تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۸۰

دلیلی برای خروج پتروشیمی از بورس نیست

پترو تحلیل دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: عرضه مواد پتروشیمی در بورس قطعا منجر به افزایش شفافیت معاملات می‌شود و حتی پتروشیمی‌ها می‌توانند پول خود را به صورت نقد دریافت کنند؛ از این رو دلیلی برای خروج عرضه مواد پتروشیمی در بورس وجود ندارد. احمد مهدوی در خصوص عرضه مواد پلیمری و پتروشیمی در بورس کالای ایران گفت: شرکت‌های پتروشیمی در عرضه مواد پتروشیمی و پلیمری مصوبات ابلاغ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را اجرایی می‌کند. احمد مهدوی با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌ها مخالفت عرضه محصولاتشان در بورس کالا نیستند، تصریح کرد: بر اساس مصوبات وزارت صنعت پس از آنکه دو بار محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس عرضه شود و به فروش نرود باید در مچینگ عرضه شود. این مقام مسوول با بیان اینکه بر اساس مصوبه وزارت صنعت قیمت محصولات عرضه شده در بازار آزاد و مچینگ نباید بالاتر از قیمت پایه در بورس باشد، تاکید کرد: این قانون و بخشنامه ابلاغ شده از سوی وزارت صنعت بوده و پتروشیمی‌ها با ارزان فروشی در خارج بورس قصد دور زدن بورس را ندارند. مهدوی با تاکید بر اینکه عرضه مواد پتروشیمی در بورس قطعا منجر به افزایش شفافیت معاملات می‌شود و حتی پتروشیمی‌ها می‌توانند پول خود را به صورت نقد دریافت کنند، تبیین کرد: از این رو دلیلی برای خروج عرضه مواد پتروشیمی در بورس وجود ندارد.


نگاه رسانه‌های خارجی

به مذاکرات پتروشیمی ایران

پترو تحلیل رسانه‌های خارجی از مذاکرات نفتی ایران و آلمان اخباری مخابره کردند که در صدر آنها ملاقات‌های 2شرکت بزرگ پتروشیمی لینده و باسف (BASF) با مسوولان صنعت پتروشیمی ایران بود. عباس شعری‌مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این خصوص گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای آغاز دوباره همکاری‌ها با 2شرکت آلمانی لینده و باسف (BASF) که از فعالان صنعت پتروشیمی بوده و در گذشته نیز همکاری خوبی با ایران داشتند، برای انتقال فناوری به صنعت پتروشیمی مذاکره کردند. شعری‌مقدم با اشاره به گفته وزیر نفت که صنعت پتروشیمی ایران قابلیت جذب ٧٠میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را دارد، تصریح کرد: این مذاکرات برای انتقال فناوری انجام می‌شود ولی برای فعال بودن آنها در این بخش باید سرمایه‌گذاری نیز انجام دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه این هیات آلمانی آشنایی کامل با صنعت نفت و پتروشیمی ایران دارند، اظهار داشت: تحریم‌ها سبب کمرنگ شدن حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار اروپایی در صنعت پتروشیمی ایران شد. شعری‌مقدم افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکره با شرکت‌های فرانسوی، هلندی را نیز در دستور کار خود دارد.

همچنین مدیر اجرایی شرکت باسف «BASF» آلمان آقای کورت بوک با اشاره به اینکه طرح بازسازی بزرگ‌ترین بیزنس پتروشیمی جهان را در ایران دارد، گفت: تکنولوژی آلمانی با کیفیت همراه است و اعتبار آلمان بسیار مورد توجه است، بنابراین ما فرصت‌های همکاری مجدد را با دوستان قدیمی خود داریم، همچنین مدیرعامل باسف که در سفر هیات آلمانی به ایران با وزیر اقتصاد آن کشور همراه بود در یک کنفرانس خبری خاطرنشان کرد: باسف توانسته سفارش‌هایی را از بازارهای جدید انجام بدهد و این با وجود آن است که شرکت‌های شیمیایی آلمانی به‌دلیل رکود و کاهش قیمت نفت گزارش داده‌اند، مجبور شده‌اند3ماهه دوم سود سال جاری‌شان را از دست بدهند. وی افزود: ایران به‌دلیل داشتن بزرگ‌ترین ذخایر گازطبیعی دنیا و همچنین چهارمین ذخایر نفت در دنیا در صورت توسعه صنایع پتروشیمی می‌تواند به‌طور مستحکمی همگرا با اقتصاد جهان بشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر