بحران‌سازی بانک مرکزی با تغییر ذائقه یک‌شبه

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۱۵

گروه بورس|

استانداردسازی صورت‌های مالی و توقف طولانی‌مدت نمادهای بورسی بانک‌ها در ماه‌های اخیر تبدیل به یکی از چالش‌‌های بزرگ بازار سرمایه شده که سبب نارضایتی‌های بسیاری بوده است.

اما نحوه بازگشایی نماد بانک ملت و ریزش قیمت سهم آن و همچنین تاثیر آن بر نماگرهای بورس، این چالش‌ها را تبدیل به بحران کرد، زیرا افت 6هزار میلیاردی (معادل 50درصدی) ارزش بازار سهام بانک ملت بعد از 6ماه توقف و همچنین زیان بانک‌هایی مانند تجارت‌، صادرات و پست‌بانک سبب وحشت سهامداران این سه بانک اخیر شده است و بنابراین نگرانی‌ها سهامداران این بانک‌ها را به نامه‌نگاری به رییس کل بانک مرکزی واداشته است.

به گزارش «تعادل»، صورت‌های مالی چهار بانک صادرات، ملت، تجارت و پست‌بانک که بانک‌های خصوصی شده بورسی به‌شمار می‌روند، امسال پس از الزام بانک مرکزی برای رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری (IFRS) از سود به زیان تبدیل شد و همین امر تعویق 7ماهه در بازگشایی نماد آنها را در بورس به‌دنبال داشته که سبب شده بعد از بازگشایی ارزش قیمت سهام را به‌شدت دچار افت کند. این درحالی است که سازمان‌های بورس و حسابرسی معتقد بودند که می‌توان مراحل استاندارد‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها را به‌دلیل گستردگی و حجم آنها به تعویق انداخته و ظرف 5سال انجام داد.

اما نگاه مسوولان بانک مرکزی به اصلاح بلندمدت این صورت‌ها نبوده و معتقدند که باید از سودهای موهوم بانک‌ها جلوگیری کرد. از طرف دیگر نگاه مسوولان بانک مرکزی به بازار سرمایه و سود و زیان سهامداران عامل نگرانی‌های بیشتر فعالان بازار سهام شده است، زیرا رییس کل بانک مرکزی اخیرا طی گفت‌وگویی اظهار کرده که بورس مکانی برای قیمت‌گذاری و ریسک بوده و سهامداران خرد به این نکته آگاه هستند، بنابراین گله‌مندی از نوسانات قیمت (سهام بانک‌ها) منطقی به نظر نمی‌رسد. این سخنان سیف واکنش بازار را در پی داشت، این درحالی است که نام 200 نفر از سرمایه‌گذاران و مدیران نام آشنای کارگزاری‌ها، تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این نامه دیده می‌شود.


دود شدن ثروت مردم

عامل اصلی نامه‌نگاری سهامداران به سیف ضرر پیش‌بینی نشده آنهاست. سهامداران معترض در این نامه نوسانات منفی سهام بانک‌ها و دود شدن چند هزار میلیارد تومان از ثروت سهامداران را دغدغه اصلی خود عنوان کرده‌اند. آنها با اشاره به بدیهی بودن ریسک در بازار سرمایه نوشته‌اند: «تغییر ذائقه یک شبه بانک مرکزی در رابطه با استاندارد‌های صورت‌های مالی بانک‌ها را در رسته سوءمدیریت‌ها طبقه‌بندی می‌کنیم نه

ریسک‌ها.»

آنها همچنین خطاب به رییس کل بانک مرکزی گفته‌اند: «هیچ‌کس با شفاف شدن صورت‌های مالی بانک‌ها مخالف نبوده و نیست و آنچه مورد اختلاف است، نحوه انجام این کار و انداختن تمام هزینه این شفاف‌سازی به دوش سهامداران بانک‌هاست. مشکلاتی که طی 40سال برای بانک‌ها به وجود آمده و همه از آنها خبر داریم، می‌توانست جای یک ساعت در چند سال و با برنامه‌ریزی و حمایت دولت و بانک مرکزی مرتفع شود.»


ظلم به سهامداران با ادغام بانک‌ها

اداغام بانک‌ها و زیان سهامداران از دیگر موضوعاتی است که سهامداران به آن اعتراض دارند زیرا این رخداد سبب زیان بانک‌های بورسی شده است. سهامداران با اشاره به ادغام موسسه میزان در بانک صادرات و تحمیل ضرر چند صد میلیاردی به این شرکت، برای جلوگیری از تجمع سپرده‌گذاران این موسسه ریسک تلقی، نوشته‌اند که این بی‌عدالتی به سهامداران است زیرا ریسک این بانک را افزایش داده و سهامداران خسران کرده‌اند.

آنها این‌گونه اعتراض کردند: «بسیاری از ریسک‌ها از طریق بانک مرکزی به نظام بانکی کشور تحمیل شد. مثلا تایید صلاحیت مستقیم افراد حقیقی توسط بانک مرکزی براساس اساسنامه تیپ بانک مرکزی، سبب شد، مدیران انتخابی پاسخگوی نظام بنگاهداری

نباشند. یا انتشار اوراق مشارکت 23درصد در بهمن 93 با تضمین بانک مرکزی ریسک‌های سیستماتیک بانک‌ها را به‌شدت افزایش داد.

آیا از 3000 کارمند بانک مرکزی که وظیفه نظارت را برعهده دارند، هیچ کدام سایت کدال و اطلاعات ارائه شده در آن را چک نمی‌کرد که اگر مغایرتی با نظر بانک مرکزی دارد، باتوجه به عضویت شما در شورای بورس، آن را به اطلاع بازار برساند؟»

در پایان این نامه آمده است: «در قسمتی از سخنان‌تان فرمودید: «آنچه به‌حق مورد نارضایتی سهامداران خرد است عدم شفافیت و عدم پاسخگویی ارکانی (سازمان بورس و حسابرسان) است که باید پاسخگو باشند.»

صرف‌نظر از تمام بحث‌های کارشناسی و اختلاف‌نظر‌ها، انداختن توپ به زمین بخش دیگر دولت و تحریک عمومی به حمله به بخش‌های دیگر، ازجمله رفتار‌هایی است که ما از مسوولان دولت تدبیر و امید انتظار نداریم. در برابر فاجعه‌یی که در بانک‌ها رخ داد، بانک مرکزی همان‌قدر مسوولیت پاسخگویی دارد که سازمان بورس وظیفه حمایت از سهامداران را دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر