گزارش تحلیلی پلاتس از بازار جهانی پلیمر در سپتامبر

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۰۶

چشم بازار پلیمری آسیا به تقاضای رو به افزایش هندی‌ها

ضعف اقتصاد چین تاثیر خود را بر بازارهای مختلف ازجمله بازارهای جهانی پلیمری گذاشته است. بررسی «تعادل» از گزارش تحلیلی پلاتس درباره بازار تولیدات پتروشیمی‌ها نشان می‌دهد بازار آسیا و خاورمیانه اکنون از چین قطع امید کرده و چشم به تقاضای رو به افزایش هند دوخته‌اند. این گزارش را که به تحلیل این بازار در نقاط مختلف دنیا پرداخته در ادامه می‌خوانید.

قیمت صادراتی پلی‌اتیلن سبک ایالات‌متحده توسط فعالان بازار در وضعیت ثبات رو به افزایش گزارش شده‌اند که ناشی از سخت بودن دسترسی به «رزین» تلقی شده است. البته ازسوی دیگر برخی فعالان بیان کرده‌اند که محصولات در دسترس بوده اما کساد حاکم بر بازار، عرضه‌کنندگان را به بالا بردن پیشنهادی خود ترغیب کرده است.

طبق پیشنهاد FAS هوستون قیمت‌های LDPE صادراتی ایالات‌متحده در تاریخ 23سپتامبر معادل 1.146 تا 1.168دلار در هر تن (53-52سنت/ پوند) ارزیابی ‌شد که نشان‌دهنده 11دلار افزایش در هر تن در طول هفته است. ازسویی براساس منابع اطلاعاتی، بازار صادراتی این محصول در هفته آینده کمرنگ بوده و احتمال کاهش 4سنتی در هر پوند تا آخر ماه وجود دارد. هر چند هنوز قراردادهای ماه سپتامبر حل‌و‌فصل نشده و امکان تغییر در این زمینه وجود دارد.

در بازار داخلی پلی‌اتیلن سبک، در ماه آگوست قیمت این محصول بعد از سقوط 5سنتی در هر پوند در حدود 80-79پوند در هر سنت که معادل 1763دلار به ازای هر تن است، ارزیابی شده بود.

به گفته منابع، داو کمیکال شرکت پتروشیمیایی امریکا برنامه‌ خود برای افزایش 7سنت به‌ازای هر پوند را اعلام کرده است. این درحالی است که دیگر تولید‌کنندگان هنوز نتوانسته‌اند پیشنهاد افزایش قیمت 5سنت به‌ازای هر پوند را اجرایی کنند.

به گزارش «تعادل» به نقل از پلاتس در هفته جاری، قیمت آنی پلی‌اتیلن 3.375سنت افزایش یافته و در روز چهارشنبه قراردادهای نوع FD در بازار USG برای تحویل فوری 19.25-19.75سنت در هر پوند ارزیابی شد. باتوجه به داده‌های Platts، ارزیابی ماه پیش رو که قیمت 19.125سنت به‌ازای هر پوند را نشان می‌دهد، در پایین‌ترین سطح خود از 13جولای2009 تاکنون قرار دارد. باوجود متوقف شدن تولید در چهار کارخانه اصلی تگزاس، منابع از کاهش قیمت بر اثر مازاد عرضه سخن می‌گویند.


رشد بازار پلی‌اتیلن سنگین و سبک خطی

روایت بازارهای آسیا و خاورمیانه نیز در این ماه با رشد پلی‌اتیلن سبک همراه شد. این افزایش نشان‌دهنده قدرت بازاری پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی است. اگرچه فعالیت‌های تجاری داخلی در چین پیش از تعطیلات طولانی آینده در ماه اکتبر بدون تلاطم باقی مانده است، تقاضای هند در حال افزایش است. خریداری در هند در همین باره گفته است: به‌خاطر جشنواره دیوالی و کاهش موجودی انبار، تقاضا بسیار خوب است. یکی از تجار جنوب شرقی آسیا نیز بیان کرده است: «به‌نظر می‌رسد که در حال حاضر بازار به یک ثبات منطقی رسیده است.» ‌داده‌های اقتصاد کلان که این هفته منتشر شد حالت خرسی در بازار را نشان می‌دهد. ازسوی دیگر البته بانک توسعه آسیایی 22سپتامبر پیش‌بینی کرد که بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه شامل هند و چین رشد کم‌رنگی را تجربه خواهند کرد که به‌طور قطع روی بازار پلیمر در آسیا تاثیر

خواهد گذاشت.


فلج شدن بازار پلیمری در برزیل

با سفر به جنوب ایالات متحده، بازار محصولات پلیمری رویکردی دیگر را در پیش می‌گیرند. قیمت ارزیابی شده واردات برای پلی‌اتیلن سبک در پرو از هفته پیش در 1.210 و 1.220دلار (براساس روش تحویل در مقصد) در هر تن ثابت مانده است. بنا بر گفته فعالان بازار پیشنهاد برای محصولات امریکایی در منطقه کمیاب شده است.

یکی از خریداران پرویی محصولات پلیمری گفت: «ما شاهد پیشنهادات کمی برای پلی‌اتیلن به‌عنوان محافظی برای خریداران در برابر افزایش قیمت هستیم.» درحالی که تمایلات بازار این بود که اصول قیمت‌گذاری برای این دوره تغییر نکند، گفته می‌شد که پیشنهادات می‌تواند در سه ماهه آخر سال افزایش یابد. باوجود سطوح قیمت‌گذاری بدون تغییر، فعالان پرو گفتند به‌خاطر اینکه شرایط بازار خرسی است تقاضا همچنان ضعیف باقی مانده است. پیشنهادات اندک، که با بی‌علاقگی ازسوی کاربران نهایی توأم شده است، به فعالان این علامت را داد که افزایش قیمت -به‌ویژه از ایالات‌متحده- قریب‌الوقوع است. ارزیابی این هفته در FAS هوستون، با 11دلار افزایش در هر تن به 1146‌-‌1168دلار در هر تن رسید. این هفته، همان‌طور که قیمت مواد اولیه در خاورمیانه و امریکا بالاتر ارزیابی شده بود، در برزیل نیز تخمین قیمت پلی‌اتیلن سبک (براساس روش تحویل در مقصد)، 25دلار در هر تن افزایش نشان می‌دهد. بنا بر گفته منابع باوجود فعالیت راکد خرید داخلی، مواد در ایالات‌متحده کمیاب شده و امکان فعالیت صادراتی کاهش یافته است. در آسیا، اگرچه فعالیت‌های تجاری داخلی در چین پیش از تعطیلات طولانی آینده در ماه اکتبر آرام باقی مانده، تقاضا در هند در حال افزایش است. برزیل در حال مقابله با ارز ضعیف است. نرخ ارز در 23سپتامبر 4.1319ریال/دلار بود. این میزان که بیشترین رکورد محسوب می‌شود فعالان بازار واردات را به حاشیه می‌راند. یکی از توزیع‌کنندگان محصولات برزیلی گفت: ارز ضعیف ما بازار واردات را عقب نگه می‌دارد، هیچ‌کس نمی‌خواهد ریسک کند. تاجر برزیلی گفت: می‌توان نتیجه گرفت که بازار فلج شده است. منابع متعدد گفتند: برای صادرات از برزیل به کشورهای مرکوسور، ارزیابی‌های هفته پایدار بودند و قیمت‌های 1295 الی 1305دلار (براساس روش حمل‌ونقل رایگان برای مشتری) ارزیابی شد. پیشنهادهای Braskem به منطقه مرکوسور بدون تغییر باقی ماند.

یکی از فعالان در پاراگوئه و اروگوئه گفت پیشنهاداتی که برزیل مبدا آن است برای سپتامبر 1420دلار به‌ازای هر تن بود. این میزان نسبت به 1550دلار ماه آگوست کاهش سطح داشته است (تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد محور).


اوضاع قاره سبز

در این هفته در اروپا قیمت نقطه‌یی‌LDPE کاهش یافت. علت این کاهش ادامه روند ثابت تقاضا و عدم افزایش آن است. به گفته فعالان بازار این روندی که تقاضا در بازار اروپا در پیش گرفته ناشی از این است که فعالان بازار انتظار دارند قیمت‌ها حرکت خرسی و نزولی داشته باشند.

قیمت LDPE در پایان روز 23سپتامبر در بازار NWE 11 (North Western Energy) با قراردادهای پایه سپرده ثابت FD

(Fixed Deposit) به 1280یورو در هر تن رسید. این قیمت 10دلار کاهش در قیمت روز و قیمت هفته را نشان می‌دهد. یکی از تاجران وضعیت بازار را این‌گونه شرح می‌کند: «هیچ معامله بزرگی در بازار اتفاق نمی‌افتد و خریداران تا زمانی که نیاز شدیدی به محصول پیدا نکنند خریدی انجام نمی‌دهند.»

در بازار قرارداد Contract Market (بازاری که نوع خاصی از تبادلات و تجارت تحت قراردادهای آتی و اختیاری در آن انجام می‌شود) قیمت‌ها 10یورو کاهش یافت و در پایان روز چهارشنبه 23سپتامبر به 1500یورو در هر تن رسید. در این ماه قیمت‌های قرارداد تا 140یورو کاهش یافته است. این رقم از کاهش قیمت‌های قرارداد اتیلن که 90دلار بود نیز سبقت گرفته است. یک مبدل اظهار می‌دارد که تقاضای آنها بالاست اما انتظار دارند که قیمت‌ها در آینده روند نزولی به خود بگیرند. اما نگاهی به اخبار حوزه تولید نشان می‌دهد که مجتمع پتروشیمی صربستانی HIP Petrohemija واحد استحصال و تولید پلی‌اتیلن با چگالی بالای خود را مجددا در شهر پانچفو در شمال صربستان راه‌اندازی کرده است. این توقف در تولید از اول ماه آگوست آغاز شده بود و روز سه‌شنبه 22سپتامبر خبر راه‌اندازی مجدد آن اعلام شد. به گفته مسوولان این کمپانی با راه‌اندازی واحد تولید اتیلن در روز جمعه 18سپتامبر تولید این کارخانه با موفقیت مجددا آغاز شد. در خلال روزهای پایانی هفته گذشته واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین HDPE نیز با موفقیت آغاز به کار کرد. همچنین انتظار می‌رود واحد تولید پلی‌اتیلن سبک LDPE نیز در روز جمعه 25سپتامبر آغاز به‌کار کند. این واحد سالانه 200هزار تن کراکر بخار، 57هزار تن پلی‌اتیلن سبک، 90هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و 40هزار تن استایرن بوتادین SBR

تولید می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر