بازار 9 میلیون تنی هندوستان در صنعت پلاستیک

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۶۷

پلاست نیوز

یکی از مهم‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در زمینه پلاستیک در سطح جهان، نمایشگاه هند پلاست است که هر سه سال یک بار به میزبانی هند برگزار می‌شود. تاکنون ۹ دوره از این نمایشگاه بین‌المللی به میزبانی شهر دهلی نو، پایتخت هند برگزار شده است.

در آخرین دوره از نمایشگاه هند پلاست ۳۳کشور از نقاط مختلف جهان حضور داشتند که در طول پنج روز آخرین دستاوردهای خود در زمینه صنایع پلاستیک را در محل برگزاری این نمایشگاه با سایر شرکت‌کنندگان و عموم بازدیدکنندگان به اشتراک گذاشتند.

در مجموع در این نمایشگاه بین‌المللی حدود یک‌هزار و ۲۷غرفه داخلی و ۵۱۰ غرفه از کشورهای دیگر در ۱۸سالن حضور داشتند که در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع مادر، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، عرضه‌کنندگان مواد واسطه، سازندگان ماشین‌آلات و تجهیزات، تولید‌کنندگان مصنوعات پلاستیکی، صنایع بازیافت پلاستیک به فعالیت و رقابت با یکدیگر پرداختند.

براساس آمار رسمی دولت هند هم‌اکنون میزان مصرف محصولات پلاستیکی در کشور هندوستان برابر ۹میلیون تن در سال است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پنج سال آینده این رقم به حدود ۱۲میلیون تن در سال افزایش یابد. بر این اساس برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون «نمایشگاه هند پلاست» می‌تواند فرصت مناسبی برای عرضه انواع محصولات پلاستیکی و پلیمری به این طیف گسترده متقاضیان و مشتریان در این کشور باشد. از مهم‌ترین نهادها و سازمان‌های داخلی کشور هند که مسوولیت سرپرستی و حمایت از صنایع فعال در بخش تولید محصولات پلاستیکی را بر عهده دارند و به نوعی متولیان برگزاری نمایشگاه هند پلاست برشمرده می‌شوند می‌توان به سازمان‌ها و نهادهای زیر اشاره کرد:


انجمن تولیدکنندگان پلاستیک هند

این انجمن بزرگ‌ترین تشکل صنعت پلاستیک هند به شمار می‌رود که همه شرکت‌ها و انجمن‌های فعال در عرصه صنایع پلاستیک هند عضو آن هستند. این انجمن علاوه بر مواردی همچون ارائه مشاوره‌های فنی و مدیریتی به اعضا، انجام حمایت‌های پشتیبانی و مذاکره با بخش‌های دولتی در زمینه رفع نیازهای اعضا از قبیل نیاز به زمین و گرفتن تسهیلات مالی و... مسوولیت برگزاری نمایشگاه‌های صنعت پلاستیک در نقاط مختلف هند یا تدارک و اعزام اعضا به نمایشگاه‌های مرتبط در دیگر کشورها را نیز بر عهده دارد.

بر این اساس از حیث اهمیت در برگزاری نمایشگاه هند پلاست و جذب هر چه بیشتر سرمایه و دیگر امکانات به هند جهت توسعه صنایع پلاستیک، این انجمن دارای جایگاه ویژه‌یی است و وظایف آن به نوعی مشابه وظایف دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران است.

فعالیت ۳۰ هزار کارخانه پلاستیک

کشور هند بیش از ۳۰هزار واحد تولیدی مواد و مصنوعات پلاستیکی دارد که البته از بین آنها تنها حدود ۲۵۰شرکت بزرگ و معتبر عضو این سازمان هستند.

دولت هند منشور جامعی درخصوص حمایت از صنایع دارد و در آن مواردی همچون ارائه آموزش‌ها جهت تربیت نیروی کار تحصیلکرده و متخصص، تعامل با بانک‌ها و موسسات مالی برای ارائه تسهیلات به متقاضیان جهت توسعه صنایع، ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر شبکه‌های برق‌رسانی و... جزو وظایف دولت محسوب می‌شود.

در این کشور پرجمعیت آسیایی وام‌های دولتی به دو دسته صنعتی و تجاری تقسیم می‌شوند که نرخ بهره وام‌های تجاری بیشتر از وام‌های صنعتی و حدود ۱۵درصد است. این وام‌ها مشوق‌های مناسبی جهت ترغیب واحدهای تولیدی برای شرکت هر چه پر شور‌تر در نمایشگاه‌های بین‌المللی ازجمله نمایشگاه هند پلاست محسوب می‌شوند.


توسعه صنایع با تکنولوژی امریکایی

انجمن مرکزی مهندسی پلاستیک و تکنولوژی تحت پوشش وزارت مواد شیمیایی هند قرار دارد و در مواردی همچون آموزش نیروی انسانی جهت تربیت متخصص و نیروی کار ماهر برای صنعت پلاستیک، انجام آزمایش‌های نوین علمی درخصوص تولید محصولات پلاستیکی، برگزاری همایش‌های مرتبط با صنعت پلاستیک در مناطق مختلف و با مشارکت سازمان‌های داخلی و خارجی در حیطه وظایف اصلی این موسسه قرار می‌گیرند.

برقراری ارتباط و ایجاد شرایط مناسب برای داشتن همکاری‌های نزدیک با دانشگاه‌های معتبر امریکایی و اروپایی در زمینه موارد ذکر شده یکی از اقدامات اساسی این موسسه برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه‌های هند پلاست است.

از این رو با اتخاذ این سیاست از سوی این سازمان، راه برای انتقال دانش و فناوری روز دنیا به صنعت پلاستیک هند هموار شده و تازه‌ترین دستاوردهای دانشمندان اروپایی و امریکایی قابلیت تحقق در بعد عملی را خواهند یافت و با کمک و مشارکت سرمایه‌گذاران عرصه پلاستیک در نمایشگاه‌هایی نظیر نمایشگاه هند پلاست به منصه ظهور خواهند رسید.


عرض اندام پارک پلاستیک‌ها

اتحادیه اصناف و مشاغل پلاستیکی هند به نمایندگی از اعضای خود برای رایزنی‌های فراوان با دولت هند زمینی به وسعت ۵۰۰ هکتار را در منطقه‌یی مناسب جهت ایجاد و توسعه پارک‌های صنعت پلاستیک به همراه صنایع بازیافت آنها تدارک دیده است.

یکی از اقدامات فرهنگی و زیرساختی که توسط این انجمن در زمینه برگزاری نمایشگاه هند پلاست سال ۲۰۱۲میلادی صورت گرفت، توسعه فرهنگ و تمایل استفاده از پلاستیک‌ها بین عموم مردم بود که در همین راستا این تشکل با حمایت مالی اعضا، مدتی قبل از برگزاری این نمایشگاه در مدارس و دانشگاه‌های هندوستان برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی برگزار می‌کرد تا مزایای گسترده برگزاری چنین رویداد مهمی را به دانش‌آموزان و دانشجویان تبیین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر