رفع تحریم‌ها شرایط فعالیت بیشتر بازار مالی ایران را فراهم کرد

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۶۰

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: رفع تحریم‌های ناعادلانه غرب پس از اجرای برجام شرایط فعالیت بیشتر بازار مالی ایران را فراهم کرده است.

به گزارش «تعادل»، جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار که برای شرکت در پانزدهمین جلسه مجمع عمومی و سی‌امین جلسه شورای عالی هیات خدمات مالی اسلامی در مالزی به سر می‌برد در گفت‌وگو با ایرنا، خدمات مالی اسلامی را ابزاری محکم و کم آسیب‌پذیر مقابل بحران‌های مالی دانست و گفت که این مهم برای همه بازارهای سرمایه پیشرفته پس از بحران سال 8-2007 اثبات شده است. مشاور رییس سازمان بورس گفت: از آنجایی که بازارهای مالی اسلامی صرفا مخصوص کشورهای اسلامی نیست و همه بازارهای سرمایه پیشرفته به اهمیت این بازارها واقف شده‌اند، از این‌رو همه کشورها و نهادهای بین‌المللی در این قبیل نشست‌ها حضور دارند. وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه استانداردسازی ارائه خدمات مالی اسلامی فعال است، گفت: ایران در زمینه بازارهای اسلامی شاید تنها کشوری است که صرفا خدمات مالی را در قالب معیارهای اسلامی ارائه می‌کند، در حالی که بسیاری از کشورها هم معیارهای اسلامی و هم متعارف را مورد استفاده قرار می‌دهند. جمالی با اشاره به ریاست ایران بر نشست کوالالامپور گفت: طبیعی است ما باید در این نشست‌ها هم در زمینه کمک فکری برای همگرایی و استانداردسازی خدمات مالی اسلامی و هم برای انتقال متقابل تجربیات در زمینه تنظیم بازارهای مالی اسلامی، طراحی ابزارهای مالی اسلامی و تاسیس نهادهای مالی اسلامی حضور فعالی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: هنگامی که ابزارهای مالی اسلامی، صندوق‌ها و نهادهای اسلامی طراحی می‌شوند بحث نظارت، کنترل و توسعه آنها نیازمند خدمات و بسته‌هایی است که مخصوص بازارهای مالی اسلامی است. معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت که این سازمان به‌شدت در زمینه استانداردسازی بازارهای سرمایه اسلامی فعال است و این بازارها حرکت جدیدی است که در سال‌های آینده به نتیجه خواهد رسید. وی به دستاوردهای این نشست سه روزه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پیش‌تر کارگروه‌ها کار می‌کنند و دستور جلسه و بحث کارشناسی آن تقریبا قبلا انجام شده، طبیعی است، کار مطابق برنامه پیش رود و دستور جلسات به تصویب ‌برسد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ایران در هیات خدمات مالی اسلامی نقش فعالی دارد، البته تمرکز این هیات به‌طور عمده بر خدمات بانکداری بوده و در سال‌های اخیر بحث بازار سرمایه و بیمه هم تحت عنوان تکافل و بازار سرمایه اسلامی مطرح شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر