روی خط تولید

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۷۹

تولید 169هزار تن محصول در پتروشیمی شیراز

نیپنا پتروشیمی شیراز در مردادماه امسال بیش از 169هزار تن محصول تولید کرده است. پتروشیمی شیراز در مردادماه امسال با استفاده از 110درصد از ظرفیت عملکرد خود در مقایسه با برنامه ماه گذشته توانسته بیش از 4.2درصد از ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی در کل کشور را به خود اختصاص دهد. این پتروشیمی در مردادماه امسال بیش از 61هزار تن محصول را به ارزش 20هزار و 481دلار به خارج از کشور صادر کرده، همچنین در این بازه زمانی بیش از 123هزار تن محصول خود را در بازارهای داخلی عرضه کرده است. سالانه توان تولید بیش از 1.7 میلیون تن محصول در پتروشیمی شیراز وجود دارد، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه در این پتروشیمی بیش از 810هزار تن محصول تولید شده که این میزان محصول معادل 4.2درصد از کل محصولات پتروشیمی ایران است. بر پایه این گزارش، پتروشیمی شیراز از سال ١٣٣٨ در منطقه جغرافیایی فارس، شیراز، کیلومتر ٥ جاده پل خان سد درودزن تاسیس و هم‌اکنون با بیش از 50سال تجربه در تولید محصولات پتروشیمیایی و درک نیازهای آتی مشتریان ضمن تاکید بر توسعه و کیفیت محصولات نسبت به تامین محصول و برآورده کردن انتظارات و نیاز ذی‌نفعان به خصوص مشتریان اقدام کرده است. میزان تولیدات این شرکت با ایجاد واحدهای منطقه 2در سال ١٣٦٣ به بیش از 10برابر ظرفیت واحدهای منطقه یک رسید و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح آمونیاک و اوره سوم حجم تولیدات شرکت به میزان بیش از یک میلیون تن اوره در سال افزایش یابد. این شرکت با درک نیازهای آتی و به‌منظور تامین نیاز مشتریان داخلی و خارجی اجرای طرح اوره و آمونیاک چهارم، طرح جایگزین واحدهای منطقه یک را در دستور کار قرار داده است و در این راستا ضمن پیگیری جهت دریافت موافقت اصولی از سازمان‌های ذی‌ربط با دوراندیشی و در راستای استراتژی «استفاده بهینه از دارایی‌ها» نسبت به اجرای مشترک خطوط گاز، آب و برخی از واحدهای پشتیبانی اقدام کرده است. هم‌اکنون در پتروشیمی شیراز محصولاتی مانند اوره، آمونیاک، کربنات سدیم و بی‌کربنات، اسید نیتریک، آرگون، نیترات آمونیوم کشاورزی و متانول تولید می‌شود. پتروشیمی شیراز در دی‌ماه سال ١٣٨٩ به شرکت سهامی عام تبدیل و سهام آن ١٠٠ درصد به بخش خصوصی واگذار شد.



ادامه توقف فعالیت پالایشگاه شازند تا 3 روز دیگر

تسنیم مشکلات فنی در پالایشگاه امام‌خمینی (ره) شازند موجب شد کل واحدهای پالایشگاه از سرویس خارج شوند؛ هم‌اکنون نیز تولید بنزین یورو۴ در این واحد پالایشی متوقف است و پیش‌بینی‌ می‌شود تا 3روز دیگر امکان تولید این فرآورده نفتی با کیفیت مورد نظر ممکن نباشد. ساعت 22 روزپنج‌شنبه 26شهریورماه به‌دلیل مشکلات برقی و رعایت نکردن ملاحظات فنی، کلیه واحدهای عملیاتی پالایشگاه از سرویس عملیاتی خارج شدند.

اگرچه از آن زمان تاکنون کارکنان این پالایشگاه در تلاش برای برگرداندن واحدها به مدار تولید هستند اما تاکنون موفق شده‌اند تنها واحدهای میان‌‌تقطیری را وارد سرویس کنند. واحدهای پایین‌دستی که مربوط به بنزین‌سازی و ارتقای کیفیت آن است مانند واحد آر. اف. سی. سی تا 3روز دیگر وارد مدار خواهند شد.

شرکت پالایش نفت امام‌خمینی (ره) شازند اراک با ظرفیت 150هزار بشکه در روز در سال 1373 به بهره‌برداری رسید و کمی بعد ظرفیت آن به 170هزار بشکه در روز رسید. طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت فرآورده‌های تولید آن از سال 1385 به‌ارزش 6‌میلیارد یورو و با هدف افزایش ظرفیت تا 270هزار بشکه در روز آغاز شد. این طرح در بهمن‌ماه 1391 با راه‌اندازی واحد بسیار پیچیده بنزین‌سازی RFCC و واحدهای پایین‌دستی آن تکمیل و امکان تولید روزانه 16میلیون لیتر بنزین یورو4 فراهم شد اما این واحد پالایشی حدود 2سال گذشته دچار حوادثی شد که علاوه بر تحمیل خسارت‌های مالی، تعدادی فوتی و مصدوم به جا گذاشت. هم‌اکنون ظرفیت تولید گازوئیل یورو4 در کشور 23 میلیون لیتر است که سهم پالایشگاه امام‌خمینی(ره) شازند اراک 12میلیون لیتر است. در نهایت حوادث مکرر در پالایشگاه شازند موجب اعتراض اصغر رمضانی؛ مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت ملی پالایش و پخش به مدیریت ضعیف این پالایشگاه شد که همین امر موجب شد عباس کاظمی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش رمضانی را از سمت خود برکنار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر