اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۶۱

مالکیت غیرقانونی دولت در سهام عدالت

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران با انتقاد از روند کند آزادسازی سهام عدالت گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت منتظر امضای رییس‌جمهور بود که با گذشت یک‌سال هنوز خبری از آن نیست.

به گزارش «تعادل» سیدعلی حسینی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه برخلاف وعده دولت پس از گذشت یک‌سال هنوز لایحه آزادسازی سهام عدالت در دولت به تصویب نرسیده است، اظهار داشت: این لایحه طبق سازمان خصوصی‌سازی منتظر امضا در ریاست‌جمهوری بود که با گذشت یک‌سال هنوز خبری از آن نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیگیر این لایحه بودند، اما باز هم نتیجه‌یی از آن پیگیری‌ها حاصل نشد و در کش و قوس میان مجلس و دولت مسکوت ماند. حسینی با بیان اینکه تشکیلات سهام عدالت براساس سیاست‌های دولت وقت برپایه تعاونی‌ها گذارده شد، تصریح کرد: نظر مقام معظم رهبری نیز بر این بود که مشارکت مردمی در جریان واگذاری سهام عدالت به مردم وجود داشته باشد، درحالی که دولت فعلی بنا دارد تا از طریق ایجاد صندوق‌هایی در بازار سهام تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورسی نسبت به آزادسازی سهام اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران با بیان اینکه کاملا مخالف با ایجاد این صندوق‌ها هستیم، تصریح کرد: در صورت تشکیل این صندوق‌ها، دخالت مستقیم مردم از مسیر تعاونی‌ها و تشکیلات آنان حذف شده و به صورت هیات‌امنایی اداره خواهد شد؛ در این جریان هیات امنا در مورد پرتفوی سهام در سهام عدالت اعمال مدیریت می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، تصدی مدیریت‌ها در این صندوق‌ها برعهده این هیات امنا خواهد بود و عملا مشارکت مردم به صفر می‌رسد و تنها این سهام در اختیار مردم که دارای ارزش نیز هست، فقط قابلیت خرید و فروش خواهد داشت. حسینی با اعلام اینکه دولت فعلی دنبال حذف تعاونی‌هاست، تصریح کرد: از سال 92 به بعد تعاونی‌ها فقط حضور اسمی داشتند هیچ‌گونه حمایتی از آنان نشده است؛ همین امر موجب شد تا مدیران این تعاونی‌ها که توسط اعضا در مجمع انتخاب شده بودند، با مشکلات مالی جدی مواجه شوند.

این مقام مسوول در بخش تعاونی اقتصاد، ارزش اسمی سهام عدالت در حال حاضر را 47هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای اعلامی از سوی دولت تاکنون 27هزار میلیارد تومان از ارزش اسمی این سهام مستهلک شده و به خزانه دولت واریز شده است. حسینی گفت: ارزش فعلی سهام عدالت به دلیل تغییرات قیمت سهام، شرکت‌های بورسی در پرتفوی سهام عدالت دقیق مشخص نیست و یکی از علت‌های آن نیز عدم وجود صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین غیربورسی بودن برخی دارایی‌های سهام عدالت است.

وی با بیان اینکه از صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت، صورت‌های مالی شفافی در دست نیست، گفت: علاوه بر این موضوعات، مالکیت دولت طبق قانون تجارت در شرکت‌های مشمول واگذاری سهام عدالت قانونی نیست، اما مسوولان فعلی دولت معتقدند که تا زمان تسویه کامل مطالبات، این سهام باید دراختیار دولت باقی بماند؛ علاوه بر این مسوولان دولتی معتقدند که واگذاری سهام عدالت قطعی نشده است.


سامانه معاملات را

آیت‌الله هاشمی افتتاح کرد

معاون نظارت بر نهادهای مالی گفت: هاشمی تنها رییس‌جمهوری بود که از معاملات در ساختمان بورس دیدن کرد و با وجود گرفتاری‌های خاص سال‌های پس از جنگ ایشان با توجه به درک عمیقی که از بازار سرمایه و مکانیسم این بازار داشتند، این بازدید را انجام دادند و سامانه معاملات را در خرداد‌ماه سال 1373 با حضور خود افتتاح کرد. علی‌سعیدی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص نقش آقای هاشمی در تاسیس و ساماندهی بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در سال 68 با توجه به اینکه جنگ تحمیلی به اتمام رسیده بود و موضوع خصوصی‌سازی در اقتصاد هم مورد توجه قرار گرفته بود، عملا بورس‌ ابزاری برای تسهیل فعالیت‌های خصوصی‌سازی شد.

وی ادامه داد: در جمع مردم نیز به واسطه اینکه ثبات سیاسی و اقتصادی شکل گرفته بود، تمایل سرمایه‌گذاری در بورس بالا گرفت و در آن سال‌ها شرکت‌های مضاربه‌یی شکل گرفت که این شرکت‌ها در سطح گسترده‌یی تخلف می‌کردند. معاون نظارت بر نهادهای مالی خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها سرمایه بخشی از مردم را تلف کردند به همین دلیل سعی بر این شد تا با توسعه بورس فضایی به وجود آید تا سرمایه‌گذاری مردم در فضایی امن فراهم شود و به توسعه بورس نیز کمک کند.


انتشار اوراق قرضه برای جذب سرمایه‌گذار خارجی

رویترز اعلام کرد: انتشار اوراق قرضه ایران برای ارائه در بازارهای بین‌المللی، می‌تواند فرصتی مناسب برای جذب بیشتر سرمایه‌گذار خارجی در این کشور باشد.

به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، مسوولان ایرانی علاقه‌مند به انداختن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران خارجی هستند تا با این روش بتوانند، به شرکت‌های داخلی کمک کنند تا اوراق قرضه خود را در خارج از مرزهای ایران بفروشند؛ ضمن اینکه مدیران صندوق‌های غربی هم مشتاق خرید آنها هستند. در حالی که تا چند روز دیگر و با قرار گرفتن زمام امور امریکا به‌طور رسمی به دست دونالد ترامپ، احتمال آن می‌رود که سیاست‌هایی در جهت مغایرت با منافع اقتصادی ایران اتخاذ شود، بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران راه همواری را برای سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد می‌دهد. به گزارش بانک جهانی، ایران با جمعیت ۷۷میلیون نفر، در رتبه کشورهایی با سطح درآمد متوسط به بالا قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود اقتصاد ۴۲۵میلیارد دلاری ایران، تا سال ۲۰۱۸ میلادی 4.5درصد رشد داشته باشد؛ ضمن اینکه ایران دارای تنوع صنعت و نیز زیرساخت‌های خوب توسعه یافته است.

به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ورود به بازار ایران هستند و در این رابطه «لوتز روهمیر» مدیر سرمایه‌گذاری «لندس بانک»، برلین در آلمان گفت: ورود به بازار سرمایه‌گذاری ایران می‌تواند نخستین گام بزرگ برای ما محسوب شود؛ اما درنهایت خواهان سرمایه‌گذاری با ارز محلی هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر