بازگشت پرهزینه نمادهای بورسی به بازار

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۳۹

گروه بورس حسن صادقی

سال 95 در حالی به تدریج لابه‌لای برگه‌های تقویم بایگانی می‌شود که اگر مجموع رویدادهای بازار سرمایه در سال جاری ارزیابی شود، چندان سال پرخیر و برکتی برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه نبود. اسفندماه نیز که تنها کور سوی امید سهامداران برای بهبود بازار بود، دوباره دست رد بر سینه فعالان بازار زد و در باتلاق مشکلات خود، این‌بار قدری بیشتر فرو رفت.

به گزارش «تعادل»، با این حال بازار سهام در معاملات دیروز، طبق روال روزهای گذشته، درجا زد و به رشد 13 واحدی بسنده کرد. هرچند تا ساعات پایانی معاملات، شاخص کل وضعیت بهتری داشت اما بازگشایی نماد شرکت ماشین‌سازی اراک «فاراک» پس از 4ماه، سبب شد تا سرمایه‌گذاران به این بازگشایی واکنش منفی نشان داده و نهایتا فشار فروش در این نماد بیش از 64 واحد بر شاخص کل تاثیر کاهنده داشت.


بازگشایی پرهزینه

زنجیره بازگشایی‌ نمادهای بورسی در حالی تا واپسین روزهای سال جاری تداوم دارد که دیروز نوبت به نماد فاراک رسید. شرکت ماشین‌سازی اراک در حالی دیروز دوباره به تالار معاملات بازار بازگشت که 4ماه از سوی نهاد ناظر بازار متوقف شده بود. به طول انجامیدن توقف این نماد در ماه‌های اخیر موجب شد تا سهامداران به محض بازگشایی آن، صف‌های فروش سهام تشکیل دهند و با بی‌اعتنایی به پیش‌بینی سود 96 این شرکت که دیروز منتشر شد، به عرضه سهام اقدام کنند. این روزها بازگشایی نمادهای متوقف مانده، ریسک‌های زیادی را بر بازار سهام تحمیل می‌کند. توقف طولانی مدت نمادها به زخم چرکینی تبدیل شده که سازمان بورس هر رویکردی در قبال آنها داشته باشد، سرانجام با پیامدهای نامبارکی روبه‌رو خواهد بود. به عبارت دیگر نهاد ناظر بازار در برهه کنونی چه این نمادها را باز کند و چه باز نکند، در هر صورت ریسک سیستماتیک بازار سهام را افزایش داده و شاخص کل بازار تاکنون از این ناحیه ضربه‌های سنگینی خورده است.

با این حال بازگشایی نماد فاراک در روز گذشته حاصلی جز کاهش 17درصدی ارزش بازار این نماد نداشت. به‌طوری‌که دیروز ارزش بازار این نماد پس از بازگشت به تالار معاملاتی بورس، با کاهش 297 میلیارد تومانی روبه‌رو شد و ارزش بازار آن از هزار و 600 میلیارد تومان به هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که توقف طولانی مدت نمادها، همچنین بازگشایی آنها با سقوط ارزش سهام، موجب شد تا سرمایه‌گذاران بلندنظر به تدریج دارایی‌های خود را از بازار سهام خارج کنند و در عوض سفته‌بازی و نوسان‌گیرها حضوری فعال‌تر از گذشته داشته باشند. این موضوع خسارات بسیاری را بر روند معاملات بازار سهام وارد کرده است.


کاهش نقدینگی معاملات

افزایش تمایل کارگزاران برای تسویه اعتبارات و اجتناب آنها از اعطای اعتبارات جدید، موجب شد تا اسفندماه سال جاری با کاهش دامنه معاملات، روزهای پایانی خود را سپری کند. در روزهای اخیر و با توجه به نزدیک شدن به پایان سال مالی، تعداد زیادی از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس، به تسویه اعتبارات خود متمایل شده‌اند. از سوی دیگر تعجیل کارگزاری‌ها به تسویه اعتبارات، نه‌تنها موجب کاهش اعتبارات اعطایی کارگزاری‌ها شد بلکه تا حدود زیادی نقدینگی بازار سهام کنونی را نیز به همراه داشت. این در حالی است که تمایلات نقد کردن سهام از طرف معامله‌گرانی که از اعتبارات استفاده می‌کنند، در پایان هر سال بیشتر می‌شود. از این رو در هفته‌های اخیر به خوبی شاهد افزایش فشار فروش سهام نمادها در بازار بودیم به گونه‌یی که از یک سو متقاضیان دریافت اعتبارات برای خرید سهام مجبور بودند تا پایان سال صبر کنند و از طرف دیگر خریداران سهام نیز احتیاط بیشتری در معاملات از خود نشان می‌دهند تا از کنار فشار فروش در بازار عبور کنند.

با این حال انتظار می‌رود با توجه به اندک روزهای باقی مانده، فشار فروش سهام کاهش یابد؛ چراکه تسویه اعتباری فروش سهام در روزهای اخیر، موکول به روزهای نخست سال آینده خواهد شد و تا بازگشایی بازار سهام در سال آینده، دست سهامداران از دریافتی‌های فروش خود کوتاه خواهد ماند. به عبارت دیگر فروش سهام در برهه کنونی چندان دردی از سرمایه‌گذاران دوا نمی‌کند.


معاملات کدبه‌کدی بازار

دیروز همچنین آگهی عرضه 1.35 درصد حق تقدم خرید سهام «سمگا» به قیمت پایه کل بیش از 8میلیارد تومان در روز سه‌شنبه از سوی مجموعه بانک شهر منتشر شد.

همزمان بلوک 2.71 درصدی مجموع سهام و حق تقدم خرید سهام سمگا به قیمت پایه کل بیش از 27 میلیارد تومان نیز برای عرضه در روز سه‌شنبه این هفته منتشر شد.

از سوی دیگر بلوک 25 درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت تولید نیروی برق دماوند به قیمت پایه کل بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای عرضه در روز شنبه هفته آینده از طریق بازار دوم فرابورس منتشر شد. از نکات جالب توجه بازار دیروز، آگهی واگذاری بلوک 52.09 درصدی سهام کنترلی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌یی رفاه از کد بانک‌های صادرات و تجارت، گروه مدیریتی سرمایه‌گذاری امید، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا به وکالت از بانک ملی به قیمت پایه هر سهم 1660 تومان بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد، سرمایه‌گذار معروف مالک 2شرکت‌ برنج وارداتی در مبایعه‌نامه‌یی که پیش از این امضا شده مالک نهایی فروشگاه زنجیره‌یی رفاه است.

طی هفته‌های اخیر نیز بلوک مدیریتی 10 درصدی «رفاه» از سوی بانک ملت در بازار فرابورس عرضه شد که در نهایت شرکت بازرگانی صاحب برند برنج وارداتی این دارایی مالی را خریداری کرد.

در میان معاملات اوراق بهاداری همچون اختیار معامله یا اوراق تامین مالی ازقبیل اسناد خزانه در بازار سهام دیروز بورس سهام شاهد پیش‌رو شدن گروه معدنی‌ها با خودنمایی گروه سرب و روی بود.



تقویت ۱۳ واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات دیروز (یک‌شنبه 22 اسفندماه 95)، شاخص کل قیمت و بازه نقدی بورس تهران با افزایش 13 واحدی به رقم 76 هزار و 329 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 20 واحدی عدد 15 هزار و 354 واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 49 واحدی به عدد 83 هزار و 531 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 30 واحدی به رقم 53 هزار و 779 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 89 واحدی عدد 164 هزار و 678 واحد را تجربه کرد.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ماشین‌سازی اراک با 64 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر تا 41 واحد و گروه مپنا تا 21 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ملی صنایع مس ایران با 50واحد، مخابرات با 20 واحد و پتروشیمی فجر تا 18 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 454 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 787 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 49 هزار و 714 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی شیراز، دارویی بهداشتی لقمان، قند لرستان، سیمان ایلام، فرآورده‌های نفت‌سوز آذر، سرمایه‌گذاری سپه، صنعتی بهشهر، ماشین‌سازی اراک، حق تقدم خرید سیمان دشتستان، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، حق تقدم خرید سهام شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب و بیمه دی از سوی ناظر سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان و اوراق اجاره‌یی «صدنا» متوقف شدند.


رکورد 583 میلیاردی ارزش معاملات فرابورس

شاخص کل فرابورس (آیفکس) روز گذشته با کاهش 4 واحدی روبه‌رو شد و در پله 846 واحدی ایستاد. بر این اساس ارزش بازار اول و دوم فرابورس به رقم 52.8 هزار میلیارد تومان رسید.

دیروز ارزش معاملات فرابورس با ثبت رکورد جدید به رقم 573 میلیارد تومان رسید. دلیل اصلی ثبت این رقم به معاملات انواع اوراق مانند اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و تسهیلات مسکن بر می‌گردد. بر این اساس حجم معاملات در دادوستدهای دیروز، به رقم 309 میلیون سهم رسید.

نمادهای تاثیرگذار بازار‌های فرابورس طی معاملات روز گذشته، متعلق به شرکت‌های پتروشیمی مارون، تولید نیوری برق دماوند، شرکت آهن و فولاد ارفع، بیه پاسارگاد، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، آتیه داده‌پرداز و پتروشیمی خراسان بود. همچنین نمادهای پربیننده فرابورس نیز متعلق به شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، آتیه داده‌پرداز، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توکا رنگ فولاد سپاهان، معدنی کیمیای زنجان گستران، بازرگانی و تولیدی مرجان کار و شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان بود. طی معاملات دیروز، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن یا «تسه» در دامنه قیمتی 67هزار تا 76 هزار تومان دادوستد شد.


دادوستدهای بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه 21 اسفندماه میزبان عرضه 211هزار و 815 تن انواع مواد پلیمری، لوب کات، قیر، وکیوم باتوم، گوگرد و مواد شیمیایی بود. در این روز 36 هزار و 800 تن انواع قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی شاهد عرضه 32 هزار تن گندم خوراکی، 4 هزار تن گندم دوروم، 270 تن عدس درشت، 300 تن روغن، 2 هزار و 50 تن شکر، 5 هزار تن جو دامی، یک هزار تن ذرت دانه‌یی و 717 هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار بود.

علاوه بر این، 85 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در این تالار عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 2 هزار و 101 تن سبد میلگرد و تیرآهن و 4 هزار و 820 تن شمش و بیلت آلومینیوم را تجربه کرد. این گزارش حاکی است، یک هزار و 235 تن خوراک دام و طیور در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر