اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۸۷

آموزش شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار SME

فرابورس ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور و مرکز مالی ایران برای آگاهی‌بخشی و آموزش شرکت‌های فناوری اطلاعات برای ورود به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. در پنجمین همایش راهبری و مدیریت فناوری اطلاعات، مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط به شرط رعایت شفافیت امکان پذیرش شرکت‌ها را تسهیل کرده‌ایم، گفت: از ابتدای راه‌اندازی فرابورس حدود 500 شرکت درخواست پذیرش خود را به این رکن بازار سرمایه ارائه کرده‌اند که از میان آنها تاکنون حدود 80 شرکت موفق به پذیرش در تابلوهای اصلی شدند. امیر هامونی عواملی مانند سایز شرکت، شفافیت و حاکمیت شرکتی را به‌عنوان مهم‌ترین آیتم‌هایی ذکر کرد که مانع ورود تمام شرکت‌های متقاضی پذیرش برای ورود به فرابورس شده‌اند که بر این اساس مطالعات جامعی صورت گرفته تا با نیازسنجی شرکت‌های کوچک سایز، بازاری مختص به آنها راه‌اندازی شود. به گفته وی، پس از بررسی بازارهای مشابه در دیگر بورس‌های دنیا در فرابورس ایران، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط که دارای 2 تابلو مجزا با نام‌های رشد و دانش‌بنیان است، راه‌اندازی شد تا هدف تامین مالی بخش‌های بیشتری از اقتصاد از این طریق محقق‌تر شود.


۳۸ هزار میلیارد تومان استفاده از ابزارهای مالی بورس

از اسفند 89 تاکنون دولت و بخش خصوصی و بسیاری از شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس رقمی حدود ۳۸هزار میلیارد تومان توسط ابزارهای بازار سرمایه تامین مالی کردند. علی سعیدی با بیان این مطلب گفت: ابزارهای متعدد مالی در چند سال اخیر برای بازار بورس طراحی شده البته خیلی طبیعی است که هر چقدر متغیرهای کلان اقتصادی بهبود پیدا کند، استقبال مردم هم برای استفاده از این ابزارها بیشتر می‌شود. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تصریح کرد: امروز مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مجموع ۱۱۲هزار میلیارد تومان نقدینگی را مدیریت می‌کنند اما برای اینکه بتوانند موفق‌تر از این عمل کنند، انجام برخی پیش‌نیازها ضروری است. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس در ادامه اظهار کرد: این تصمیمات در کنار تصمیمات کلان اقتصادی که می‌تواند در وضعیت شرکت‌ها اثر بگذارد از حیث معلوم بودن و نداشتن نوسانات شدید می‌تواند ایجاد اعتماد کند. سعیدی با اشاره به قیمت‌گذاری بخش قابل توجهی از مواد اولیه و محصولات شرکت‌های بورسی از طریق برخی نهادهای دولت افزود: این تعیین قیمت‌ها می‌تواند در راستای منافع سرمایه‌گذاران بورس یا در راستای ضرر آنها باشد. به عنوان مثال تعیین نرخ سود، اثر مستقیم بر منافع سهامداران دارد به عنوان نمونه وقتی یک بانک زیان‌ده بخواهد به عقد مشارکت‌های سپرده‌گذاران خود پایبند بماند این زیان از جیب سهامداران پرداخت می‌شود که این موضوع رسما منجر به تضعیف وضعیت معاملاتی این گروه در بورس می‌شود.


آغاز فرآیند اجرایی بزرگ‌ترین رویداد مالی خاورمیانه

برنامه‌هایی مانند جلب مشارکت شرکت‌های خارجی و برپایی کارگاه‌های آموزشی توسط آنها، رویداد استارت‌آپ‌ها، رونمایی از چند سامانه جدید آموزش عمومی و تخصصی، تجلیل از پیشکسوتان بازار سرمایه، برپایی کارگاه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی، غرفه کودک و نوجوان، تقویت اجرای مسابقه جذاب بورس کاپ، تقدیر از نهادهای مالی فعال و شفاف، بخش آثار تجسمی مرتبط با بازار سرمایه، حمایت از صندوق‌های نیکوکاری، افکارسنجی و ارائه محصولات واقعیت افزوده از اهم برنامه‌های فاینکس 2017 است. دهمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با استقبال خوب فعالان بازار سرمایه، بازار پول و صنعت بیمه کلید خورد و انتظار می‌رود در این دوره از نمایشگاه روند رشد هر ساله این نمایشگاه ادامه یابد. یاسر فلاح، رییس شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه با بیان این مطلب به آغاز فرآیند اجرایی دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX2017) اشاره کرد و به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا) گفت: دهمین دوره نمایشگاه بورس در تاریخ 26تا 29فروردین سال آینده برگزار می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه تا برگزاری نمایشگاه حدود3ماه فرصت باقی مانده است، جلسه‌یی با حضور مدیران کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بانک مرکزی و بیمه مرکزی برگزار شده تا بخش‌های بانکی و بیمه‌یی نیز به صورت فعالانه در این رویداد حضور داشته باشند. مشاور رییس سازمان بورس تصریح کرد: ارزیابی دوره‌های قبلی نمایشگاه انجام و براساس آن برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه سال آتی انجام شده است. وی با بیان اینکه این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت مالی و سرمایه‌گذاری در سطح منطقه است، عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از دوره چهارم در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و از آن زمان در تقویم بازاریابی شرکت‌های این حوزه قرار داشته است.


راه‌اندازی قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ۹۶ از فردا

معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ۹۶ از روز دوشنبه این هفته راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود. معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان 96 روز دوشنبه 20دی ماه جاری راه‌اندازی شده و قابل انجام خواهد بود. براساس این گزارش، قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره گشایش به مدت 30دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و دوباره همین فرآیند روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر