تالار نقره‌‌ای

۱۳۹۴/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۲۲۹

عرضه ذرت و جو در بورس کالا

با تصویب هیات دولت، محصولات ذرت و جو تولیدی استان‌های خوزستان و کرمانشاه برای عرضه در بورس کالای ایران تعیین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه هیات وزیران که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، دولت برای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری با عرضه ذرت و جو تولیدی استان‌های خوزستان و کرمانشاه در بورس کالای ایران موافقت کرد. ازجمله دلایل انتخاب این محصولات و استان‌های مذکور، استراتژیک بودن این محصولات برای کشور، سطح بالای تولید جهت کشف نرخ منصفانه، وجود زیرساخت‌های لازم و آمادگی نهادهای متولی در این بخش‌ها و آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب برای فعالان در این استان‌ها، امکان ایجاد شرایط ذخیره‌سازی و انبار کردن محصول، رقابتی بودن بازار فروش و تقاضای این محصولات و سابقه عرضه در بورس کالای ایران عنوان شده است. گفتنی است، طبق سیاست قیمت تضمینی، تولیدکنندگان محصولات‌کشاورزی می‌توانند محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و درصورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت شود.


صادرات موفق سنگ‌آهن از بورس کالا

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: بورس کالا تاکنون در صادرات سنگ آهن موفق عمل کرده است، همچنین این بورس می‌تواند برای ارتقای سطح کمی و کیفی بازار سنگ آهن، ابزارهایی را همچون اوراق سلف موازی در نظر بگیرد تا در توسعه این بازار نیز نقش مهمی ایفا کند. مهرداد اکبریان تصریح کرد: اگر بورس کالای ایران شرایطی را فراهم کند تا خریداران با حجم‌های کوچک‌تر نیز توان شرکت در این بازار رقابتی را داشته باشند یا از ابزارها و مکانیزم‌های مالی دیگری نیز به جز پرداخت نقدی استفاده کنند، در این صورت تعداد خریداران نیز افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه سنگ آهن در بورس کالا فقط در رینگ صادراتی عرضه می‌شود، افزود: در تالار صادراتی، حجم تقاضا همواره بیشتر از عرضه است، به‌طوری‌که خریدار برای سنگ آهن صادراتی با قیمت روز سنگ آهن مواجه است و در این زمینه بورس کالا موفق عمل کرده است. او افزود: اما در بازار داخلی اوضاع کاملا متفاوت است، به گونه‌یی که عرضه سنگ آهن دوبرابر تقاضای داخلی است، به این ترتیب بهترین گزینه برای سنگ آهنی‌ها، صادرات از طریق تالار صادراتی بورس کالاست. اکبریان در پایان گفت: توسعه ابزارهای نوین مالی در بورس کالا علاوه بر اینکه موجب جذب مشتری می‌شود بلکه شفاف‌سازی قیمت‌ها و توسعه فضای رقابتی در بازار سنگ آهن را به دنبال دارد.


کاهش تقاضای پی وی سی

معاملات پی وی سی همچنان روزهای آرامی را سپری می‌کند، به‌طوری که تقاضا برای خرید این کالا کاهش یافته و بخش زیادی از عرضه‌ها وارد سیستم مچینگ (مازاد عرضه) می‌شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی طی هفته‌های گذشته با نوسان اندک روبه‌رو بوده، از این رو تقاضا در بازار داخلی نیز تغییر محسوسی نداشته است.

جواد ایرانی، کارشناس و تاجر بازار پی وی‌سی در این باره می‌گوید: قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی در هفته جاری اندکی کاهشی بود، در همین حال در هفته‌های قبل هم ثبات در این بازار به چشم می‌خورد، از این رو بازار داخل هم متاثر از ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی، با کاهش تقاضا روبه‌روست. از سوی دیگر تقاضای واقعی مصرف نیز در بازار پی‌وی سی کاهش یافته است. این در حالی است که روز گذشته هم عرضه پی وی سی با استقبال از سوی معامله‌گران روبه رو نشد و برخی از گریدهای آن فروش رفت. براساس این گزارش، گرید 57 پتروشیمی غدیر و گرید 65 آف گرید اروند از کالاهایی بودند که با استقبال معامله‌گران روبه‌رو شدند. گرید 65 آف گرید پتروشیمی اروند با سقف قیمت و گرید 57 پتروشیمی غدیر هم اندکی بالاتر از نرخ پایه معامله شد، اما مابقی گریدها با نرخ پایه معامله شده و بخش قابل توجهی از تناژ عرضه هم وارد سیستم مچینگ شد. به گفته این کارشناس بازار پی وی‌سی، انتظار نمی‌رود بازار پی وی‌سی در روزهای آتی با تغییرات خاصی روبه‌رو شود.


هر تن گوگرد 64 دلار

روز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه، تالار صادراتی بورس کالای ایران شاهد معامله 10هزار تن گوگرد کلوخه شرکت پالایش گاز هاشمی نژاد (خانگیران)، به قیمت 64دلار در هر تن بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، تالار مذکور همچنین شاهد معامله 4682 تن انواع قیر و 250 تن عایق رطوبتی بود. در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز مجتمع آلومینیوم هرمزگان نیز یک‌هزار تن شمش هزارپوندی 99.7 را به قیمت 75 هزار و 904 ریال به فروش رساند. علاوه بر این، 100 تن کک متالورژی 5-0 شرکت کک‌سازی زرند معامله شد.

تالار کشاورزی نیز شاهد 815 تن ذرت دانه‌یی فارس و 270 تن ذرت دانه‌یی سمنان بود. جو دامی روسیه نیز با حجم 50 تن مورد معامله قرار گرفت.

گفتنی است، در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز 4804 تن مواد شیمیایی، 3168 تن قیر، پنج‌هزار تن وکیوم باتوم، 9هزار تن لوب کات و 228 تن مواد پلیمری دادوستد شد.

براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، بیش از 40هزار تن انواع کالا به ارزش حدود 480میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر