بازگشت موقتی رکود به بورس

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۴۸

گروه بورس|

روز گذشته در پی عرضه‌های سنگین شاخص کل 179واحد افت کرده و شاخص کل را تا نقطه 79هزار و 963 واحد به عقب راند. دیروز بازار سهام در حالی معاملات کم‌حجم و بی‌انگیزه را نظاره‌گر بود که به نظر می‌رسید با وجود نزدیک شدن به موعد برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هیجانی برای نوسانی شدن قیمت سهام و به‌تبع آن پرواز شاخص‌های بورس وجود ندارد؛ هرچند که بازار از هم‌اکنون تحلیل‌های مختلفی را برای پس از انتخابات پیش روی خود ترسیم کرده ولی به نظر می‌رسد با در پیش بودن ماه مبارک رمضان و همچنین برگزاری مجامع عادی سالانه، فضایی توام با رکود و خنثی بر کلیت معاملات بازار سهام حاکم باشد.

به گزارش «تعادل» دیروز در گروه پتروشیمی‌ها نیز حجم عرضه بر تقاضای سهام در حالی سنگینی می‌کرد که هنوز جزییات روشنی از نحوه مقابله با برخی محدودیت‌ها از سوی خریداران بزرگی همچون چین روشن نیست. در گروه خودرویی سفارش‌های پرحجم سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی، تلاش می‌کند تا نوسان این سهم را در محدوده صفر تابلو مدیریت کند اما در عین حال همچنان امیدواری‌ها از سوی معامله‌گران اغلب تکنیکالی برای شکسته شدن مقاومت قیمتی در این سهم وجود دارد. با تمام اینها دیروز بازار سهام بازاری کم‌حجم و بی‌انگیزه بود که به دلیل فقر نقدینگی در بازار میان دو کانال 79 و 80 هزار واحدی شاهد رفت و برگشت ناپایدار نماگر بازار سهام بود.


وضعیت نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 24 اردیبهشت 96 با کاهش 179واحدی به رقم 79هزار و 963واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 136 واحدی عدد 17هزار و 353واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 249 واحدی به رقم 87هزار و 285واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 149واحدی به رقم 55 هزار و 551 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 254واحدی عدد 176هزار و 879 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پتروشیمی پردیس با 25 واحد، مخابرات ایران با 23 واحد و گروه مپنا با 14 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با 19 واحد، پتروشیمی جم با 18 واحد و فولاد خراسان با 14 افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 240میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 869میلیون و 702 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 49 هزار و 388 نوبت داد و ستد بود. در معاملات دیروز نماد پتروشیمی پردیس با ۲۵ واحد تاثیر منفی روی شاخص بیشترین نقش را در نوسانات کاهشی شاخص داشت، پس از این نماد مخابرات ایران، گروه مپنا، پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان بیشترین نقش کاهنده را در دماسنج بازار داشتند.

در طرف مقابل شرکت ارتباطات سیار ایران با ۱۹ واحد تاثیر مثبت روی شاخص بیشترین نقش فزاینده را در دماسنج بازار سرمایه داشت پس از این نماد پتروشیمی جم، فولاد خراسان و نفت بهران سعی کردند، نماگر بازار را تا حدودی رشد دهند.

دیروز در گروه محصولات شیمیایی در اکثریت نمادها روند رو به کاهش را شاهد بودیم. همچنین در گروه خودرو تقریبا همه نمادها قرمزپوش شدند. در این گروه ۲۰۹میلیون و ۷۴هزار سهم به ارزش حدود ۲۸ میلیارد تومان در ۱۳هزار و ۳۲ نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. در گروه بیمه نیز اکثریت نمادها در قیمت پایانی افت را تجربه کرده است و قندی‌ها جز در یک نماد یک دست روند کاهشی را از سر گرفتند. علاوه بر همه اینها اکثریت قریب به اتفاق نمادها در گروه فلزات اساسی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی روند کاهشی را تجربه کردند.

معاملات درون‌گروهی

در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، دیروز بیش از 141 میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش کمتر از 60 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده با معاملات انتقالی همراه شد. 104میلیون سهم مخابرات ایران نیز به ارزش کمتر از 25میلیارد تومان با معاملات کد‌به‌کد سهامدار عمده همراه شد. همچنین 20 میلیون سهم بانک تجارت به ارزش کمتر از 1.5 میلیارد تومان در محدوده صفر تابلو کد‌به‌کد شد.

کمتر از 19میلیون سهم گل‌گهر اما به ارزش بیش از 4میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. همچنین بیش از 13میلیون سهم موتوژن به ارزش بیش از 6میلیارد تومان میان سهامداران عمده دست به دست شد. در گروه مپنا اما کمتر از 13میلیون سهم به ارزش کمتر از 10میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در معاملات روز گذشته 5 میلیون سهم صنعتی بهشهر نیز به ارزش کمتر از 1.5میلیارد تومان با معاملات انتقالی روبه‌رو بود و بیش از 3میلیون سهم ارتباطات سیار ایران به ارزش کمتر از 10میلیارد تومان کد‌به‌کد شد.

دیروز همچنین 3 میلیون سهم ایران‌ترانسفو به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه شد و در پتروشیمی فناوران 1.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.


بازگشایی و توقف 5 نماد در فرابورس

روز گذشته 176میلیون ورقه بهادار به ارزش 122.7 میلیارد تومان در مجموع بازارهای فرابورس ایران دادوستد شد تا نسبت به روز گذشته شاهد کاهش حجم در مقابل افزایش ارزش معاملات باشیم.

دیروز یک‌شنبه 24 اردیبهشت‌، شاخص کل نیز متاثر از افت قیمت در نمادهای «دماوند»، «شاوان»، «ذوب» و «چکاپا» متحمل افت 5.6 واحدی شد تا آیفکس در نزدیکی پله 917 واحدی بایستد. اگرچه تاثیر مثبت نمادهای «بمپنا» و «اپرداز»، مانع از ریزش بیشتر شاخص کل شد. معاملات بازارهای اول و دوم نیز روز گذشته در حالی ادامه یافت که نمادهای «ذوب» و «اپرداز» به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. در نماد «ذوب» سهامداران نزدیک به 36میلیون سهم به ارزش افزون بر 2.8میلیارد تومان و در نماد «چکاپا» نزدیک به 2میلیون سهم به ارزش 4.3میلیارد تومان خریدوفروش شد. در مجموع در این دو بازار شاهد معامله 90میلیون سهم به ارزش بیش از 25میلیارد تومان بودیم.

دیروز همچنین شاهد بازگشایی نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر و داروسازی تهران شیمی در طول بازار بودیم، ضمن آنکه نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ رازی، شیر پاستوریزه پگاه گلستان و توسعه اقتصادی آرین متوقف شدند.

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز میزبان معامله کمتر از یک میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 78 میلیارد تومان بود. اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار در اختیار گرفت.

تابلوی تسهیلات مسکن نیز دیروز شاهد افت قیمتی تمامی تسه‌ها بود و به این ترتیب قیمت این اوراق در بازه 72.7 تا 75.8 هزار تومان دادوستد شد. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با معامله بیش از یک میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 2میلیارد تومان در صدر ETFها ایستاد.


انواع فلز سرخ در تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، دیروز (یک‌شنبه) ۲۴ اردیبهشت، میزبان عرضه ۲۰۰ تن مس مفتول، ۷۰۰ تن مس کاتد و۲۰ هزار تن مس کم عیار (سرباره) بود. طی این روز و در تالار مذکور ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۱۴۰تن سولفور مولیبدن، ۸۲۰ تن شمش هزار پوندی ۹۹.۸، ۲۰۰ تن بیلت آلومینیوم و همچنین ۳ هزار تن سبد میلگرد مخلوط نیز عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۳۱ هزار تن گندم خوراکی، ۴ هزار تن گندم دوروم، ۲هزار و ۵۰۰ تن شکر سفید و۳۰۰تن روغن خام بود. علاوه براین، ۳۳۲ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین تالار صادراتی هم در این روز شاهد عرضه ۱۰ هزار و ۵۵۰ تن قیر ۶۰۷۰ بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز عرضه ۱۰۲ هزار و ۸۵۷ تن قیر، گوگرد، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی، مواد پلیمری و لوب‌کات را تجربه کرد. بازار فرعی هم ۲۵هزار و ۴۵۰ قطعه جوجه یک روزه، ۱۳۰ تن پودر نارگیل و ۵۰۰ تن پتاس را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر