تزریق امیدواری با چشم‌انداز کلان اقتصادی

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۵۹

گروه بورس|

در بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات هفته گذشته، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۳۶۸واحد افت کرد و از تراز ۷۸هزار و ۹۹۰واحدی به رقم ۷۸هزار و ۶۲۲ واحدی رسید. در مقابل ارزش معاملات با وجود تعطیلی وسط هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن رشد حدود 7درصدی را تجربه کرده و از رقم 507 میلیارد تومانی در هفته منتهی به 16دی ماه به رقم 542 میلیارد تومان در هفته گذشته رسید. براساس این گزارش، حجم معاملات نیز با رشدی حدود 3درصدی روبه‌رو شده و از رقم 3میلیارد و 366میلیون سهم مورد معامله در هفته قبل از آن به رقم 3میلیارد و 480میلیون سهم در هفته گذشته رسید.

به گزارش «تعادل» به نظر می‌رسد هر چه به پایان دی ماه سال جاری نزدیک‌تر می‌شویم، بازار سرمایه آبستن رویدادهای جدیدی است. تغییر رییس‌جمهوری امریکا و سیاست‌های جدید اقتصادی این کشور، خود عامل تعیین‌کننده‌یی بر بازار سهام ایران خواهد بود. از سوی دیگر با انتشار تدریجی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی و تعدیل‌های مثبتی که بسیاری از صنایع کالایی داشته‌اند، در کنار چشم‌انداز مثبت اقتصادی گمان می‌رود پیش‌بینی کارشناسان از رشد بازار چندان دور از دسترس نباشد.

براساس این گزارش، هفته گذشته بازار سهام شاهد رخدادهای غیرمعمول بود. در این هفته پس از 10سال درب‌های سازمان بورس در پی اعتراض سهامداران بسته شد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین مدیرعامل بورس تهران هر یک طی روزهای هفته گذشته به دیدار سهامداران و بررسی مشکلات آنها شتافتند. نخستین سوغات این دیدارها متوقف شدن معاملات بلوکی و شاخص‌ساز بود. از سوی دیگر راه‌اندازی معاملات ثبت سفارش نیز ازجمله اقدامات جدید بازار سهام در هفته گذشته بود که این اقدام می‌تواند تا حدود زیادی از نارسایی‌های زیرساختی بورس تهران

بکاهد.


پیش‌لرزه‌های دولت جدید امریکا

کاهش ارزش دلار، نخستین واکنش بازارهای جهانی به نخستین کنفرانس خبری دونالد ترامپ بود. پس از اینکه رییس‌جمهور منتخب امریکا در این کنفرانس خبری، سیاست‌های پولی آینده امریکا را بیان نکرد، ارزش دلار در بازار معاملات ارزی جهان با روند نزولی روبه‌رو شد. به دنبال شفاف نبودن سیاست‌های احتمالی اقتصادی دونالد ترامپ در برابر جهان، ارزش دلار کاهش و بورس‌های آسیایی با روند افزایشی شاخص روبه‌رو شدند. موضع غیرشفاف دونالد ترامپ در برابر افزایش احتمالی تعرفه روی کالاهای وارداتی چینی به امریکا و نیز گمانه‌زنی بر سر احتمال فروکش کردن جنگ تجاری ایالات متحده و چین، شاخص بورس کشورهای آسیایی افزایش یافت.

در همین حال میانگین شاخص بورس کشورهای واقع در منطقه آسیا و اقیانوسیه به استثنای بورس «نیکی» ژاپن با ۶/0درصد رشد روبه‌رو شد که بیشترین رقم از ماه اکتبر سال گذشته میلادی به شمار می‌آید. البته بورس نیکی ژاپن با ۹/0درصد کاهش مواجه شد؛ این درحالی است که ارزش ین در برابر دلار تقویت شد.

همچنین شاخص بورس‌های اروپایی نیز ترکیبی از روند صعودی و نزولی را به خود گرفتند؛ ضمن اینکه بورس وال استریت امریکا با افزایش شروع به کار کرد و 3 شاخص داووجونز، 500 S&P و «نزدک» هر کدام به ترتیب با

0.5 درصد، 0.28 درصد و 0.21 درصد رشد روبه‌رو شدند. به گفته تحلیلگران اقتصادی، عدم وضوح تصمیمات احتمالی دونالد ترامپ در مورد کاهش مالیات و نیز افزایش هزینه روی زیرساختارها در کنفرانس خبری شب گذشته می‌تواند عاملی بر روند صعودی بورس وال استریت باشد.


امید به روند مثبت بازار سرمایه

بسیاری از کارشناسان بازار سهام به آینده بورس تهران امیدوارند چراکه رشد اقتصادی مناسب، افزایش قیمت نفت و انتظار عدم افت این قیمت، رشد نرخ دلار و گزارش‌های 9ماهه جذاب برخی شرکت‌ها را عوامل رشد آتی بازار سرمایه می‌دانند. در همین خصوص بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران، روند بازار سرمایه در روزهای آتی را صعودی پیش‌بینی می‌کند و معتقد است با وجود اینکه شاخص بورس اوراق بهادار از 17 آذر ماه سال جاری در قله 81هزارو 342واحد قرار داشت اما در مدت اخیر با کاهش روبه‌رو شد.

به نظر می‌رسد در چند ماه آینده شرایط بورس در مقایسه با وضعیت فعلی تغییر کند و شاخص کل با رشد چشمگیری همراه شود. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال جاری عنوان کرد: رقم رشد اقتصادی کشور طبق آخرین رقم اعلامی بانک مرکزی در 6 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 7.4درصد رسیده و این رقم در تابستان امسال حتی 9.2درصد بود که بالاترین نرخ رشد در 50 فصل گذشته است. انتظار بر این است این نرخ رشد اقتصادی در فصول آتی نیز ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: طبیعتا بخشی از رشد اقتصادی ماحصل افزایش تولید در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران بوده و از این بابت بورس کشور به صورت مستقیم منتفع می‌شود و البته به صورت غیرمستقیم نیز از بابت رشد بودجه‌های دولتی منتفع خواهد شد.

هرچند بهزادفر یکی دیگر از عوامل رشد بازار سرمایه را افزایش قیمت نفت می‌داند اما معتقد است رشد قیمت نفت در ماه‌های آینده، چشم‌انداز خوبی از اقتصاد ایران ترسیم می‌کند. این کارشناس در ادامه افزود: قیمت نفت اوپک در دی ماه سال گذشته 26دلار بوده اما اکنون به محدوده 53 دلار رسید. انتظار عمده تحلیلگران اقتصادی نیز بر این است که در سال میلادی جاری حداقل شاهد افت نفت به زیر قیمت 50 دلار نباشیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کنار رشد قیمت نفت، قیمت فلزات اساسی، محصولات و مشتقات نفتی نیز افزایش داشته که این موضوع موجب تعدیلات مثبت در شرکت‌های وابسته شده است. علاوه بر آن رشد قیمت نفت، درآمدهای دولتی را بهبود می‌بخشد که این موضوع موجب افزایش بودجه عمرانی کشور و در پی آن برخی از صنعت‌های گرفتار مانند صنعت املاک و مستغلات را از ورطه رکود خارج می‌کنند.


تعدیل‌های مثبت صادراتی‌ها

به گفته این کارشناس بازار سرمایه قیمت دلار در ابتدای سال از 3هزار و 450 تومان به محدوده 4هزار تومان رسید که حدود 16درصد رشد را نشان می‌دهد این موضوع نیز برای شرکت‌های بورسی که صادرات محور هستند بسیار مفید است.

از آنجا که نرخ دلار در همین محدوده 4هزار تومان کنترل شد، انتظار بر این نیست که در شرکت‌های واردات محور نیز شاهد تعدیلات منفی سنگین باشیم و در مجموع با مقداری افزایش نرخ محصولات، روند حاشیه سود آنها نیز ثابت خواهد ماند.

وی آخرین عامل احتمالی رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی را روند مناسب گزارشات 9ماهه دانست و گفت: در گزارشات 9ماهه منتشر شده تاکنون در گروه فلزات اساسی همان‌گونه که انتظار می‌رفت، تعدیلات مناسبی رخ داده و انتظار می‌رود این موضوع در گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و برخی از تولید‌کنندگان خودرو تکرار شود. نکته عجیب اینکه برخی از شرکت‌های صنعت سیمان پس از 2سال افت در سودآوری که از سال 93 شروع شد بالاخره گزارشات مثبتی را در سامانه کدال قرار دادند و انتظار می‌رود که چشم‌انداز مثبت در این خصوص ادامه داشته باشد.


ادامه روند اصلاحی شاخص کل

در معاملات کم رمق بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته، شاخص کل روند اصلاحی خود را ادامه داد و در تراز ۷۸هزار و ۶۲۲ واحدی قرار گرفت؛ این شرایط اصلاحی درحالی ادامه دارد که دماسنج بازار سرمایه در هفته‌های گذشته توانسته بود از کانال ۸۱ هزار واحدی هم بالاتر رود.

در معاملات کم رمق هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۳۶۸واحد افت کرد و از تراز ۷۸هزار و ۹۹۰واحدی به تراز ۷۸هزار و ۶۲۲ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور با ۴۸۴واحد کاهش از عدد ۸۶ هزار و ۷۱۱واحدی پایین‌تر رفت و عدد ۸۶ هزار و ۲۲۷واحدی را تجربه کرد.

در این مدت شاخص بازار اول نیز ۸۳ واحد کاهش یافت و به رقم ۵۵ هزار و ۹۴۵واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم از تراز ۱۶۸هزار و ۳۲۹واحدی به رقم ۱۶۶هزار و ۵۴۰ واحدی رسید و ۱۷۸۹واحد افت را تجربه

کرد.

از اتفاق‌های مهمی که در این هفته برای بازار سرمایه ایران رخ داد، تخصیص عرضه اولیه به روش ثبت سفارش بود که این موضوع می‌تواند گام مثبتی برای معاملات بازار سرمایه تلقی شود. در این روش برای عرضه اولیه سهم یک کف و یک سقف قیمتی در نظر گرفته می‌شود و فعالان بازار سرمایه می‌توانند در ساعات مشخص تعداد و قیمت سهم درخواستی را سفارش دهند با این روش دیگر نیاز به عجله برای ثبت سفارش وجود ندارد و با توجه به سفارش‌های ثبت شده در پایان ساعت معاملات کشف قیمت صورت می‌گیرد.

با وجود آنکه در ماه‌های گذشته با ثبت سفارش‌های زیاد در زمان عرضه‌های اولیه، سامانه معاملات دچار اختلالاتی می‌شد و این موضوع اسباب نارضایتی تعداد زیادی از فعالان بازار را ایجاد می‌کرد. اما در روش جدید ثبت سفارش علاوه بر اینکه این مشکل وجود ندارد، سهم‌ها به صورت عادلانه‌تری بین خریداران به فروش می‌رسد چراکه در این روش دیگر کارگزاران در تخصیص تعداد سهم‌ها نقشی نداشته و سهم‌ها با توجه به ثبت سفارش کاربران آنلاین به آنها تخصیص می‌یابد.


معامله بیش از 100 میلیارد تومان سهام

هفته گذشته معامله 986 میلیون ورقه در 191 هزار دفعه در بازارهای فرابورس ایران، ارزش دادوستدها را در 4 روز معاملاتی هفته به 658 میلیارد تومان رساند که اگرچه حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته پیشین با افت همراه شد، اما تعداد دفعات دادوستد اوراق رشد 171 درصدی را تجربه کرد.

به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس ایران، هفته گذشته فرابورس را با عرضه اولیه سهام دو شرکت از گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر» و «حمل و نقل» که برای نخستین‌بار در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش (Book Building) انجام شد پشت سر گذاشت.

در هفته معاملاتی منتهی به 24 دی ماه 10 درصد از سهام شرکت‌های پاکدیس و ریل سیر کوثر در بازار دوم عرضه اولیه شدند که به ‌ترتیب با کشف قیمت 231 و 209 تومان از روش ثبت سفارش به جای روش حراج در فرآیند عرضه آنها استفاده شد.

رصد معاملات بازار سهام فرابورس ایران نشان می‌دهد بازار دوم با معامله 579 میلیون سهم به ارزش 150 میلیارد تومان بهترین عملکرد هفتگی را در مقایسه با بازار اول و پایه ثبت کرد. در این بازار به ‌ترتیب حجم و ارزش معاملات با افزایش 189 و 50 درصدی روبه‌رو شدند.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز که کمتر از یک ماه از آغاز معاملات در این بازار می‌گذرد، در حالی خرید و فروش یک میلیون و 400 هزار سهم به ارزش 4 میلیارد تومان را به ثبت رساند که نسبت به هفته پیشین با افزایش بیش از 500 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه شد. یک‌شنبه هفته آینده دومین شرکت به نام گز سکه در تابلوی دانش‌بنیان این بازار عرضه اولیه می‌شود.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 19 میلیون ورقه به ارزش 430 میلیارد تومان نقل و انتقال یافت که عمده ارزش آن به معاملات اوراق بدهی به میزان 396 میلیارد تومان اختصاص داشت. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز به ترتیب دادوستد 14 میلیون ورقه بهادار و 200 هزار ورقه تسه را به ارزش 15 و 18 میلیارد تومان تجربه کردند.


صنایع پیشرو معاملات فرابورس

هفته گذشته همچنین 137 میلیارد تومان سهام در صنایع مختلف فرابورسی معامله شد که بیشترین سهم از ارزش معاملات را به میزان 33 درصد گروه فلزات اساسی در اختیار گرفت. در این صنعت 45 میلیارد تومان سهم معامله شد. پس از آن گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با معامله 21 میلیارد تومان و سهم 16 درصدی در رده دوم قرار گرفت. گروه حمل و نقل نیز با خرید و فروش 12 میلیارد تومان، سهم 9 درصدی را به خود اختصاص داد و در جایگاه سوم صنایع پیشرو بازار سهام فرابورس ایستاد.

در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم، شاخص کل فرابورس نیز افت 1.7 درصدی را تجربه کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته نشانگر عدد 830 واحد شد. ارزش بازار نیز روز چهارشنبه رقم 95 هزار و 779 میلیارد تومان را ثبت

کرد.

در همین حال بیشترین حجم معاملات روزانه فرابورس به روز دوشنبه 20 دی‌ماه با معامله 326 میلیون ورقه تعلق گرفت و روز شنبه، هجدهم این ماه نیز ارزش معاملات به میزان 20 میلیارد تومان بود که از سایر روزهای معاملاتی هفته رقم بالاتری را نشان می‌داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر