تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۴۴

وعده رشد مطلوب پتروشیمی در سال94

نیپنا همزمان با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس‌جنوبی روند تولید مجتمع‌های پتروشیمی در نیمه دوم امسال جهش را تجربه می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید محصولات متنوع پتروشیمی جهش می‌یابد و در این مسیر افزایش خوراک تحویلی به مجتمع‌ها نقش‌آفرین خواهد بود. عباس شعری‌مقدم افزود: خوشبختانه امسال خوراک گاز چند فاز پارس‌جنوبی وارد مدار تولید خواهد شد و به همین علت خوراک بسیاری از مجتمع‌های تولیدی افزایش خواهد یافت و تولید در صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند رشد مطلوبی را تجربه کند. وی تصریح کرد: تامین پایدار خوراک می‌تواند صنعت پتروشیمی ایران را متحول کند و درباره خوراک پتروشیمی‌ها از فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ پارس‌جنوبی نگرانی نداریم و شرکت ملی نفت ایران نیز پیش‌بینی کرده است، حدود 700هزار تن اتان موردنیاز را تا پایان سال تحویل دهد. شعری‌مقدم گفت: تامین پایدار خوراک کمک کرد تا پارسال تولید مستمر را تجربه کنیم و امسال نیز در پی رسیدن به رکوردهای تازه در تولید خواهیم بود.


معامله 213 هزار تن محصول پلمیری در بورس کالا

نیپنا بیش از 213هزار تن انواع محصول پلیمری در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران دادوستد شد. در اردیبهشت‌ماه امسال درحالی حدود 2.1میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از 31هزارمیلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد 54 و 51درصدی را تجربه کرد. این گزارش می‌افزاید: در اردیبهشت‌ماه حدود 4.4میلیون تن انواع کالا در این بورس عرضه شد که در مقابل آن صف تقاضایی بالغ بر 3.5میلیون تن شکل گرفت. براساس این گزارش، در اردیبهشت‌ماه همچنین بیش از 1.1میلیون تن انواع کالا در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی در دو بخش داخلی و صادراتی دادوستد شد. در این مدت ارزش معاملات انواع فرآورده‌های نفت و پتروشیمی از مرز 17هزارمیلیارد ریال عبور کرد به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد 55 و 72درصدی را تجربه کرد. در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی حدود 431هزار تن انواع قیر، 213هزار تن انواع مواد پلیمری، 313هزار تن وکیوم باتوم، 71هزار تن انواع مواد شیمیایی، 36 هزار تن گوگرد، 100 تن گاز و خوراک، 2هزارو858 تن عایق رطوبتی، یک‌هزار تن سلاپس واکس و 112هزار تن لوب‌کات توسط مشتریان خریداری شده است و به لحاظ حجم و ارزش، کلیه گروه‌های کالایی به غیر از خوراک‌ها و سلاپس واکس از رشد معاملات برخوردار شد. طی اردیبهشت‌ماه تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز از رشد 117درصدی حجم و 46درصدی ارزش معاملات برخوردار شد. در این مدت، بیش از 601هزار تن انواع کالا به ارزش حدود 136میلیون دلار در تالار صادراتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که ازجمله آنها می‌توان به دادوستد 200هزار تن سنگ‌آهن، 373هزار تن قیر، 25هزار تن گوگرد و 2هزارو858 تن عایق رطوبتی اشاره کرد.


بازار جهانی پتروشیمی در هفته گذشته

بورس کالا قیمت پلی‌‌اتیلن سنگین تزریقی در معاملات هفته گذشته و در بازارهای جهانی در محدوده یک‌هزارو440دلار در هر تن سی‌اف‌آر جنوب‌شرق آسیا گزارش شده است. قیمت پلی‌اتیلن سنگین ترزیقی در هفته گذشته روندی نزولی را طی کرده است. درهمین حال قیمت پلی‌پروپیلن فیلم در این مدت روندی ثابت داشته و در محدوده یک‌هزارو410دلار در هر تن و در منطقه خلیج فارس بدون تغییر باقی مانده است. همچنین در هفته گذشته در بازار جهانی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی قیمت گاز مایع به‌عنوان خوراک، جذابیت خود را برای تولید‌کنندگان پتروشیمی از دست داد. این مساله به واسطه کاهش 15دلار در هر تنی حق مرغوبیت نفتا نسبت به پروپان اتفاق افتاد. همچنین حاشیه سود بالای پتروشیمی درجهان موجب بالا رفتن تقاضا برای نفتا شد. نزدیک بودن به ماه رمضان نیز تقاضا برای بنزین را افزایش داد به‌طوری که بنزین با اکتان 92 به بالاترین سطح مصرف خود در 22ماه گذشته رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر