«فارس» و «فولاد» ناکام از تغییر جهت بازار سهام

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۳۲

باتوجه به کاهش چشمگیر این روزهای شاخص‌های سهام، انتظار می‌رفت که نهاد ناظر نگران روند نزولی و شتابناک بازار شود و مطابق ماه‌های قبل با حمایت‌ها و مدیریت قیمتی وارد عمل شوند که در بازار دیروز به‌صورت مشخص رخ داد. بر این اساس روز گذشته در ساعات اولیه معاملات روی نماد هلدینگ فارس و فولاد مبارکه اصفهان دو تا از بزرگ‌ترین شرکت‌ها، در حد بالای دامنه نوسان، با هدف مثبت کردن شاخص کل بازار معامله بلوکی در نماد عادی زده شد. این دو معامله باعث شد که در ابتدای کار بازار، رقم شاخص مثبت شود، این در حالی بود که باتوجه به روند معاملات دو نماد هلدینگ فارس و فولاد مبارکه در روز قبل، مشخص بود درصورت اجازه به طی شدن روند عادی معاملات روی این دو سهم، مجددا نزولی می‌شدند. ظاهرا خرید این دو معامله بلوکی در نماد عادی، توسط صندوق توسعه بازار انجام گرفته است. صندوق توسعه بازار زیرنظر سازمان بورس فعالیت می‌کند و درنتیجه کسانی که اقدام به این نوع معاملات کرده‌اند رسما دستکاری قیمتی انجام دادند، در عین حال انجام این معامله بیش از 400واحد مثبت بر شاخص کل تاثیر گذاشت. با این حال در پایان معاملات رقم نماگر با افت 68واحدی در کانال 72120واحدی ایستاد. افت روز گذشته پنجمین روز کاری متوالی افت شاخص کل بازار را ثبت کرد و بدین‌ترتیب طی این پنج روز از رقم نماگر بورس 3828واحد کاسته شده که معادل زیان 5درصدی طی این مدت است.


واکنش دولتی به نزول بورس

ازسوی دیگر سقوط پی‌در‌پی شاخص بورس همچنین تلاطم بازارهای ارز و طلا منجر به واکنش وزیر اقتصاد نیز شده است. به گفته طیب‌نیا، در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه ایران، هیچ تغییر خاصی رخ نداده است. یک مقام اقتصادی تغییرات چند روز اخیر را عمدتا ناشی از هیجانات و عوامل روانی عنوان کرد و گفت: این تغییرات در بازارها متاثر از خبرهایی است که ما در بازار می‌بینیم. او به مردم توصیه کرد در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده است، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند. کسانی که در این شرایط متاثر از عوامل روانی، رفتار می‌کنند با زیان مواجه خواهند شد؛ همان‌طور که در گذشته هم شاهد این وضع بودیم. وزیر اقتصاد از تماس با فعالان بازار سرمایه نیز خبر داد و گفته که نوسانات کوتاه‌مدت است و ادامه پیدا نمی‌کند. پیش از این نیز وزیر امور اقتصاد توصیه‌هایی به سرمایه‌گذاران بورسی درخصوص ارزنده بودن و به کف رسیدن قیمت سهام کرده بود. در همین راستا رییس کل بانک مرکزی نیز از کاهش نرخ تورم به زیر 17درصد در سال‌جاری خبر داد و بانک‌ها را بر سر نرخ سود رقابتی برحذر داشت. سیف از درخواست تعیین نرخ دستوری سود ازسوی برخی مدیران‌عامل بانک‌ها را بدترین حالت ممکن توصیف کرد. رییس شورای پول و اعتبار پیشنهاد نرخ 28درصدی بانک‌ها به مشتریان را نشان‌دهنده ورود به یک سرمایه‌گذاری پرریسک و غیرمعمول عنوان کرد. این درحالی است که معاون نظارت بانک مرکزی نیز گفت: در حال حاضر کاهش نرخ سود بانکی به‌طور جدی دردستور کار شورای پول و اعتبار نیست و بعید است به‌زودی در این مورد تصمیم‌گیری شود. حمید تهرانفر تصریح کرد: ما در بانک مرکزی اعلام نکردیم که نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد، بلکه فقط عنوان کردیم که باتوجه به کاهش نرخ تورم، قابل بررسی است، بنابراین کاهش نرخ سود بانکی به هیچ عنوان به‌طور جدی دردستور کار شورای پول و اعتبار قرار ندارد.

کاهش نرخ سود بانکی یکی از گزینه‌هایی است که برای جذاب‌تر کردن بازار سرمایه مطرح می‌شود. اما باتوجه به ادامه وضع تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت نقل‌وانتقالات پولی به کشور و نیز در شرایطی که بازار پول با تقاضای بالایی در اقتصاد مواجه است، کاهش نرخ سود بانکی دیگر گزینه بعیدی برآورد می‌شود، اما وضع گروه بانکی در بازار دیروز نیز به‌طور نسبی قابل‌قبول بود. نمادهای صادرات، ملت و تجارت در بورس در پایان معاملات شاهد رشد خفیفی بودند و بانک دی و گردشگری نیز در فرابورس رشد چشمگیری را تجربه کردند. نماد بانک گردشگری روز گذشته بازگشایی شد و با رشد بالای 6درصدی در صف خرید نیز قرار گرفت.

افزایش تیراژ ایران‌خودرو

خودرویی‌ها نیز هر چند صف فروش هیجانی نداشتند اما چندان وضعیت دلچسبی نیز پشت‌سر نگذاشتند. از طرف دیگر همایش بین‌المللی صنعت خودرو نیز چندان چنگی به دل وضعیت نمادهای این گروه بورسی نزد. اما حرف‌های مدیرعامل ایران‌خودرو در این همایش نکته قابل‌توجهی داشت. هاشم یکه‌زارع درحالی از پیش‌بینی تولید 600هزار دستگاه خودرو در این شرکت تا پایان سال خبر می‌دهد که پیش‌تر در صورت‌های مالی پیش‌بینی سود اعلام شده به بورس که در سایت کدال نیز منتشر شده است، آخرین تیراژ تولید این شرکت تا پایان سال 510هزار دستگاه پیش‌بینی شده بود. یکه‌زارع همچنین سهم بازار ایران‌خودرو در سال94 را 60درصد اعلام کرد که به‌معنای تولید یک میلیون و 800هزار دستگاه خودرو خواهد بود. در همین راستا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز از توان تولید 945هزار خودرو این شرکت خبر داد. مدنی از کاهش تولید پراید نیز گفت و افزود: تا سال95 به‌تدریج پلتفرم تیبا را توسعه خواهیم داد. این مدیرعامل همکاری با چینی‌ها را کوتاه‌مدت اعلام کرد. مدنی اظهار داشت: امروز دارایی‌های سایپا به 3میلیارد دلار رسیده و البته این روند نیز روبه افزایش است، ضمن آنکه واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های تابعه نیز دردستور کار قرار گرفته اما کسانی شانس حضور در ایران را خواهند داشت که مشارکت داشته باشند، شاید هم آنهایی که صرفا می‌خواهند به ما قطعه بفروشند را حذف کنیم. در هر حال بازار سهام دیروز فارغ از اثرگذاری صحبت‌های مسوولان دولتی و مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی با افزوده شدن به حجم و ارزش معاملات به کار خود پایان داد. صنایعی که دیروز مورداقبال بازار قرار گرفتند عبارت بودند از قندوشکر، زراعت و خدمات کشاورزی، انتشار، چاپ و تکثیر، پیمانکاری صنعتی، حمل‌ونقل آبی و خرده‌فروشی‌ها. عمده‌ترین تاثیر مثبت بر شاخص نیز از آن گروه محصولات شیمیایی به‌ویژه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بود که به‌تنهایی 207واحد بر شاخص اثر مثبت گذاشت و پس از آن گروه فلزات اساسی با معامله بلوکی فولاد رتبه بعدی ارتقای شاخص را برعهده داشت. این درحالی بود که گروه بانکی‌ها، خودرویی، خدمات فنی و مهندسی و استخراج کانه‌های فلزی بیشترین تاثیر منفی بر متغیر شاخص کل گذاشتند. روند معاملات مپنا، توسعه معادن و فلزات، ایران‌خودرو و بانک تجارت نیز در نزولی کردن روند حرکتی بازار سهم بسزایی داشتند.


فلات شفاف‌سازی کرد

مطابق اطلاعیه‌یی که در سایت کدال منتشر شده است گروه سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان درخصوص خروج یکی از شرکت‌های زیرمجموع خود اقدام به شفاف‌سازی کرد. بر این اساس در اطلاعیه این شرکت آمده است که موسسه برکت مالک 45درصد سهام شرکت صنعتی و معدنی کانسرام از شرکت‌های فرعی گروه سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان تصمیم به خروج از شرکت مذکور گرفته که مذاکرات و تفاهم اولیه جهت خرید 45درصد سهام شرکت مذکور در جریان است و به‌محض قطعی شدن معامله درصد مالکیت سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان از شرکت کانسرام به‌صورت مستقیم حدود 86درصد خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر