تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۵۱

سلام دوباره به ون‍زوئلا

ایسنا| مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان اینکه در آینده نزدیک برای ادامه همکاری با ونزوئلا تماس خواهیم گرفت، گفت: چنانچه اجرای پروژه در این کشور توجیه اقتصادی داشته و حمایت‌های سیاسی هم برقرار شود، این همکاری ادامه خواهد یافت. محمدجواد شمس با اشاره به توافق هسته‌یی و استقبال شرکت‌های خارجی از حضور در صنعت نفت ایران افزود: از وزارت نفت انتظار داریم تا نگاه حمایتی خود را نسبت به پیمانکاران داخلی و شرکت‌های مورد تایید در فهرست مشترک (وندورلیست) همچنان ادامه دهد. وی درباره خروج شرکت پتروپارس از فهرست تحریم‌ها، افزود: با توجه به اینکه از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شویم قطعا فعالیت‌هایمان از سرعت بیشتری برخوردار و خرید قطعات تسهیل می‌شود. مدیرعامل شرکت پتروپارس تصریح کرد: با توجه به توافق هسته‌یی چنانچه مشکل تامین منابع مالی حل شود می‌توانیم به اجرای پروژه در کشورهای دیگر نیز اقدام کنیم. به گفته وی میسر شدن این امر مستلزم فراهم شدن زمینه حضور شرکت‌های ایرانی در کشورهای مختلف از سوی وزارت امورخارجه و حمایت‌های سیاسی است. شمس درباره ادامه همکاری پتروپارس با ونزوئلا که به دلیل تحریم‌ها و برخی مشکلات قطع شده بود، گفت: قطعا در آینده نزدیک با ونزوئلا برای ادامه همکاری تماس خواهیم گرفت ولی باید به این مساله هم توجه داشته باشید که قوانین کشور ونزوئلا سخت‌تر شده و بندهای جدیدی در قوانین‌شان لحاظ کرده‌اند که حضور در این کشور را مشکل‌تر کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این کشور به لحاظ اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برد، بنابراین برای حضور دوباره در ونزوئلا باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد که در حال بررسی این موضوع هستیم. شمس درباره تامین منابع مالی برای اجرای پروژه در ونزوئلا در صورت رسیدن به توافق، تصریح کرد: قادر به تامین منابع مالی خود برای اجرای پروژه در این کشور هستیم اما فضای بین‌المللی باید به گونه‌یی باشد که بتوان از حضور پتروپارس در این کشور حمایت کرد.


پایان مرجعیت جی‌سی‌سی در قیمت‌گذاری پتروشیمی

پتروتحلیل| رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین‌دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تغییر مرجع قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی خبر داد. رضا محتشمی‌پور، در این باره گفت: مجوز تغییر مرجع قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی از سوی کارگروه بازار داده شده است و از این پس قیمت پایه محصولات پتروشیمی براساس منطقه جی‌سی‌سی تعیین نمی‌شود و فرمول‌های ترکیبی جایگزین منطقه جی‌سی‌سی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای تعیین قیمت‌ها به سراغ بازار هدف می‌رود، خاطرنشان کرد: پیش‌تر مکلف بودیم، ابتدا قیمت محصولات پتروشیمی را براساس منطقه جی‌سی‌سی تعیین کنیم و سپس قیمت‌ها را از مناطق دیگر استخراج کنیم، اما با توجه اینکه قیمت‌های منطقه جی‌سی‌سی با بازار هدف فاصله دارد، از این‌رو مجوز تغییر مرجع قیمت‌گذاری، از کارگروه بازار گرفته شده و منطقه جی‌سی‌سی در تعیین قیمت‌های پایه حذف شده است.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین‌دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: حذف منطقه جی‌سی‌سی برای تعیین قیمت‌های پایه در چند مرحله انجام خواهد شد؛ چرا که حذف یک‌باره قیمت جی‌سی‌سی در تعیین قیمت‌های پایه می‌تواند بازار را با تنش قیمتی روبه‌رو کند، از این‌رو قیمت برخی محصولات پلیمری که با بازارهای هدف فاصله قیمتی پیدا کرده، درحال تغییر و تعدیل است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر