شدیدترین ریزش روزانه شاخص در 5 ماه گذشته

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۸۸

شاخص کل بورس تهران روز گذشته بیشترین افت روزانه را در 5 ماه گذشته تجربه کرد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با نزدیک شدن به سوم آذر و در صورت ادامه‌دار نبودن اخبار مثبت از مذاکرات، شاخص کل شروع به ریزش کند. از طرفی، برخی فعالان بازار شروع به شناسایی سودهایی کرده‌اند که در دو هفته اخیر به‌دست آورده‌اند و از طرف دیگر عدم رسیدن اخبار مثبت از مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 باعث شد که شاخص کل امروز حرکت نزولی داشته باشد. با احتساب ریزشی که دیروز رخ داد، بازدهی بورس از اول آبان به 4/2درصد نزول کرد و زیان شاخص از ابتدای سال، به منفی 9/3درصد رسید. شاخص فرابورس نیز بزرگ‌ترین افت خود را در 4 ماه اخیر تجربه کرد. این درحالی است که بازدهی فرابورس از ابتدای سال ، 5/10درصد بوده است. می‌توان گفت از ابتدای سال تاکنون شاخص‌های بورس و فرابورس خلاف جهت هم حرکت کرده‌اند، اما هم‌جهت بودن حرکت نسبتا بزرگ این شاخص‌ها در روز گذشته نشان‌دهنده یک اتفاق بزرگ است. این اتفاق بزرگ تنها می‌تواند بیانگر یک موضوع باشد؛ برآیند برداشت‌های فعالان بورس تهران از روند مذاکرات هسته‌یی، منفی است. شاهد این ادعا، در صف فروش قرار گرفتن سهم‌های بانکی و خودرویی در ساعات ابتدایی معاملات بود. سهامداران این دو صنعت، که بیشترین حساسیت را به مذاکرات دارد، در ابتدای ساعت کاری فروشنده بودند. گرچه صف‌های فروش توسط حامیان حقوقی جمع شد، اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات، اغلب این سهم‌ها دوباره در مرزهای محدودیت نوسان معامله شدند و حتی تا آستانه دوباره در صف فروش قرار گرفتن ، پیش رفتند.

اما حجم معاملات همچنان در سطح بالایی قرار دارد. هرچند که روز گذشته در اغلب نمادها فشار فروش چشمگیر بود، اما برای سهم‌های عرضه شده، خریدار نیز وجود داشت. برخی فعالان بازار ممکن است احساس کنند که ریزش روز گذشته، فرصت مناسبی برای خرید است، اما به نظر می‌رسد قدرت خریداران به اندازه‌یی نیست که تاب حجم بالای فروش را داشته باشد. خریداران با مشاهده صف‌های خریدی که چند روز گذشته دیده بودند، فرصت را غنیمت شمرده و خرید می‌کنند. این مساله در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث برگشت شاخص به سمت بالا باشد اما قله جدیدی تشکیل می‌شود که احتمالا قدرت نسبی لازم را ندارد و احتمال بروز واگرایی منفی در شاخص کل وجود دارد. با توجه به اینکه نتیجه مذاکرات مشخص نیست، خرید در شرایط فعلی قمار است، قماری که نسبت عایدی به ریسک آن چندان بالا نخواهد بود، لذا به نظر می‌رسد زمان خروج سهامداران فرارسیده است.


آمار معاملات

طی معاملات روز گذشته بورس، یک‌میلیاردو838میلیون‌و521هزار ورقه بهادار، به ارزش 459میلیارد تومان و در 118هزارو386 نوبت دست به دست شد. از این میزان، مبلغ قابل توجه 343میلیارد تومان (معادل 75درصد از کل معاملات) به خرید و فروش سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت. این رقم که تقریبا بالاست، تاییدی است بر مسایلی که پیش‌تر از آن سخن رفت. سهم معاملات عمده نیز، از کل معاملات، 18درصد (معادل 83میلیارد تومان) رقم خورد. همچنین ارزش معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن 32میلیارد تومان (معادل 7درصد از کل) بود.

شاخص کل با افت 643 واحدی در عدد 75هزارو946 واحد بسته شد تا پس از هشت روز کاری به کانال 75هزار واحد برگشت کرده باشد. همانطور که قبلا اشاره شد، بیشترین اثر منفی بر شاخص از آن گروه‌ بانکی و خودرویی بود. گروه بانکی به تنهایی باعث تنزل 272 واحدی شاخص شد.

گروه خودرویی نیز شاخص کل بورس را به اندازه 84 واحد پایین کشید. همچنین گروه‌های محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، خدمات فنی و مهندسی و مخابرات هرکدام به ترتیب شاخص را 78، 48، 42 و 38 واحد تنزل دادند. از طرف دیگر گروه‌های لاستیک و پلاستیک، به مدد نماد گروه صنعتی بارز و سیمانی‌ها جمعا به اندازه 57 واحد از ریزش شاخص کل جلوگیری کردند.

از میان شرکت‌ها، 4 بانک ملت (وبملت)، پاسارگاد (وپاسار)، صادرات (وبصادر) و تجارت (وتجارت) مهم‌ترین شتاب‌دهنده‌های ریزش شاخص لقب گرفتند. این نمادها هرکدام به ترتیب شاخص را 69، 61، 46 و 44 واحد تنزل دادند. همچنین نماد شرکت‌های مپنا (رمپنا)، مخابرات ایران (اخابر)، ایران‌خودرو (خودرو) و ملی صنایع مس ایران (فملی) نیز به ترتیب شاخص را 43، 37، 31 و 29 واحد تنزل دادند.

شاخص فرابورس نیز با افت 7/13 واحدی در عدد 5/852 بسته شد. مهم‌ترین نمادهایی که باعث این افت بزرگ شدند عبارتند از «مارون»، «پترول»، «میدکو»، «جم»، «ذوب»، «دی» و «زاگرس» که جمعا شاخص فرابورس را بیش از 11 واحد تنزل دادند.


بازگشایی قریب‌الوقوع پالایشی‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری‌های این سازمان و انجام مذاکرات با وزارت نفت برای بازگشایی نمادهای پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: علاوه برآن، این امر در دولت نیز درحال پیگیری است اما با وجود علاقه سازمان بورس برای بازگشایی نمی‌توان زمانی را برای آن تعیین کرد.

علی صالح‌آبادی روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت نماد پالایشگاه‌ها، افزود: کیفی‌سازی یکی از موضوعاتی است که در این خصوص مطرح شده و نمادها به همین دلیل هم‌اکنون بسته است.

وی ادامه داد: هرچند در قانون بودجه سال‌های 90 تا 93 بر موضوع کیفی‌سازی تاکید شده اما موضوع کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها دیده نشده است. وی با بیان آنکه موضوع کیفی‌سازی نه تنها کمکی به پالایشگاه‌ها نمی‌کند حتی به ضرر آنهاست، افزود: پالایشگاه‌ها در صورت دارا بودن منابع می‌توانند کیفی‌سازی کنند و اگر منابع کمتری داشته باشند، نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

وی اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه جلسات متعددی را با وزارت نفت برگزار کرده که می‌تواند این امر را دنبال کند.

صالح‌آبادی از اقدامات وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: هرچند موضوع کیفی‌سازی برای سال 92 منتفی شد اما این امر همچنان برای سال 93 وجود دارد.

وی تصریح کرد: از آنجا که موضوع کیفی‌سازی در زمان واگذاری سهام پالایشگاه‌ها مطرح نبود پیشنهاد سازمان بورس این است که بعد از گذشت چند سال دیگر آن را مطرح نکنند زیرا این امر باعث ضرر سهامداران و سلب اعتماد آنها می‌شود.

به گفته صالح‌آبادی، بازگشایی این نمادها علاوه بر آنکه بر حجم معاملات اثر دارد باعث آزادسازی دارایی‌های مردم نیز می‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این سازمان خواستار بازگشایی نمادها با اطمینان مناسب است تا سهامداران با چالشی مواجه نشوند.


بازگشایی «پکرمان»

امروز یکشنبه مورخ 25/08/1393 تعداد 400میلیون سهم معادل 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی به عنوان 481امین شرکت پذیرفته شده برای نخستین‌بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فهرست نرخ‌های بازار دوم در نماد سیدکو عرضه خواهد شد.

دیروز نیز نماد معاملاتی شرکت‌های درخشان تهران و گروه صنعتی بارز باتوجه تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند93، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله شدند.

لازم به ذکر است که روز گذشته سهام گروه صنعتی بارز (پکرمان) با رشد 20درصدی مواجه شد و همین مساله منجر به رشد 38 واحدی شاخص کل شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر