پس از یک دهه در‌های تالار شیشه‌ای بسته شد

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۸۴

گروه بورس علی رمضانیان

تنها دو روز پس از نشست رییس سازمان بورس با برخی سهامداران برای رفع مشکلات بین مسوولان بورس و سهامداران خرد و عمده، همچنین تلاش برای یافتن راهکار حل اختلافات طرفین، اعتراضات سهامداران منجر به بسته شدن در‌ اصلی ساختمان بورس تهران شد. این در حالی است که آخرین باری که درهای ساختمان بورس بسته شد به ابتدای دولت نهم بر می‌گردد که به دلیل افت شدید قیمت سهام، مسوولان وقت برای حل مشکل موجود اقدام به طراحی دامنه نوسانات قیمتی برای همه نمادها کردند.

به گزارش «تعادل»، در ماه‌های اخیر توقف بیش از ده‌ها نماد برای سهامداران، غیر قابل تحمل بوده و واکنش‌هایی را در پی داشته است؛ چراکه این توقف‌ها منجر به حبس پول سهامداران شد. درواقع نحوه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار از دیرباز مورد نقد و اعتراض سهامداران بوده و در حال حاضر به عنوان زخمی کهنه سر باز کرده است. بر اساس این گزارش، از تیرماه امسال تاکنون و در پی توقف طولانی‌مدت نماد معاملاتی گروه بانکی و ده‌ها نماد دیگر در بورس، مشکلات شفاف‌سازی شرکت‌ها نمایان شده و حل نشدن این مشکلات سرانجام موجب شد تا ظهر دیروز، نارضایتی تعدادی از سرمایه‌گذاران بورسی به عملکرد متولیان بازار سهام افزایش یابد به‌طوری‌که این اعتراض منجر به تجمع آنها مقابل تالار حافظ شد. این اعتراضات تا جایی پیش رفت که در دقایق پایانی معاملات دیروز، درهای تالار شیشه‌یی روی سرمایه‌گذاران بسته شد تا شاید صدای اعتراض آنها به بی‌تفاوتی مدیران بازار سرمایه کمتر شنیده شود. این اتفاق در حالی رخ داد که هنوز ساعت رسمی معاملات پایان نرسیده بود و بسته شدن در ساختمان بورس تهران سبب واکنش بیشتر معترضان شد.


اعتراض به جلسه با افراد خاص

در همین رابطه، یکی از معترضان در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: از سال 92 که روند نزولی بازار آغاز شد اعتراضات در بازار صورت می‌گرفت و همواره مسوولان به اعتراض‌کننده‌ها پاسخ می‌دادند. حتی در برخی مواقع آنها را به سمت سالن‌هایی هدایت می‌کردند تا مسوولان به سخنان آنها گوش دهند، اما این‌بار مسوولان اقدام به این کار نکرده و بعد از اینکه اعتراضات شدیدتر شد، در بورس تهران به روی اعتراض‌کننده‌ها بسته شد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه افزود: یکی از موضوعات اعتراضی آنها این بود که چرا شاخص دستکاری می‌شود و اینکه چرا از حق سهامداران صیانت نمی‌شود؟ همچنین چرا نماد یک سهم را بدون اطلاع قبلی متوقف کرده تا پس از بازگشایی ده‌ها درصد افت کند؟

این معترض با اشاره به جلسه هفته گذشته رییس سازمان با فعالان بازار سرمایه گفت: رییس سازمان به‌صورت دست‌چین شده از افرادی که در بازار سرمایه خوشنام نیستند، دعوت کرده تا بتوانند از فعالان بازار دفاع کنند حال آنکه این افراد خود از کسانی هستند که بازار از آنها گلایه‌مند بوده و از عملکرد آنها بسیاری متضرر شده‌اند.


افت 32 درصدی نماد سایپا

یکی از دلایل اعتراضات دیروز، موضوع نماد شرکت سایپا بود که در مورخه 2 آبان سال جاری به دلیل گزارش‌دهی بدون اطلاع قبلی متوقف شد و روز گذشته بعد از تعیین هیات‌مدیره بازگشایی شد. این در حالی است که قیمت سهم در روز توقف حدود 140 تومان بوده و روز گذشته بعد از بازگشایی به رقم 109 تومان رسید و سهامداران بیش از 32 درصد طی 2ماه به دلیل سختگیری‌های سازمان زیان کردند.

این در حالی است که شرکت سایپا در چندین مورد اعلام کرد، این شرکت سودده بوده است. همچنین در پی توقف نماد شرکت سایپا از دوم آبان‌ماه سال جاری، مدیران این شرکت ضمن ارائه آمار تولید و فروش طی هفته گذشته، دلایل توقف نماد را اعلام کردند. در این توضیحات آمده است که اطلاعات «پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 1395 براساس عملکرد واقعی 6 ماهه» در تاریخ یکم آبان‌ماه 1395 منتشر شد. با عنایت به افزایش درآمدهای غیرعملیاتی پیش‌بینی شده حاصل جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و خالص درآمد (هزینه)های متفرقه، از مبلغ 292.2 میلیارد تومان به مبلغ 887.2 میلیارد تومان در پیش‌بینی سود هر سهم فوق الذکر، نماد معاملاتی شرکت توسط سیستم متوقف شد. یادآوری می‌شود، سایپا با سرمایه 3هزار و 926 میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی جاری را 10.2 تومان پیش‌بینی کرده، در گزارش حسابرسی شده نیمه اول سال جاری، 13 درصد معادل 1.3 تومان سود را پوشش داده است.


توصیه ماموران امنیتی را رعایت کردیم

در همین رابطه، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: فعالان بازار در ساعت 11.30 دقیقه برای اعتراض به اتفاقات اخیر اقدام به سروصدا کرده و جو بازار را به هم ریختند. این افرادکه به توقف برخی شرکت‌ها اعتراض داشتند برای تشنج بیشتر به بیرون از ساختمان بورس تهران رفته و در خیابان حافظ اقدام به فریاد کردند که به توصیه ماموران انتظامی، در بورس تهران برای چند دقیقه بسته شد. بسته شدن در سازمان برای حفظ امنیت بیشتر بوده و بعد از اینکه ماموران انتظامی اجازه بازگشایی در را دادند، در اصلی ساختمان مجددا بازگشایی شد.

وی در ادامه عنوان کرد: البته در اصلی خیابان حافظ بسته بوده و در فرعی که در خیابان هاتف قرار دارد باز بوده و تردد در آن صورت می‌گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر