صورت‌های مالی در کانون توجه سهامداران

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۳۰

گروه بورس

بودجه‌های خوش‌بینانه شرکت‌های بورسی هم نتوانست بی‌رخوتی بازار سهام را درمان کند. دیروز بورس تهران شاهد معاملاتی آرام و متعادل، همسو با تداوم روند تدریجی گزارش‌ شرکت‌ها در بودجه‌‌ برآوردی سال مالی 96 بود. درحالی برخی شرکت‌ها صورت‌های مالی سال 96 خود را با تعدیل‌های مثبت اعلام می‌کردند که هنوز از بی‌اقبالی خریداران متعجب هستند. به نظر می‌رسد در برهه کنونی سهامداران همچنان به انتظار نشسته‌اند و نقدینگی‌های بازار هنوز در خواب عمیقی فرو مانده است. سوال اساسی اینجاست چرا در برهه‌یی که انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند تبدیل به محرکی قوی برای رشد شاخص بازار باشد، سهامداران کمتر هیجانی برای خرید و دادوستد دارند. گمان می‌رود جواب این سوال را باید در تعامل سهامداران و شرکت بورس و اوراق بهادار جست‌وجو کرد.

به گزارش «تعادل»، سال جاری درحالی به‌تدریج جای خود را در میان صفحه‌های تقویم بایگانی می‌کند که شاید سال خوبی برای بسیاری از سهامداران بازار سهام نبود. سالی که با خوش‌بینی و امید آغاز شد اما به نظر می‌رسد سرانجامی چندان خوشایند نداشته. با این حال علل بی‌رخوتی کنونی بازار را نباید تنها در دوره‌ اخیر بررسی کرد بلکه افت دادوستدهای بازار ریشه‌ در رویدادهای گذشته و فراز و فرودهای دوره‌های اخیر دارد. حبس نقدینگی بازار در توقف نمادها، غیبت طولانی‌مدت نمادهای بانکی و بازگشایی آنها با ریزش‌های سنگین قیمت سهام، ضرردهی شرکت‌های بزرگ، نرخ بهره بالا، انجماد دارایی‌ها و حتی ریسک سیاسی دست به دست هم داد تا بازار از تکاپو بیفتد و اکنون در روندی آرام و برخلاف انتظارها، به معاملات خود ادامه دهد. بی‌تردید توقع حل همه این مشکلات در کوتاه‌مدت، انتظاری نابجا و غیرمعقول است.


بهبود زیرساخت‌های بازار

هرچند روند معاملات بازار سهام به تاثیر از عوامل بیرونی و درونی بازار نتوانست کارنامه‌یی مورد قبول سهامداران، رقم بزند اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کنونی بازار سهام در مواجهه با شدت یافتن مشکلات بازار بهبود یافته است. ازجمله اقداماتی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای اصلاح زیرساخت‌های بازار انجام داد، استانداردسازی صورت‌های شرکت‌های بورسی بود. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد با استاندارد شدن صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که سهامداران از این به بعد توجه بیشتری به صورت‌های مالی شرکت‌ها داشته باشند و با اطمینان از عملکرد شرکت‌ها در دوره‌های متمادی، دادوستدهای خود را تنظیم کنند. به عبارت دیگر با اصلاح صورت‌های مالی شرکت‌ها می‌توان انتظار داشت که تحلیل‌های بنیادی نقش برجسته‌تری نسبت به گذشته داشته باشد. از سوی دیگر کنترل معاملات کدبه‌کدی و همچنین جلوگیری از دخالت سایر نهادهای غیر‌مرتبط در روند معاملاتی بازار، سایه تهدید دادوستدهای شاخص ساز را از سر سهامداران برخواهد داشت. هرچند مشکلات زیرساختی بازار سهام هنوز وجود دارد که سازمان بورس و نهادهای ناظر در برطرف کردن آنها کوشاتر باشند اما امید می‌رود در سال آتی و با توسعه زیرساخت‌ها، معاملات با شدت و استقبال بیشتری ازسوی سرمایه‌گذاران دنبال شود.


رشد 16 واحدی شاخص تدپیکس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز شنبه هفتم اسفندماه 95 با افزایش 16 واحدی به رقم 77هزار و 863واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 8واحدی عدد 15هزار و 840واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 39واحدی به رقم 85هزار و 232واحد دست یافت.

شاخص بازار اول در حالی با افزایش 104 واحدی به عدد 55هزار و 213واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 481واحدی به رقم 166هزار و 18واحد رسید. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش یک واحدی عدد 865واحد را برای خود ثبت کرد. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 50واحد، فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری غدیر هر یک به میزان 24 واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با 23واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی جم با 46 واحد، سایپا با33 واحد و بانک ملت با 11 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 140میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 618میلیون و 913هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 54 هزار و 255 نوبت داد و ستد بود.


رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان خوزستان، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، لوله و ماشین‌سازی ایران و حق تقدم خرید سهام سیمان شرق، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیرو، سیمان ارومیه، اوراق اجاره هواپیمایی ماهان و سیمان مازندران متوقف شدند.


معاملات درون گروهی

دیروز همچنین آگهی عرضه 20درصد از سهام مدیریتی غیرکنترل ریل سیر کوثر به قیمت پایه کل 424میلیارد و 638میلیون و 279هزار ریال برای عرضه در بازار دوم فرابورس در روز آینده منتشر شد. در عین حال دیروز 16درصد از سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به‌طور یکجا یا نقد یا اقساط به قیمت پایه هر سهم 700تومان، روانه میز فروش بورس تهران شد که تاکنون خریداری برای آن وجود نداشته است.

دیروز همچنین بیش از 13 میلیون سهم گروه صنایع معادن فلات ایرانیان به قیمت پایه هر سهم 300تومان واگذار شد که در این معامله یک شخص حقیقی توانست اندکی بیش از 20درصد این میزان سهام قابل واگذاری را صاحب شود. براساس این گزارش دیروز در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی حقوقی‌ها اختصاص دارد، کمتر از 3 میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب به ارزش 300 میلیون تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در پتروشیمی جم نیز دیروز بیش از 3 میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. همچنین اندکی بیش از 2.5میلیون سهم البرز دارو به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد و به کد شد.


ریزش قیمتی اوراق تسه

معاملات فرابورس ایران در نخستین روز از هفته معاملاتی جدید با دادوستد بیش از 120 میلیون ورقه به ارزش نزدیک به 1953 میلیارد ریال پایان یافت.

در جریان بازار دیروز شنبه 7 اسفندماه در بازار سهام (مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) معامله‌گران تغییر مالکیت افزون بر 84 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 458میلیارد ریال بودند. بررسی معاملات این بازارها حاکی از آن است که بیشترین حجم معاملات به نماد صنایع بهداشتی ساینا با نقل و انتقال 14میلیون سهم به ارزش 76میلیارد ریال تعلق گرفته و بالاترین ارزش مبادلات سهام نیز مربوط به نماد شرکت پتروشیمی زاگرس با خرید و فروش 6میلیون سهم به ارزش حدود 134میلیارد ریال بوده است. روز گذشته همچنین درحالی نمادهای «حسینا»، «اپرداز» و «کمرجان» با بیشترین رشد روزانه قیمت تا سقف حداکثر 6درصد روبه‌رو شدند که نمادهای «سمگا»، «فزرین» و «دبالک» بالاترین افت قیمت در حدود 5درصد را تجربه کردند. در همین حال نمادهای «ساینا» و «اپرداز» به‌ترتیب متعلق به شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا و آتیه داده‌پرداز، پربازدیدترین نمادهای موردمعامله لقب گرفتند و هر دوی این نمادها با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.

یکی دیگر از رخدادهای روز گذشته بازار فرابورس ایران، افت قیمت تمام اوراق تسهیلات مسکن موردمبادله در این بازار است که براساس آن شاهد ریزش قیمتی این اوراق تا سقف 3درصد بودیم. به این ترتیب قیمت هر ورقه تسه بین 737 تا 769هزار ریال مورد مبادله قرار گرفت. اوراق تسه بهمن 94 درحالی دیروز بالاترین قیمت این اوراق را شاهد بود که تسه شهریور 93 که زمان زیادی تا پایان مهلت استفاده از آن باقی نمانده کمترین نرخ تسه را تجربه کرد.

معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز گذشته شاهد معامله افزون بر یک میلیون ورقه به ارزش حدود 1347میلیارد ریال بود. اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم با نقل و انتقال 121هزار ورقه به ارزش 108 میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد.

در پایان معاملات شاخص کل فرابورس هم با افت کمتر از دو واحدی روبه‌رو و نشانگر رقم 865واحد شد. نمادهای «مارون» و «سمگا» درحالی بالاترین تاثیر منفی را بر آیفکس موجب شدند که نمادهای «زاگرس» و «حسینا» با رشد قیمتی خود و تاثیر مثبت بر شاخص، از افت بیشتر آن جلوگیری کردند.


عرضه ۱۱۶ هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران دیروز (شنبه) ۷ اسفند ماه، شاهد عرضه ۱۱۶ هزار و ۳۷۸ تن قیر، مواد پلیمری، وکیوم باتوم، لوب کات، گوگرد، سلاپس واکس، سودکاستیک و آمونیاک بود. طی این روز یک‌هزار و ۵۰ تن عایق رطوبتی و ۵۱هزار تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی دادوستد شد. این گزارش حاکی است ۵۰۰ تن سیمان سفید و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی آلومینیوم نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۲۱هزار تن گندم خوراکی، ۴هزار تن گندم دوروم، ۲۷۰تن عدس درشت، ۲هزار تن شکر سفید و ۳۰۰ تن روغن بود. علاوه بر این ۶هزار و ۱۶۴ تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و ۴۱۶ تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه ۸۰۰تن رب گوجه‌فرنگی را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر