تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۷۲

امیدواری فعالان پلاستیک به رونق تدریجی

اینپیا در یک نظرسنجی که شامگاه 23تیرماه، چند ساعت بعد از اعلام توافق هسته‌یی از تولیدکنندگان صنعت پلاستیک به عمل آمد 77درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که صنعت پلاستیک پس از توافق رونق تدریجی خواهد داشت.

نتایج یک نظرسنجی که در دو گروه تلگرام انجمن ملی انجام شد، نشان می‌دهد که بیشترین میزان پاسخگویان با 77درصد به رونق تدریجی صنعت پلاستیک باور دارند. 23درصد از پاسخگویان نیز بر این باورند که که رکود تا پایان سال 95 ادامه خواهد داشت. براساس این گزارش هیچ‌کدام از پاسخ‌دهندگان به گزینه «رونق آنی» در صنعت پلاستیک پس از توافق رای ندادند. 71نفر در این نظرسنجی مشارکت داشتند. لازم به ذکر است پس از یک دوره مذاکرات طولانی درخصوص مسائل هسته‌یی که بیش از 12سال به طول کشید، سرانجام ایران با کشورهای 1+5 در 23تیر ماه سال جاری به توافق دست یافتند. یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی همراه با رأی خود توضیحات زیر را ارایه کرد: به نظر بنده اگر دولت بخش زیادی از دارایی‌های بلوکه شده خود را صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی کند خود به خود و به تبعیت از آن به بازار داخل عمق بیشتری می‌دهد و بازار با کشش شده و رونق به صورت تدریجی حاصل خواهد شد. از طرف دیگر تجهیزات تولید با کیفیت‌تر از قبل شده و می‌تواند از کشورهایی چون آلمان وارد شود و محصول ایرانی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. در زمینه صادرات و واردات هم در سال آینده و بعد از اجرایی شدن مفاد توافقنامه، فعالان صنعت می‌توانند با راحتی هر چه تمام و از طریق ال سی اقدام به واردات محصولات مورد نیاز خود کنند و برای صادرات هم مشکلات زیادی مرتفع خواهد شد ولی همه اینها نیازمند گذر زمان است و سال 94 را تا پایان سال باید سالی با رکود فراوان نامید که فدای رونقی در آینده شده و مبنای رونق در آینده خواهد شد.

قیمت پلی ‌اتیلن سنگین ایلام و جم

پترو تحلیل قیمت پلی اتیلن سنگین بادی BL3 باختر امروز در بازار داخل به مرز ۴هزار و ۶۳۰ تومان در هر کیلو رسید.

در این روز همچنین قیمت پلی اتیلن سنگین تزریقی ۲۲۰۰ ایلام نیز توسط معامله‌گران ۴هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شد روز قبل نرخ این کالا در بازار داخل در محدوده ۴هزار و ۷۵۰ تومان قرار داشت. همچنین در این روز معامله‌گران قیمت MR230 پتروشیمی مارون را ۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته ۱۰تومان ارزان‌تر پیشنهاد شد. اوایل هفته جاری قیمت این کالا در محدوده ۵هزار و ۲۴۰ تومان قرار داشت. قیمت V30S مارون هم ابتدای هفته جاری توسط معامله‌گران ۴هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده بود اما در روزهای اخیر برای این کالا و پلی اتیلن سنگین BL3 جم قیمتی از سوی معامله‌گران عنوان نشد.


کاهش بیکاری با تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی

نیپنا توسعه صنعت پتروشیمی برای جایگزینی صادرات مواد اولیه مورد تاکید اسناد بالادستی است و در این چارپوب نقش و جایگاه پتروشیمی با اهمیت ارزیابی می‌شود. علی‌نعمت چهاردلی با تاکید بر رفع معضل بیکاری در کشور گفت: رشد و توسعه صنایع مادر که کشور ما در زمینه توسعه آنها دارای مزیت است، پیوسته مورد توجه نمایندگان مردم در خانه ملت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه صنایع باید براساس آمایش سرزمینی باشد، افزود: رشد و توسعه صنایع بزرگ باید براساس مطالعه و اصول توسعه باشد تا مزیت این صنایع افزوده شود.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به نقش پتروشیمی در ایجاد زنجیره ارزش گفت: به نظر بنده، بخش داخلی توان خوبی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت دارد که باید براساس سازوکارهای قانونی آن را تشویق کرد. وی با بیان اینکه دولت باید این بخش را کمک کند، افزود: یکی از دغدغه‌های دولت‌ها کاستن آمار بیکاری است با وجود این توسعه صنایع ایجاد‌کننده زنجیره ارزش افزون بر عواید بالای اقتصادی، خواهند توانست دولت را در رفع و کاهش معضل بیکاری کمک کنند. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از ابعاد توسعه و عمرانی کشور توسعه صنایع است چراکه آنها نقش اساسی در استقلال اقتصادی کشور ایفا می‌کنند.


بازار پتروشیمی در انتظار تثبیت قیمت دلار

پترو تحلیل توافق و اطمینان از افت قیمت محصولات پتروشیمی در آینده‌یی نزدیک توانست حجم معاملات پلیمرها را به‌شدت کاهش دهد، به‌طوری که دیروز از عرضه‌های ۷۲هزارتنی محصولات پلیمری فقط ۱۶هزارتن از آن خریداری شد. خبرهای توافق هسته‌یی و نگرانی از افت قیمت دلار و نفت سبب شد تا تعداد زیادی از تاجران ترجیح دهند از بازار عقب‌نشینی کنند، به این ترتیب امروز و دیروز اکثر مشتریان بورس کالا، مصرف‌کنندگانی هستند که نمی‌خواهند خط تولید کارخانه‌شان وارد رکود شود، اما نقدینگی‌های پایین سبب شده تا خریدهایشان اندک و در حد نیازشان باشد.

البته در روز سه‌شنبه آف‌گریدها در صدر کالاهای مورد توجه بازاریان قرار داشتند و پس از آنها محصولات پتروشیمی جم با رقابت اندک از سوی معامله‌گران خریداری شدند، همچنین 200 EPS پتروشیمی تبریز هم با رقابت چشمگیر از سوی خریداران روبه‌رو شد. قیمت پایه این کالا ۴هزار و ۴۶۱ تومان بود که معامله‌گران تا قیمت ۵هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید آن رقابت کردند. گفته می‌شود عرضه اندک پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ و پلی‌اتیلن سنگین بادی BL3 جم از دلایل ثبت تقاضا برای این کالاها به شمار می‌رود. به این ترتیب معامله‌گران برای خرید این کالاها تا ۴۰۰ تومان بالاتر از قیمت پایه به رقابت پرداختند. به این ترتیب در روز سه‌شنبه پی وی سی با حجم ۲هزار و ۲۸تن معامله شد که مانند هفته‌های گذشته بود، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی هم به میزان ۲هزار و ۱۰۶تن توسط معامله‌گران خریداری شد. حجم خرید پلی‌اتیلن سنگین فیلم هم ۲۳۱تن و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۴۶۸تن بود. به عقیده کارشناسان، بازار مصرف پلی‌اتیلن‌های سنگین تزریقی شرایط خوبی ندارد و از این رو حجم معاملات این گروه کاهش یافته است.

مهدی میرشاه‌محمدی، مدیرکالایی کارگزاری پارسیان درباره معاملات روز سه‌شنبه گفت: تاجران در هفته جاری ترجیح دادند به دلیل نوسانات قیمت دلار وارد معاملات نشود، به این ترتیب اکثر خریداران را در هفته جاری مصرف‌کنندگان تشکیل دادند. از سوی دیگر نگرانی از افت قیمت دلار و همچنین محصولات پتروشیمی در بازار وجود دارد، به این ترتیب مصرف‌کنندگانی اقدام به خرید می‌کنند که تولیدات آنها ارزش افزوده کمی دارد، به‌طوری که در حال حاضر خرید شرکت‌های تولیدکننده لوله، نایلکس و مصرف‌کننده‌های «پت»های گرید نساجی متوقف شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر فعالان بازار پتروشیمی در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند از ورود به مبادلات صرفنظر کنند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار هم معتقدند؛ جو روانی اخبار توافق هسته‌یی بر بازار پتروشیمی تاثیر فراوانی داشته و معاملات را به‌شدت کاهش داده است.

البته در هفته جاری حجم خرید استایرن‌ها با توجه به افت قیمت آنها مطلوب بود، همچنین پلی‌اتیلن سبک فیلم هم با حجم ۱۲۱۲تن معامله شد، اما پلی‌اتیلن سبک خطی با توجه به قیمت بالای آن نسبت به بازارهای جهانی تنها ۷۹۶تن خریداری شد، عرضه آن ۶هزارتن بود.

«پت»های تحویل کارخانه نیز مشتریان بیشتری نسبت به گریدهای تحویل تهران داشت و با اقبال بیشتری روبه‌رو شدند. حجم معاملات پلی پروپیلن‌های نساجی هم مانند هفته‌های گذشته بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر