تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۱۹۳

مشکلات اورژانسی

در پتروشیمی امیرکبیر

پتروتحلیل| واحد LDPE پتروشیمی امیرکبیر دوشنبه‌شب به دلیل مشکلات اورژانسی از سرویس خارج شد. علیرضا احمدزاده، رییس فروش پتروشیمی امیرکبیر با بیان این مطلب گفت: علاوه بر این، واحد LLDPE نیز با توجه به کمبود خوراک اتیلن همچنان متوقف است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر واحدهای عسلویه در تعمیرات به سر می‌برند، حجم خوراک اتیلن کاهش یافته است. رییس فروش پتروشیمی امیرکبیر در ادامه افزود: رایزنی‌های بسیاری برای خرید خوراک اتیلن در منطقه خلیج فارس صورت گرفته اما با توجه به اینکه تولیدکننده‌های این منطقه قراردادهای بلندمدت دارند موفق به خوراک اتیلن از حوزه خلیج فارس نشدیم. وی با اشاره به اینکه مذاکراتی برای مرتفع شدن مشکل کمبود اتیلن در واحد LLDPE انجام شده است، خاطرنشان کرد: به زودی واحد LLDPE راه‌اندازی خواهد شد. وی همچنین به رفع مشکل واحد LDPE در روزهای آتی اشاره کرد و گفت: با تمهیدات صورت گرفته، این دو واحد همزمان به مدار تولید باز خواهند گشت. این درحالی است که روز سه‌شنبه نیز افزایش عرضه پتروشیمی امیرکبیر در بورس کالای ایران لغو شد.


پتروشیمی خاورمیانه

چشم ‌انتظار سرمایه خارجی

نیپنا| شرکت‌های پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به دنبال جذب سرمایه‌گذار‌های جدید خارجی هستند. به گزارش پلاتس، عبدالوهاب آل سعدون، دبیرکل انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس خاطرنشان کرد که به دلیل افزایش تقاضای مصرف‌کننده عمده چینی برای محصولات پتروشیمی مانند الفین‌ها، آروماتیک‌ها و پلیمرها باعث شده تا تولید‌کنندگان محصولات پایین دست پتروشیمی در خاورمیانه بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محصولات پتروشیمی باشند. آل سعدون در ادامه گفت: علاوه بر این تمام تولید‌کنندگان عمده محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه ضمن بررسی و بازاریابی فرصت‌های طلایی در خارج از کشور هستند صنعت تولید محصولات پایین دست پتروشیمی را نیز در داخل کشور خود توسعه و گسترش می‌دهند. دبیرکل انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس در ادامه افزود: بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان محصولات پتروشیمی در این انجمن شامل شرکت صدارا، پتروربیع و اوربیک در عمان هستند که در زمینه صنایع پایین دست پتروشیمی بسیار فعالیت کرده‌اند و با ساخت واحدهای مختلف موجب گسترش مجتمع‌های پتروشیمی خود شده‌اند.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که شرکت صدارا مجتمع پتروشیمی جدید خود را در جبیل عربستان سعودی در پایان سال 2015 راه‌اندازی کند و پتروربیع فاز دوم مجموعه پتروشیمی خود در رابغ، ساحل دریای سرخ اواسط سال 2016 آغاز خواهد کرد که در هر دو مجتمع پتروشیمی طیف وسیعی از الفین، پلیمر و آروماتیک تولید خواهد شد. مجموعه پتروشیمی اوربیک در صحار عمان درحال حاضر 198هزار متریک تن در سال بنزن و 818هزار متریک تن در سال پارازایلین و علاوه بر آن 350هزار متریک تن در سال پلی‌پروپیلن تولید می‌کند. این مجتمع نیز طیف وسیعی از واحدهای تولیدی پایین دست پتروشیمی را با استفاده از مواد خام مجتمع اوربیک تولید می‌کند.


افزایش صادرات پتروشیمی اصفهان

مدیرعامل پتروشیمی اصفهان با بیان اینکه 70درصد تولیدات پتروشیمی اصفهان صادراتی است، گفت: ارزش کل محموله‌های صادراتی از ابتدای سال 43میلیون و 168هزار و یک دلار بوده است. حمید ستوده‌فر اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش یکی از طرح‌هایی است که در واحد پژوهش، تحقیق و توسعه پتروشیمی اصفهان در دستور کار قرار گرفته تا زنجیره تولید در این واحد تکمیل شود.

وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های توسعه‌یی در پالایشگاه اصفهان که از گذشته دنبال می‌شده است تبدیل اورتوزایلین به انیدریک فتالیک است و درحال حاضر به دنبال آن هستیم تا انیدریک فتالیک نیز تبدیل به موادی شود که ارزش‌افزوده بالاتری داشته باشد و در عین حال زنجیره تولید را نیز تکمیل کند.

ستوده‌فر اظهار کرد: همچنین طرحی در دست است تا روی سایر محصولات نیز تغییراتی انجام شود و ضمن تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده در این واحد صادرات افزایش یافته و از خام فروشی نیز جلوگیری شود. مدیرعامل پتروشیمی اصفهان با اشاره به صادرات تولوئن به هند خاطرنشان کرد: محصول کارازایلین این واحد پتروشیمی به چین صادر می‌شود و برنامه‌یی در دست است تا با تبدیل این محصولات به مواد دیگر زنجیره ارزش را در این واحد پتروشیمی افزایش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر