اوراق رهنی؛ ابزار موثر در رفع رکود بازار سرمایه و مسکن

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۱

اوراق رهنی به عنوان ابزاری نوین جهت تامین مالی بازار مسکن است که با پشتوانه وام‌های رهنی، نوعی از اوراق با پشتوانه دارایی است که سند تضمین‌کننده آن رهن منازل مسکونی است. به‌این ‌ترتیب پشتوانه یا ضامن اوراق بدهی وجوهی است که از وام‌های تضمینی ناشی می‌شود و درنهایت این اوراق با خرید املاک و مستغلات که از محل حق رهن صورت می‌گیرد، پشتیبانی می‌شود. اوراق رهنی نقدینگی بازار مسکن را از طریق بازار سرمایه فراهم می‌کند که می‌تواند رکود در بازار مسکن و رکود بازار سرمایه را همزمان مرتفع کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان مطلب فوق درباره ضرورت ورود ابزارهای جدید تامین مالی مسکن ازطریق بازار سرمایه اظهارکرد: شرکت‌های زمین وساختمان از طریق ابزارهایی همچون اوراق صکوک و تاسیس صندوق زمین و ساختمان از طریق بورس می‌توانند به تامین مالی پروژه‌های ساختمانی کمک کنند اما برای خروج از رکود باید ابزارهای جدید دیگری مانند اوراق رهنی نیز به کار گرفته شود.

محمد کفاش درباره مزیت این اوراق نسبت به سایر روش‌های تامین مالی گفت: سیستم تامین مالی مسکن در ایران مبتنی بر بانک‌هاست که وجود محدویت‌هایی از قبیل سقف تسهیلات، نرخ ثابت، مدت بازپرداخت محدود و عدم تناسب تسهیلات با وثیقه سبب ایجاد نارسایی‌هایی در زمینه تامین مالی مسکن شده است. وی ادامه داد: اوراق مشارکت رهنی سبب می‌شود توان بانک‌ها جهت اعطای تسهیلات جدید افزایش یابد. از طرف دیگر الزام بانک مرکزی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان در قالب عقود مشارکتی سبب افزایش اقبال بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن شده و به تبع آن به تعادل بازار مسکن کمک می‌کند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه ابزارهای نوین تامین مالی بازار مسکن از طریق بازار سرمایه می‌توانند کارکرد دوجانبه داشته باشد. به‌عنوان مثال اوراق رهنی علاوه بر فراهم کردن فضای رونق در بازار مسکن می‌تواند اهرمی برای رشد تولید و سمت تقاضا در صنایع وابسته به مسکن شود و زمینه سودآوری شرکت‌های بورسی را ایجاد کند. رونق بازار مسکن منجر به‌رشد تولید در ده‌ها صنایع وابسته به این صنعت در بازار سرمایه می‌شود. به‌این‌ترتیب علاوه بر خروج بازار مسکن از رکود، رشد سمت تقاضا در صنایع وابسته به مسکن منجر به سودآوری این دست از شرکت‌های بورسی می‌شود. به گزارش سنا، محمد کفاش، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان مطلب فوق درباره برنامه‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی برای خروج مسکن از رکود گفت: از بین گزینه‌های اعلام شده بانک مسکن مانند مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، به‌سازی سکونتگاه‌های غیررسمی و تامین سرمایه در گردش بازار ثانویه رهن، گزینه آخر از جهت ساز وکار بسیار مثبت و قابل اجراست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت خروج بازار مسکن از رکود گفت: اگر صنعت ساختمان و مسکن از رکود خارج شود در بخش قابل توجهی از مشاغل و صنایع وابسته به این بخش از صنایع بالا دستی مانند فولاد و پتروشیمی گرفته تا کاشی و سرامیک رونق ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با بیان اینکه رونق در بخش مسکن در بلندمدت می‌تواند باعث سودآوری شرکت‌های بورسی ‌شود، گفت: بورس و مسکن علاوه بر اینکه می‌توانند به رونق همدیگر کمک کنند در یک رابطه مستقیم نیز قرار دارند به عبارتی رونق در هر کدام باعث رونق در دیگری می‌شود. وی درباره نقش بورس در رونق مسکن گفت: بورس از دو مسیر می‌تواند به رونق بازار مسکن کمک کند از یک سو از طریق بورس کالا و از یک سو بورس اوراق بهادار می‌تواند در این فرآیند نقش‌آفرینی کند. کفاش در این باره توضیح داد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مسکن و پروژه‌های مسکنی در بورس کالا قابل معامله است که می‌تواند به رونق این محصولات و سودآوری شرکت‌های تابعه کمک کند. مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در ادامه به نقش بورس اوراق بهادار در رونق بازار مسکن پرداخت و گفت: تامین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه است که باید از طریق ابزارهای مورد نیاز مورد توجه و در اختیار این دو بازار قرار بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر