روز پاک بورس تهران

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹

شاخص کل روز گذشته بازار سهام تهران، با ادامه روند نزولی خود به نیمه کانال 73‌هزار واحدی رسید. همانطور که انتظار می‌رفت دیروز هم شاخص کل با افت مواجه شد، اما نکته مثبت بازار دیروز کم‌رنگی دخالت‌ها بود. در واقع بورس تهران یکی از روزهای کم دخالت خود را سپری و بازار روند طبیعی خود را دنبال کرد. هرچند ساختار بورس تهران به گونه‌یی است که ریزش ناگهانی در آن رخ نمی‌دهد و ترمزی به نام حجم مبنا سر راه روندهای قیمتی وجود دارد، اما در سال جاری علاوه بر ساختار محتاطانه بورس تهران، حمایت‌های دستوری و دخالت‌های سیاست‌گذاران به کرات از ریزش بازار جلوگیری کرده است. به این صورت که هربار سهمی در چند روز متوالی با افت ارزش مواجه می‌شود، با انجام یک معامله بلوکی در نماد عادی، جلوی ریزش گرفته می‌شود. ظاهرا تمهیدات از پیش اندیشیده‌شده برای کند کردن روند بازار سهام تهران کافی نبوده و در شرایط فعلی به دستکاری روند معاملات نیز، نیاز است. لذا باز هم انتظار می‌رود شاهد ترفندهای مختلف برای نجات شاخص کل باشیم. همین امر می‌تواند اعتماد فعالان حرفه‌یی بازار سرمایه را به شفافیت روندها سلب کند. به هر ترتیب، معاملات انجام شده طی روز گذشته، استثنایی در روزهای اخیر به شمار می‌رفت که البته جای خوشحالی دارد.

آمار روزانه

به این ترتیب و همانطور که اشاره شد، شاخص کل بورس تهران در روزی که گذشت با 338 واحد افت در عدد 73 هزار و 529 واحد بسته شد. همچنین طی معاملات دیروز 615 میلیون و 470 هزار سهم به ارزش تقریبا 204 میلیارد تومان دست به دست شد. هرچند حجم معاملات همچنان در سطح پایینی قرار دارد اما نسبت به چند روز گذشته چندان بد به نظر نمی‌رسد. بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را سهام شرکت‌ فولاد مبارکه اصفهان گذاشت که در قیمت 2577 باز و در قیمت 2560 بسته شد و شاخص کل را تقریبا 62 واحد نزول داد. لازم به ذکر است که حجم معاملات این سهم تنها 60 درصد از حجم مبنا را پوشش داد که این امر به‌طور کلی نشان از پایین بودن حجم معاملات بورس دارد. ضمنا سهام شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، صنعتی و معدنی گل‌گهر (کگل)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) به ترتیب هرکدام 19، 18، 17، 14، 14، 12 واحد شاخص کل را تنزل دادند. لازم به ذکر است که هیچ یک از شرکت‌های مطرح بورسی، تاثیر مثبت قابل ‌توجهی بر شاخص بورس نداشتند. همچنین بار 90درصد از نزول شاخص بر دوش گروه فلزات اساسی قرار داشت و گروه محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و گروه خودرویی در رده‌های بعدی اثرگذاری منفی بر شاخص کل قرار گرفتند.

ارزش معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس در روز گذشته تقریبا 449 میلیارد تومان بود که 49درصد از ارزش این معاملات (تقریبا 218 میلیارد تومان) مربوط به معاملات عمده بود. 20درصد از ارزش کل معاملات (معادل 88 میلیارد تومان) مربوط به اوراق بدهی بود و همچنین طی معاملات دیروز ارزش معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس تقریبا 134میلیارد تومان بود که این میزان تقریبا 30درصد از ارزش کل را تشکیل داد.

ضمنا فرابورس تهران در روزی که گذشت شاهد رشد 2/0 واحدی شاخص کل خود بود و به این ترتیب شاخص کل فرابورس در عدد 3/805 واحد بسته شد. همچنین در این بازار 284میلیون و 75‌هزار سهم به ارزش 244 میلیارد تومان دست به دست شد. همچنین نماد میدکو بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای ذوب، جم و حسینا بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند.

سوداگری بورس‌بازان ادامه دارد

ادامه روند بی‌افت و خیز بورس تهران در چند روز اخیر موجب فعالیت بورس‌بازانی شده که با هجوم به سهم‌های کوچک‌تر و ایجاد صف‌های خرید، روند قیمت این سهم‌ها را مختل می‌کنند. دیروز نیز بازار سهام تهران ادامه فعالیت افراد مذکور را به خود دید. هرچند دیروز صف خرید تشکیل شده برای سهام شرکت کنتورسازی ایران در روزهای قبل از بین رفت و معاملات این سهم متعادل شد، اما دیروز این نوبت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه (وبیمه) بود که با صف خرید طویل مواجه شود. همچنین سهام شرکت کربن ایران (شکربن) نیز شرایط مشابهی داشت. البته درباره این سهم شایعه‌ها حاکی از آن است که احتمال می‌رود شرکت کربن ایران در آینده نزدیک زمین کارخانه خود را به فروش رسانده و از این طریق سود قابل توجهی را نصیب سهامداران کند. لازم به ذکر است که این شایعه قبلا هم مطرح شده و آثار مشابهی بر قیمت سهام این شرکت گذاشته بود.

رفت و آمد نمادها

همچنین طی روند معاملات دیروز بورس تهران، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، سیمان سپاهان با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31شهریور 94، بدون محدودیت نوسان قیمت و با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد. طی گزارش پیش‌بینی سودی که شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) ارایه داد، سود هر سهم این شرکت 30درصد تعدیل منفی شده و از 370 ریال به 260 ریال سود رسید. پس از بازگشایی این نماد، سهام این شرکت با کاهش ارزش 6درصدی مواجه شد. گزارش پیش‌بینی سود شرکت سرمایه‌گذاری رنا نیز وضعیت مشابهی داشت و با توجه به اینکه این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم خود را از 10ریال سود به 90 ریال زیان تعدیل کرد، پس از بازگشایی نماد، سهام این شرکت با 5درصد افت قیمت روبه‌رو شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت سیمان فارس و خوزستان با توجه به ارایه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 93، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. سهام این شرکت پس از بازگشایی نماد، با نوسان پایینی همراه بود چراکه تنها 8ریال تعدیل مثبت سود داشت.

ضمنا شرکت پلی‌‌اکریل و شرکت قند نیشابور نیز با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد.

از طرف دیگر، نماد معاملاتی شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 94، متوقف شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر