بازگشت جذابیت به بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۱۳

بورس اوراق بهادار تهران که پس از تمدید مذاکرات روند نزولی خود را آغاز کرده بود با وجود پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر ایجاد تعادل در بازار سرمایه در اوایل هفته، این‌رویداد با کمی تاخیر به اواسط هفته منتقل شد. دیروز سه‌شنبه شاخص بورس و فرابورس با اندکی رشد به‌دلیل انتشار اخبار مثبت در بازار روند نزولی خود را متوقف کردند. اگرچه رشد هر دو شاخص ریزش‌های چهار روز گذشته را جبران نکرد اما امید را به سهامداران بازگرداند. شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات سه‌شنبه 11آذر با 137واحد رشد در ارتفاع 72هزار‌و‌258 واحد ایستاد و شاخص فرابورس نیز با 5واحد رشد به 818واحد رسید. در‌حالی‌که شاخص 30شرکت بزرگ 4واحد، آزاد شناور 1.7واحد، شاخص بازار دوم یک‌هزار‌و139 واحد و صنعت 125واحد رشد را تجربه کردند شاخص بازار اول 30واحد افت کرد. همچنین دیروز تعداد 865میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزش 218میلیارد‌تومان در 61هزار نوبت معاملاتی داد‌و‌ستد شد. ارزش بازار بورس که دیروز 324هزار‌میلیارد‌تومان بود امروز به 325هزار‌میلیارد‌تومان افزایش یافت. بازار در چند روز گذشته بیشتر به‌صورت هیجانی و احساسی تحت تاثیر شرایط پس از مذاکرات ریزش سنگینی را تجربه کرد و رکوردهای پیشین ریزش را شکست. اما دیروز اندکی اخبار مثبت در زمینه نرخ دلار و نفت شرایط بازار سرمایه را عادی کرد تا شاهد رشد شاخص در این‌روز باشیم. در این شرایط که بیشتر سهم‌ها در کف قیمتی به‌سر می‌برند برخی کارشناسان اعتقاد دارند بازار جذابیت بالایی برای خرید و سرمایه‌گذاری دارد.


بورس جذابیت بالایی دارد

اگر‌چه روند بورس پس از تمدید مذاکرات منفی شد اما بورس امروز جذابیت بالایی دارد. رامین ربیعی، مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران درباره روند سرمایه‌گذاری در بورس اظهار داشت: اکنون P/E بورس کمتر از 6 هست و بیشتر شرکت‌ها در قیمت‌های مناسبی برای خرید قرار دارند و از این‌رو بورس امروز جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. این فعال بازار سرمایه ادامه داد: بورس طی 20سال گذشته نشان داده که نسبت به تمام بخش‌های مختلف اقتصادی بیشترین بازدهی را دارد و شرکت توسعه صنعتی ایران نیز در سال92 بیش از نیمی از سود خود را از سبد سهامی که در اختیار داشت به‌دست آورده است. این در‌حالی است که بورس در سه‌ماهه پایانی سال گذشته روند نزولی را در پیش گرفت. این کارشناس بازار سرمایه درباره سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت الکترونیک نیز ادامه داد: تجارت الکترونیک یکی از صنایع پربازده در آینده ایران خواهند بود و از این‌رو روند سرمایه‌گذاری در این بخش توسعه می‌یابد. روزبه پیروز، رییس هیات‌مدیره این شرکت بورسی نیز درباره عملکرد آن در بورس گفت: وتوصا همیشه نگاهی مستقل به بازار سرمایه داشته است و به‌دور از احساسات درباره سبد سهام تصمیم‌گیری شده است و این‌ روش حتی در سال گذشته با وجود آغاز رکود بورس کمک کرد تا این نماد سود خوبی از بازار سرمایه به‌دست آورد.


تاثیر کاهش دلار و افزایش نفت

روز گذشته در بازار آزاد نرخ هر دلار امریکا را 20‌تومان افت نسبت به دوشنبه به قیمت سه‌هزار‌و360‌تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح‌جدید با 4‌هزار‌تومان رشد 958‌هزار‌تومان معامله شد. هر یورو در بازار آزاد با 36‌تومان افت نسبت به روز مذکور چهار‌هزار‌و198‌تومان و هر پوند نیز با 37‌تومان کاهش پنج‌هزارو300‌تومان قیمت خورد. افزایش قیمت نفت و نیز کاهش قیمت دلار در بازار دیروز، در کنار ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبنی بر صادر‌شدن مجوز فروش ارز صادراتی به نرخ آزاد و از همه مهم‌تر کنترل بازار ارز توسط دولت و نیز اعلام آمادگی خودروسازان فرانسوی و چینی با خودروسازان داخلی اخبار مثبتی بود که موجب شد سیگنال‌های مثبتی به اهالی تالار شیشه‌یی رسیده و این اخبار پیام‌های مثبتی را برای بازار به‌همراه داشته باشد.

بنابراین در بازار دیروز اندکی از نگرانی‌های سهامداران کاسته شد و آنها را به ماندن در بازار سهام ترغیب کرد چرا‌که این اخبار می‌تواند محرک لازم را برای بهبود هرچه بیشتر فضای معاملات به فعالان بازار ارایه کند. در بازار روز سه‌شنبه اکثر سهام شرکت‌ها مثبت شده و شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، بانک ملت، سیمان فارس و خوزستان، بانک تجارت، بانک صادرات، ماشین‌سازی اراک، ایران‌خودرو، گروه بهمن، آلومینیوم ایران و پست‌بانک تاثیر مثبتی روی شاخص بورس بگذارند. در‌مقابل وزن منفی شرکت‌های معدنی و فلزی و ابهاماتی که در این صنایع وجود دارد موجب شد شاخص از روند صعودی خود عقب‌نشینی کرده و به رشد 137‌واحدی رضایت دهد به‌طوری‌که شرکت‌های مپنا، توسعه معادن و فلزات و همچنین گل‌گهر مانع از رشد بیشتر شاخص شدند. همچنین در بازار دیروز ماشین‌سازی اراک، پست‌بانک و سرمایه‌گذاری پارس‌توشه از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و شرکت‌های خودرویی بیشترین تقاضای بازار را به خود اختصاص دادند به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری رنا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سایپا‌دیزل و سرمایه‌گذاری سایپا از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند. در‌مجموع در بازار دیروز بیش از 865میلیون سهم به ارزش 218میلیارد‌تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 325‌هزار‌میلیارد ‌تومان رسید.

قیمت نفت و تاثیر بر نمادها

کاهش قیمت جهانی نفت و تعیین نرخ آن در بودجه محمدرضا پورابراهیمی تغییر قیمت نفت و تاثیر آن بر شرکت‌های حاضر در بورس اظهار داشت: شرکت‌های بورسی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با تغییر قیمت نفت تغییراتی در پیش‌بینی بودجه خود خواهند داشت و این تغییرات فقط به‌معنی تاثیر منفی نیست. وی افزود: به‌عنوان مثال، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در این زمینه تاثیر خواهند گرفت، اما هرکدام باید به‌طور مجزا تاثیرات نوسان قیمت نفت را در بودجه محاسبه و به‌طور دقیق اعلام کنند، در این صورت امکان دارد، در بهای تمام‌شده یا فروش، تغییراتی حاصل شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در اثر کاهش قیمت نفت برخی صنایع به‌طور مستقیم و به‌واسطه فضای اقتصادی ایجاد‌شده تاثیر می‌پذیرند، اما باید به‌طور دقیق محاسبه شود.

وی با بیان اینکه نباید سهامداران تصمیمات هیجانی و غیرمنطقی در بازار بگیرند، گفت: رویکرد جدید و نوسان قیمت نفت بر اثر لابی‌های سیاسی صورت گرفته و قطعا در میان‌مدت این‌روند اصلاح و به وضعیت سابق بازخواهد گشت.


توقف دو نماد و عرضه شکبیر4

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سازه‌پویش جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره، متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد (مجد21) نیز متوقف شد. همچنین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در نظر دارد، تعداد 39,050,000 سهم جمعا معادل 084/1درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر (سهامی عام)، در نماد شکبیر4 را به‌طور یکجا و نقد مطابق با رویه جاری تسویه پایاپای (T+3) با قیمت پایه هر سهم 12,210ریال از‌طریق عرضه در بازار فرابورس ایران، به فروش ‌رساند. پتروشیمی خارک نیز اعلام کرد: تعمیرات اساسی مجتمع پتروشیمی خارک با موفقیت انجام و ماشین‌آلات مجتمع در سرویس است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر