اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۶۲

تفاهم شرکت بورس با متولیان کدال

برای ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه تفاهمنامه‌یی میان شرکت بورس تهران و شرکت رایان بورس امضا شد تا همزمان با پذیرش شرکت‌ها در کمیته پذیرش بورس، این شرکت‌ها ضمن دریافت گواهی امضای دیجیتال و توکن از آموزش‌های لازم مانند امکانات و حساسیت‌های سامانه جامع اطلاع‌رسانی و فرآیندهای آن برخوردار شوند.

به گزارش سنا، در حاشیه دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در بازدید از غرفه رایان بورس از امضای تفاهمنامه میان شرکت بورس و رایان بورس خبر داد.

روح‌الله حسینی‌مقدم، از دسترسی ناشران بورسی ثبت شده نزد سازمان بورس، به سامانه جامع اطلاع‌رسانی (کدال) به‌عنوان نقطه قوت بازار سرمایه نام برد و گفت: در بازدید هیات‌های خارجی از بازار سرمایه همواره سامانه کدال مایه مباهات این بازار محسوب شده؛ چون زیرساخت‌های موجود این امکان را به ناشران بورسی می‌دهد که اطلاعات خود را به‌خوبی در بازار سرمایه منعکس کنند.

وی اظهار کرد: در این میان برای ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه به موجب تفاهمنامه مزبور مقرر شده همزمان با پذیرش شرکت‌ها در کمیته پذیرش بورس، این شرکت‌ها ضمن دریافت گواهی امضای دیجیتال و توکن از آموزش‌های لازم مانند امکانات و حساسیت‌های سامانه جامع اطلاع‌رسانی و فرآیندهای آن برخوردار شوند.

این مقام مسوول در شرکت بورس تهران یکی از مشکلات موجود در گزارشگری شرکت‌ها را شناخت نداشتن ناشران از سامانه کدال عنوان و تصریح کرد: بازآموزی و شناخت بهتر می‌تواند منجر به ارتقای وضعیت گزارشگری شود. او همچنین با اشاره به آغاز به کار کدال در سال 1386، گفت: در آن زمان متوسط اطلاع‌رسانی شرکت‌ها از نظر قابلیت اطمینان و به‌موقع بودن انتشار اطلاعات 46 از 100 بود که امروز این عدد به 82 رسیده است.

معاون ناشران شرکت بورس تهران با تاکید بر بهبود این وضعیت، تصریح کرد: باید علاوه بر بازآموزی مقررات، آشناسازی با آنها نیز صورت گیرد.


ضرورت عرضه مرکبات در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم عرضه مرکبات در بورس کالا و ایجاد شفافیت در این زمینه گفت: بورس کالا این توانایی را دارد در کنار سایر محصولاتی که درحال حاضر مورد معامله قرار می‌گیرد، مرکبات را در این بازار عرضه کند.

محمد حسن‌نژاد همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه اقدامات سال گذشته بورس کالای ایران را در حوزه کشاورزی تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی شرایط جدیدی را برای این بازار مالی رقم زده و مطمئنا بورس کالا توانایی پذیرش محصولات بیشتری را

دارد.

حسن‌نژاد در رابطه با شفافیت بازار سرمایه گفت: مسوولان اقتصادی باید به این باور برسند که یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به شفافیت اقتصادی، بازار سرمایه است که بورس کالای ایران نیز به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه توانسته در سال‌های اخیر خدمات زیادی به بازار کالای کشور ارائه دهد. وی درباره عرضه برنج در سال جاری در کنار جو و ذرت گفت: بورس کالا این توانایی را دارد که مرکبات را نیز در این بازار عرضه کند.

نماینده مرند و جلفا در مجلس به توسعه طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی اشاره و اظهار کرد: به طور یقین توسعه این طرح به نفع کشاورزان و باغداران خواهد بود. یکی از راهکارهای کمک به بخش کشاورزی، شفاف‌سازی و نظاممند کردن بازار است که در این خصوص باید از ابزار بورس کالا کمک گرفته شود.

حسن‌نژاد با بیان اینکه اگر قیمت تضمینی جایگزین خرید تضمینی شود شاهد رونق بورس خواهیم بود، تصریح کرد: قیمت تضمینی مزیت‌های بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌های دولت اشاره کرد همچنین کشاورزان با عرضه محصولات خود در بورس در کمترین زمان به پول خود خواهند رسید. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان از دیگر مزیت‌های توسعه طرح قیمت تضمینی را شفاف شدن قیمت‌ها و کمرنگ شدن فعالیت دلالان عنوان کرد.


ریل‌گذاری‌های صحیح در مسیر توسعه بورس کالا

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تسهیل فرآیند تامین مالی ارزان از طریق بازار مالی یکی از پیش‌نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید در سال 96 است که این امر در بورس کالا تحقق یافته است.

به گزارش«تعادل» به نقل از بورس کالا، احمد عراقچی در ادامه افزود: بورس کالای ایران طی سال گذشته اقدامات بزرگی در زمینه راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی جدید به‌ ویژه در حوزه بازار سکه، معرفی بازارهای جدید و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی انجام داده است.

به گفته معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از افتخارات بورس کالا شکل‌گیری منظم و شفاف آن است و امیدوار هستیم این روند همچنان ادامه داشته باشد. عراقچی تاکید کرد: قطعا اقدماتی که طی یک سال اخیر صورت گرفت مانند نظم‌بخشی به بازار پسته و زعفران قدم‌های مثبتی است که نشان می‌دهد، ریل‌گذاری‌ها برای توسعه این بازار مالی به درستی صورت گرفته است.

وی در پایان با غیرقابل‌ انکار دانستن نقش بازار سرمایه در فرآیند تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی گفت: سال جدید درحالی از سوی مقام معظم رهبری با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده که یکی از پیش‌نیازهای مورد نیاز برای رونق تولید و بهبود وضعیت بازارها در کشور استفاده از ظرفیت‌های بازار مالی است که بورس کالای ایران در این مسیر موفق بوده اگرچه برای توسعه بیشتر همچنان راه باقی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر