رشد 30درصدی نماگرها با شارژ خبری صنایع

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۲۳

گروه بورس|

هفته گذشته با انتشار صورت‌های مالی 9ماهه برخی شرکت‌ها و اخبار مثبت پیرامون صنایع خودرویی، شاهد افزایش تقاضای خرید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بودیم که بازگشایی یکی از نمادهای پرحاشیه بانکی این فضا را تغییر داده و تقاضاها به عرضه‌های سنگین تبدیل شد. با وجود این هفته گذشته حجم، ارزش و تعداد معاملات نسبت به هفته قبل از آن، بیش از 25درصد رشد داشتند. بر این اساس، حجم معاملات از رقم 4میلیارد و 343میلیون سهم در هفته نخست بهمن به 5میلیارد و 739میلیون سهم در هفته دوم بهمن رسید. ارزش معاملات هم از 610 میلیارد تومان در هفته منتهی به 8 بهمن ماه بالغ بر 822میلیارد تومان در هفته منتهی به 16 بهمن ماه سال جاری شد و نهایتا اینکه تعداد معاملات از رقم 248هزار مورد در هفته قبل از آن به رقم 333هزار مورد معامله رسید که نشان می‌دهد هر 3 نماگر در طول هفته گذشته بیش از 30درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

به گزارش «تعادل» طی هفته گذشته شاخص صنعت خودرویی با بازدهی مثبت 4.27درصدی، بالاترین و شاخص گروه بانک‌ها با کاهش 5.6درصدی کمترین بازدهی را در بین 37 گروه بورسی داشتند. همچنین شاخص گروه قندی با 1.08درصد و صنایع شیمیایی با 0.43درصد بازدهی، از صنایع پرتقاضای هفته گذشته بوده و در مقابل شاخص صنعت بیمه و بازنشستگی با منفی 3.06درصد و شاخص کانی‌های فلزی با 2.81درصد افت از صنایعی بودند که عرضه‌های بالایی را تجربه کردند.


دور موتور خودرویی‌ها بالا رفت

هفته گذشته اخبار پیرامون صنعت خودرو‌سازی و انتشار گزارش‌های‌ دوره‌یی شرکت‌های این گروه سبب شد تا اقبال سرمایه‌گذاران به این صنعت زیاد شود.

بر اساس این گزارش هفته گذشته، شرکت سایپا، ایران خودرو، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری سایپا، سایپا آذین و ایران خودرو دیزل اطلاعات با اهمیتی را منتشر کردند که نشان از بهبود روند این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر و به تبع آن در ماه‌های پش رو دارد.

به گزارش «تعادل» در روزهای ابتدایی هفته دوم بهمن ماه سال جاری، ایران خودرو اعلام کرد که خط تولید بدنه پژو 2008 را در یک مناقصه بین‌المللی که با حضور برخی شرکت‌های چینی و اروپایی برگزار شد، برنده شد. معاون ایران خودور در این زمینه گفت که تمام مراحل فرآیند، طراحی چیدمان خط و سیستم‌های انتقال که عمده تجهیزات خط تولید محسوب می‌شود، از سوی کارشناسان تام (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو) به انجام رسیده و بقیه کارهای خط تولید و راه‌اندازی نهایی، طی روزهای آینده و در بهمن‌ماه به انجام برسد. علاوه بر این، هاشم یکه‌زارع طی گفت‌وگویی اظهار کرد که تاکنون ۳ قرارداد همکاری بین ایران خودرو و شرکت بنز منعقد شده و دو قرارداد جدید نیز در مرحله ارزیابی و نهایی شدن است. وی با بیان اینکه قرارداد ساخت موتور سه سیلندر نیز منعقد شده است، خاطرنشان کرد: خودرو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو اسفندماه امسال به تولید خواهد رسید. یکه‌زارع ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری برای تولید سه خودرو ۳۰۸، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در همکاری با پژو نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار است.

همچنین شرکت سایپا با سرمایه 3هزار و 926 میلیارد تومان در دوره یک‌ماهه منتهی به دی 1395، مبلغ یک‌هزار و 903میلیارد تومان فروش محصولات داشت. همچنین فروش تجمعی 10ماهه «خساپا» از ابتدای سال تا پایان دی ماه سال جاری مبلغ 8هزار و 557میلیارد تومان اعلام شد. علاوه بر اینها طی هفته گذشته نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 1396 به‌صورت حسابرسی نشده منتشر و اعلام کرده که این شرکت با یک‌میلیارد تومان سرمایه 1.6تومان سود محقق خواهد کرد. این در حالی است که این شرکت در سال 94، 120تومان زیان برای هر سهم شناسایی کرده بوده و در سال 95 توانست این زیان را به 5 ریال سود و نهایتا در سال 96 آن را به 1.6تومان برساند که معادل 220درصد تعدیل مثبت رخ داده است.


تداوم ابهام در گروه بانکی

در حالی که سهامداران خرد دو بانک ملت و تجارت بعد از ماه‌ها بلوکه شدن سرمایه‌شان با ضررهای میلیاردی مواجه شدند، سهامداران بانک صادرات نیز منتظر شرایط مشابهی هستند، توقف بیش از ۶ ماه این نمادها به اصل نقدشوندگی در بورس تهران صدمات جدی وارد آورده و به جو بی‌اعتمادی در بازار سرمایه دامن زده است. در آخرین روز از معاملات بورس و اوراق بهادار تهران در هفته گذشته نماد معاملاتی بانک تجارت بعد از ۶ماه و ۱۴روز توقف بازگشایی شد. این نماد در اواخر تیرماه امسال با حدود قیمت هر سهم ۱۰۰تومان مورد داد و ستد قرار می‌گرفت، اما پس از این توقف طولانی مدت، شاهد بیش از ۳۳در صد کاهش در قیمت پایانی بود.

با این حساب در چهارشنبه گذشته نماد معاملاتی «وتجارت» تنها با قیمت چیزی حدود ۶۷ تومان داد و ستد شد. در دو هفته پیش نیز نماد معاملاتی بانک ملت پس از ۶ماه و 8روز باز شد و افت بیش از ۳۵ درصدی را تجربه کرد. در اواخر تیرماه امسال این نماد که به قیمت تقریبی هر سهم ۲۳۷تومان داد و ستد می‌شد در زمان بازگشایی تنها به قیمت ۱۲۴ تومان معامله شد.

با این حساب سهامداران خرد هر دو بانک در این روزها با ضررهای هزاران میلیارد تومانی مواجه شدند. سهامدارانی که به صورت‌های مالی این بانک‌ها در آن زمان تکیه زده بودند و بنا بر اعتبار آنها خرید کرده بودند به یک باره دارایی‌شان بلوکه می‌شود و بعد از چند ماه با صورت‌های مالی‌ای مواجه می‌شوند که کاملا با آنچه قبلا دیده بودند، متفاوت است و ضررهای قابل توجهی را شناسایی کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار بانک‌ها و سازمان بورس و بانک مرکزی به عنوان نهادهای ناظر در این مورد باید به سهامداران خردی که به آن صورت‌های مالی اعتماد کرده بودند، پاسخگو باشند.

حجم معاملات در بورس تهران 31درصد افزایش یافت

در ابتدای هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران در تراز ۷۸هزار و ۴۹واحدی قرار داشت، اما در انتهای هفته این شاخص تا رقم ۷۷هزار و ۴۱۴ واحدی پایین آمد که یکی از علل افت این مدت، جو ناشی از بازگشایی نمادهای بانکی و ضررهای هزاران میلیاردی آنها بود. احتمال دارد با بازگشایی نماد بانک صادرات در هفته آینده این روند کاهش همچنان ادامه داشته باشد. در پایان معاملات هفته منتهی به 13 بهمن‌ماه 95، شاخص کل با 0.8درصد کاهش روبه‌رو شد. در پایان معاملات هفته منتهی به 13 بهمن‌ماه 95، شاخص کل با 634واحد کاهش نسبت به هفته قبل به رقم77هزار و 415 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 482 واحد کاهش به رقم 54 هزار و 772 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1168 واحد کاهش عدد 165هزار و 745واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.9درصد و 0.7درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 947.7میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 9درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد 5میلیارد و 757میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 335هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 31درصد و 33درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. براین اساس تعداد یک‌میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش 99.3میلیارد تومان معامله شد که 59درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد. این درحالی است که تعداد 37میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 38.7 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 87درصد و 94درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.


غلبه محض سهام در فرابورس

شاخص کل فرابورس ایران در روز انتهای هفته جاری در ارتفاع 849واحدی قرار گرفت و در مقایسه با آخرین روز هفته گذشته با 12واحد افزایش مواجه شد. به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، در هفته معاملاتی منتهی به 15بهمن‌ماه، شاهد دست‌به دست شدن 895میلیون ورقه به ارزش 816میلیارد تومان در 116هزار نوبت دادوستد در بازارهای شش‌گانه فرابورس بودیم؛ به گونه‌یی که ارزش و حجم این معاملات در مقایسه با هفته گذشته به ترتیب با یک درصد افزایش و 18درصد کاهش همراه شدند. بازار سهام در این هفته میزبان مبادله 872میلیون ورقه به ارزش 275.7میلیارد تومان بود که این حجم از معاملات در بیش از 92هزار دفعه معاملاتی رقم خورد. همچنین مقایسه بازار سهام با مجموع بازارهای فرابورس ایران نشان می‌دهد که 97درصد از حجم و 34درصد از ارزش کل معاملات فرابورس در اختیار بازار سهام بوده است. حجم وارزش بازار اول نسبت به هفته پیش نیز حدود 19درصد افزایش یافته و در مقابل بازار دوم به ترتیب 30 و 24درصد افت حجم و ارزش را به خود دید.


رشد چشم‌گیر ارزش معاملات بازار SME

رصد نقل و انتقال‌های صورت‌ گرفته در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز حاکی از رشد 113 درصدی ارزش و 95درصدی حجم معاملات این بازار در مقایسه با هفته معاملاتی منتهی به 8 بهمن‌ماه است و در 5 روز معاملاتی این هفته، 3هزار ورقه به ارزش 1.6میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی در بازار SME دست‌به دست شده است. اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب حدود 500، 22.2 و 26.3میلیارد تومان از ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی را در اختیار داشتند و ارزش ETFها نسبت به هفته قبل با رشد 40درصدی مواجه شد. به این ترتیب بازار ابزارهای نوین مالی در مجموع میزبان دادوستد 22میلیون ورقه به ارزش بیش از 500میلیارد تومان در 24هزار دفعه معاملاتی بود. همچنین در تاریخ 10 بهمن‌ماه 1395 شاهد گشایش نماد اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت که تاریخ سررسید آنها نوزدهم همین ماه است، بودیم. علاوه بر این عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا111» نیز در همین تاریخ در بازار ابزارهای نوین مالی انجام شد. نخستین رویداد ملی ایده بازار لوازم بهداشتی و آرایشی نیز در روز 11 بهمن 1395 با حمایت و همکاری فرابورس ایران در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.


سهم 42درصدی بازار دوم از ارزش معاملات

در آخرین روز معاملاتی این هفته، بازار دوم با سهم 42درصدی بیشترین ارزش را در میان بازارهای فرابورس ایران به خود اختصاص داد و بازار پایه، اوراق بدهی و بازار اول به ترتیب 26، 20 و 9درصد در رده‌های بعدی ایستادند. در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم، رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه و SME) به تفکیک گروه‌های صنعت، نشانگر سهم 21درصدی پیمانکاری صنعتی از ارزش کل معاملات است و در ادامه محصولات غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر، ساخت محصولات فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و محصولات شیمیایی در رده‌های دوم تا ششم قرار گرفته‌اند.


معامله بیش از ۱۰۰هزار تن فولاد

فولاد به عنوان پرمصرف‌ترین فلز در دنیا، جایگاه بسیار ویژه‌یی در بورس‌های کالایی دارد و همواره بخش عمده‌یی از معاملات فلزات به آن اختصاص دارد. در ایران نیز جایگاه بورس کالا برای فولادسازان و نیز خریداران به‌خوبی شناسایی شده و فولاد از محصولات اصلی تالار نقره‌یی به شمار می‌رود؛ به‌طوری که یکی از هفته‌های پررونق در بورس کالا طی هفته جاری رقم خورده است. پس از اینکه رکود بر صنایع فلزی کشور و به‌ویژه صنعت فولاد حاکم شد، فعالان این بازار و مسوولان، یکی از راهکارهای خروج از این شرایط را استفاده از بورس کالا عنوان کردند. در واقع بورس کالا با فراهم آوردن روش‌های جدید معاملاتی و ابزارهای مالی، امکان معامله آسان فولادسازان را با خریداران بدون دخالت واسطه‌ها فراهم کرد. فولادسازان و خریداران محصولات فولادی نیز از این موقعیت پیش‌آمده برای خروج از رکود استفاده کردند و با افزایش معاملات خود در بورس کالا، زمینه تدریجی خروج صنعت فولاد را از رکود فراهم کردند. بر اساس این گزارش هفته گذشته، بیش از ۹۲هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که با توجه به مچینگ بودن نوع برخی از آنها، بیش از ۱۱۲هزار تن تقاضا صورت گرفت و در این میان حدود ۱۰۴هزار تن محصول فولادی معامله شدند و به فروش رفتند. در میان محصولات فولادی عرضه شده در هفته جاری حاکمیت با محصولات تخت است و در این میان حدود ۸۰ هزار تن محصول تخت در بورس کالا معامله شد. همچنین، شمش بلوم با عرضه ۴۰هزار تن بیشترین میزان عرضه را به خود اختصاص داد. این در حالی است که انواع ورق‌های گرم با ۶۲هزار تن بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. پس از آن نیز شمش بلوم با ۲۴هزار تن بیشترین معامله در مورد آن انجام شد.


جولان شرکت‌های فولادی در بورس کالا

در میان شرکت‌های فولادی حاضر در بورس کالا، شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و عرضه‌کننده محصول فولادی تخت در بورس کالا به‌شمار می‌رود. این شرکت بیش از ۴۹هزار تن محصول در بورس کالا عرضه کرد. البته لازم به ذکر است که برخی عرضه‌های فولادمبارکه از طریق سیستم مچینگ ثبت می‌شود و در آن میزان عرضه ثبت نمی‌شود. با این حال محصولات فولادمبارکه با تقاضای ۸۰هزار تنی مواجه شدند که در این میان این شرکت توانست حدود ۷۹هزار تن محصول را معامله کند و به فروش برساند. شرکت فولاد خوزستان نیز با عرضه ۴۰هزار تنی شمش بلوم، خود را به عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ محصولات فولادی در هفته گذشته مطرح کرد. در مقابل این شرکت با تقاضای ۳۱هزار تنی مواجه شد و توانست حدود ۲۵هزار تن محصول را به فروش برساند. علاوه بر دو فولادساز فوق، شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، نورد و تولید قطعات فولادی و نیز صنایع فولاد هیربد زرندیه نیز به ترتیب هر یک به میزان ۱۴۴تن، ۱۰۰۰ تن و ۱۳۲۰تن به عرضه محصول در بورس کالا اقدام کردند که در این میان تنها ذوب‌آهن اصفهان موفق شد ۱۴۴تن سبد مخلوط را معامله کند. در مجموع به‌نظر می‌رسد، اقبال خریداران به سمت شرکت‌های بزرگ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر