تحلیل بازار

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۵۰

پتروتحلیل| در هفته‌یی که گذشت جوش شیرین پتروشیمی شیراز، کریستال ملامین خراسان و DEG مارون، شیمیایی‌های مورد توجه معامله‌گران بودند، به‌طوری که جوش شیرین و کریستال ملامین با رقابت و دی‌اتیلن گلایکول مارون با سقف قیمت خریداری شد.

DEG پتروشیمی مارون باتوجه به عدم عرضه DEG شازند طی دو هفته گذشته با سقف قیمت از سوی معامله‌گران خریداری شد، به‌طوری که عرضه ۱۱۰ تنی این کالا ۴۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲هزارو۱۹۶تومان بود که معامله‌گران سقف قیمت یعنی ۲هزارو۴۱۵تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند. درهمین حال جوش شیرین پتروشیمی شیراز مانند هفته‌های گذشته با تقاضایی بیشتر از عرضه روبه‌رو شد، این کالا ۵۰۰ تن تقاضا و یک‌هزارو۳۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه جوش شیرین یک‌هزارو۱۹۵تومان بود و معامله‌گران قیمت پایانی یک‌هزارو۳۶۲تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند. البته کریستال ملامین خراسان که طی هفته‌های اخیر با سقف قیمت توسط معامله‌گران خریداری شده بود، در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با رقابت ازسوی خریداران روبه‌رو شد، افزایش عرضه این کالا به ۴۰۰ تن یکی از دلایل کاهش رقابت معامله‌گران برای این کالا عنوان می‌شود. به این ترتیب کریستال ملامین در هفته‌یی که گذشت، ۴۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳هزارو۸۶۸تومان بود و معامله‌گران برای خرید آن قیمت پایانی ۴هزارو۱۰تومان را ثبت کردند. مابقی کالاها نیز با مازاد عرضه بر تقاضا روبه رو بودند و به این ترتیب معاملات آنها شرایطی عادی داشت، این درحالی است که دی‌اتیلن هگزانول و منومر وینیل استات شازند توسط عرضه‌کننده‌ها به صورت اعتباری در بورس کالای ایران باتوجه به رکود درحال معامله شدن است. این درحالی است که حجم معامله دی‌اتیل هگزانول و (VAM) شازند روز چهارشنبه هفته گذشته به ترتیب ۱۷۶ و ۵۵ تن با قیمت پایه ۳هزارو۸۴ و ۳هزارتومان بود. ازسوی دیگر منواتیلن گلایکول شازند، الکیل بنزن خطی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، کربنات سدیم سبک و سنگین شیراز، بنزن بوعلی سینا، اسیداستیک فن‌آوران زایلین مخلوط- OFF درجه یک بندرامام و استایرن منومر پارس با حجم‌های اندک توسط معامله‌گران خریداری شدند.


ثبات نسبی قیمت پلی اتیلن سنگین GCC

قیمت پلی‌اتیلن سنگین پایپ‌گرید Natural(P80) در تاریخ ۹ جولای یک‌هزارو۴۲۰ تا یک‌هزارو۴۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و در منطقه جی سی سی گزارش شده که نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است. قیمت این کالا در مدت یاد شده و در جنوب شرق آسیا یک هزار و ۳۸۰ دلار تا یک‌هزارو۴۱۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و در هندوستان نیز یک‌هزارو۴۰۰ تا یک‌هزارو۴۲۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر اعلام شده که در جنوب شرق آسیا نسبت به هفته گذشته ۱۰ دلار و در هندوستان ۲۰ دلار افت قیمت داشته است. در همین حال قیمت پلی‌اتیلن سنگین پایپ‌گرید مشکی (P80) نیز در تاریخ ۹ جولای یک‌هزارو۴۴۰ تا یک‌هزارو۴۶۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و در منطقه جی‌سی‌سی گزارش شده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. همچنین قیمت این کالا در تاریخ یادشده و در جنوب شرق آسیا یک‌هزارو۴۶۰ تا یک‌هزارو۴۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و در هندوستان نیز یک‌هزارو۴۴۰ تا یک‌هزارو۴۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر عنوان شده که در جنوب شرق آسیا نسبت به هفته گذشته ۱۰ دلار افت قیمت داشته و در هندوستان نیز قیمت این کالا ثابت مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر