نبرد بیم و امید در میدان بورس

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۰۵

گروه بورس

در پایان معاملات هفته منتهی به 22بهمن ماه 95 شاخص کل همچنان به سیر نزولی خود ادامه داد و این ‌بار با بیش از 960میلیارد تومان معامله اوراق بهادار، کاهش 0.8درصدی را تجربه کرد. تالارهای بورس در هفته‌های اخیر آبستن رویدادهایی بودند که برای سرمایه‌گذاران، فضای بیم و امید درخصوص آینده بازار سهام را به وجود آوردند. اصرار بر توقف انتشار اوراق بدهی جدید و کوچ احتمالی نقدینگی از بازار بدهی به سمت بازار سهام همچنین ایجاد وضعیت انتظار رشد، توانسته امید نیمه جان سهامداران از رشد شاخص کل را زنده نگه دارد اما آینده نامعلوم برجام و اعمال سیاست‌های غیرمنتظره خارجی موجب شده تا این امیدواری در سایه بیم‌ها به حاشیه برود.


ممنوعیت انتشار اوراق بدهی در هفته گذشته

هفته گذشته، فرابورس خبر بسیار مهمی برای بازار سهام داشت زیرا مدیرعامل فرابورس، پذیره‌نویسی جدید برای اوراق بدهی دولتی از طریق این بازار را ممنوع اعلام کرده و مدعی شد که در بودجه 96 بانک مرکزی اجازه دارد تا بازارگردان اوراق مشارکت دولتی در بازار بین بانکی باشد. بر همین اساس انتشار جدید اوراق بدهی دولتی در فرابورس ایران تا پایان سال جاری متوقف و هر گونه پذیره‌نویسی از سال آینده به طور محدود و براساس برنامه‌ریزی‌های قبلی صورت خواهد گرفت.

بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند این موضوع می‌تواند به تنظیم نرخ سود موثر اوراق بدهی در بازار پول و سرمایه و در عین حال تنظیم جریان‌های نقدی در سیاست‌های پولی کشور کمک کند. از سوی دیگر جریان نقدینگی وارد شده به بازار بدهی نیز به تدریج به بازار سهام منتقل خواهد شد که این موضوع می‌تواند برطرف‌کننده مشکلات نقدینگی بورس تهران و فرابورس باشد زیرا در دوره‌های اخیر سرمایه‌گذاران با توجه به افزایش ریسک بازار سهام همچنین نرخ بازدهی 22درصدی بازار بدهی، سرمایه‌های خود را از بورس به بازار بدهی منتقل و کمبود نقدینگی کنونی بازار سهام را تشدید کردند.


عرضه‌ اولیه‌های شاخص‌سوز

در روز یک‌شنبه هفته گذشته، ‌بورس تهران افت 209واحدی را به ثبت رساند. اصلی‌ترین علت افت شاخص کل در این روز به عرضه اولیه اختصاص داشت. یک‌شنبه هفته گذشته 340میلیون سهم عرضه شد که برای هر نفر 20هزار سهم به ارزش 4میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده بود. افزایش این حجم عرضه اولیه موجب شد تا در نمادهای کم ‌بازده فشار فروش افزایش یابد و با افت شاخص کل بازار همراه باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، زمانی که عرضه اولیه 340میلیونی می‌تواند شاخص کل را تا حدود 209واحد تنزل کند، نشان می‌دهد که بازار درحال حاضر عمق چندانی ندارد و به‌راحتی متلاطم می‌شود. کمبود نقدینگی در بازار کنونی ازجمله مواردی است که به این مشکل دامن زده است. فقر نقدینگی در بازار سهام موجب فشار فروش و تداوم روندهای اصلاح قیمتی می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد، سبد پرتفوی سهامداران نیز در این هفته تغییر کرده و سرمایه‌گذاران سبد سهام خود را از سهام شرکت‌های بزرگ به صنایع زودبازده تغییر داده‌اند.


تردیدها درباره انتظار رشد

یکی از مشخصه‌های بازار در هفته گذشته وضعیت «انتظار رشد» یا وضعیت «پیش‌رشد» بود. «انتظار رشد» در تعریف علوم مالی به دوره‌هایی اطلاق می‌شود که بررسی رفتار فعالان بازار سرمایه نشان می‌دهد که ترزیق نقدینگی به بازار در آینده نه چندان دور روی خواهد داد. کارشناسان در تایید این پیش‌بینی معتقدند که در هفته گذشته ارزش معاملات بورس از 210میلیارد تومان فزون‌تر شده که این موضوع می‌تواند موید شکل‌گیری «انتظار رشد» در میان فعالان بازار باشد. این درحالی است که با توجه به اخبار صنعت خودرو به عنوان موتور محرک بورس تهران و گمانه‌زنی‌ها در رابطه با خبر خوش خودرویی‌ها مبنی بر قراردادها و گزارش‌های مثبت به نظر می‌رسد، بازار برای رشد آماده شده است. هر چند به راحتی نمی‌توان در این خصوص نظر داد اما با توجه به اینکه اغلب صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در پایان سال سهام خود را در قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند، می‌توان انتظار برای رشد شاخص را محتمل دانست. از نظر الگوهای تکنیکالی نیز سهام‌های بزرگ بازار، اصلاح کاملی را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد برای رشد قیمتی آماده‌اند. با این حال برخی دیگر از کارشناسان با استناد به اینکه در بازار بدهی سودهای بیش از 22درصد پرداخت می‌شود، لزومی ندارد که دیگران ریسک خود را در اوراق بهادار افزایش دهند، معتقدند انتظار رشد موضوعی است که چندان تطابقی با واقعیت‌های کنونی بازار ندارد به گونه‌یی که احتیاط چنان بر بازار مسلط شده که برخی معتقدند تا سال 96 امکان رشد وجود نخواهد داشت.


سایه سنگین ترامپ بر بازار سهام

به گزارش«تعادل»، طی روزهای اخیر اثرگذاری‌های ریسک‌های غیرسیستماتیک برآمده از سیاست خارجی شدت بیشتری یافته است. در هفته گذشته دو نشانه مهم از بهبود صنایع بورسی دیده می‌شد، نخست بهبود وضعیت و افزایش سوددهی این شرکت‌ها که در صورت‌های مالی آنها به چشم می‌خورد و دیگر خبر ارائه تسهیلات 16هزار میلیارد تومانی به 7هزار و 500 واحد تولیدی که توسط سخنگوی دولت یازدهم عنوان شد. با این حال این موارد موجب نشد تا شاهد رخداد مثبتی در بازار سرمایه باشیم چراکه مجموعه رفتارهای رییس‌جمهوری امریکا، ریسک غیرسیستماتیک بازار را به ‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. صدارت ترامپ بر اثرگذارترین کشور در سیاست‌های اقتصادی جهان موجب شده تا حتی بازار سهام کشورهای توسعه یافته نیز نتوانند آینده مشخصی را برای خود ترسیم کنند. در بازار سرمایه ایران نیز فعالانی که سودای بهبود تعامل اقتصادی ایران با جهان را دارند هم‌اکنون در گیرودار خرید و فروش سهام خود وا مانده‌اند. شایبه نقض برجام بیش از پیش ماهیت سرمایه‌گذاری‌ها را در کشور به چالش کشیده و اینجاست که دولت کنونی موظف است برای بهبود اقتصاد کشور، این فضای نامناسب را تعدیل کرده و امنیت سرمایه‌گذاری‌ها را تضمین کند.


داد و ستدهای در تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات هفته منتهی به 20بهمن ماه 95 شاخص کل با 622 واحد کاهش نسبت به هفته قبل به رقم 76هزار و 793واحد رسید. ارزش معاملات نیز با اندکی افزایش نسبت به هفته قبل از آن از 810 میلیارد تومان به رقم 890 میلیارد تومان رسید. در مقابل حجم معاملات از 5 میلیارد و 718میلیون سهم طی هفته منتهی به 15 آبان با 18درصد کاهش به رقم 4میلیارد و 708میلیون سهم طی هفته گذشته رسید. براساس این گزارش، شاخص بازار اول با 357واحد کاهش به رقم 54 هزار و 415واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با هزار و 792واحد کاهش عدد 163هزار و 953واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.7درصد و 1.08درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 967میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 2درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد 4هزار و 730میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 301هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 18درصد و 10درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. بر این اساس تعداد 2میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 189.3میلیارد تومان معامله شد که 59 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

این درحالی است که تعداد 13میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 13میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 66 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.


داد و ستدهای هفته گذشته فرابورس

معاملات هفتگی فرابورس ایران با دادوستد 925میلیون ورقه در 171هزار دفعه به ارزش هزار و 60 میلیارد تومان پایان یافت. این ارقام با رشد 3،47 و 32درصدی حجم، تعداد دفعات و ارزش معاملات همراه بود.

در هفته معاملاتی منتهی به 22بهمن ماه به ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی، شرکت‌های کوچک و متوسط، پایه و دوم با بیشترین رشد حجم معاملات روبه‌رو شدند. بازار اول نیز تنها بازاری بود که افت بیش از 40درصدی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد. در بازار اول، دوم و پایه به ‌ترتیب90،356و 434 میلیون سهم به ارزش 14.3، 165.4 و90.6میلیارد تومان دست به دست شد. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز روند رو به رشد معاملات همچون هفته قبل ادامه یافت به طوری که 500 هزار سهم به ارزش 2.7میلیارد تومان در این بازار مورد مبادله قرار گرفت که از افزایش 65 و 71درصدی حجم و ارزش دادوستدها در این بازار حکایت داشت.

بررسی معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله رشد، حجم و ارزش معاملات را نسبت به هفته پیشین به ثبت رسانده‌اند. به این ترتیب در این بازار 7میلیون ورقه بدهی به ارزش 710.6میلیارد تومان خرید و فروش شد که با افزایش 39و 44درصدی حجم و ارزش همراه بود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز تغییر مالکیت 37میلیون ورقه به ارزش52.2 میلیارد تومان را تجربه کردند که نسبت به هفته قبل بیش از 120درصد افزایش در حجم و ارزش معاملات ETFها را نشان می‌داد.

اوراق تسهیلات مسکن اما در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم با کاهش حجم و ارزش دادوستد این اوراق روبه‌رو شد به طوری که معامله 320هزار ورقه تسه به ارزش 24.3میلیارد تومان را به ثبت رساند که با افت 8 درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود.

در همین حال هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و SME به تفکیک صنایع فرابورسی به رقم 246.1میلیارد تومان رسید که 49.9میلیارد تومان آن معادل 20.3درصد به گروه«محصولات غذایی و آشامیدنی غیر از قند و شکر» اختصاص یافت. همچنین 49.1میلیارد تومان معادل 20درصد نیز مربوط به گروه«پیمانکاری صنعتی» و 22.3میلیارد تومان معادل 9درصد مرتبط با معاملات گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» بود.

در هفته قبل همچنین شاهد گشایش نماد شرکت صنعتی بهپاک در بازار دوم فرابورس ایران بودیم. این شرکت که در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی غیر از قند و شکر قرار دارد با کشف قیمت 384تومانی وارد گردونه معاملات این بازار در تاریخ 17بهمن ماه شد.

در نهایت در روز چهارشنبه 20بهمن ماه شاخص کل فرابورس به نزدیکی رقم 835 واحدی رسید که در مقایسه با آخرین روز معاملاتی در هفته پیشین 1.7درصد افت نشان می‌داد. ارزش بازار نیز رقم 97هزار و 950میلیارد تومان را ثبت کرد که به دلیل سررسید و حذف اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت مرحله دوم با نماد «سخا2» در تاریخ 19بهمن ماه نسبت به روز انتهایی هفته پیشین 4درصد افت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر