واگذاری بلوک 17درصدی ذوب‌آهن مُفت فروشی نیست

۱۳۹۵/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۲۰

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه بلوک 17درصدی ذوب‌آهن درراستای تسویه بدهی صندوق فولاد به دولت به مزایده گذاشته شده، از وکالت مجدد این سازمان برای واگذاری هپکو خبر داد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، در مورد امکان واگذاری سهام شرکت‌های جدید در بازار سرمایه تا پیش از پایان امسال گفت: یک یا دو مورد از سهام شرکت‌ها پیش از این قیمت‌گذاری شد، از‌جمله سهام شرکت آلومینای جاجرم که به‌دلیل توثیق و توقیف امکان واگذاری نداشت، اما به‌طور عمده دیگر سهمی برای عرضه در بورس طی امسال نخواهیم داشت.

میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی درباره برخی انتقاد‌ها درمورد نحوه قیمت‌گذاری بلوک 17درصدی ذوب‌آهن اصفهان و تلاقی با برنامه افزایش سرمایه 322درصدی این شرکت گفت: افزایش سرمایه ذوب‌آهن هر زمان که اتفاق بیفتد، اگر منجر به باطل شدن اساس مزایده شود، طبیعی است که سازمان خصوصی‌سازی فرآیند آگهی این واگذاری را متوقف و با ساز و کار جدید آن را انجام می‌دهد، ولی سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند به‌خاطر آینده‌یی که هنوز رخ نداده، دست روی دست بگذارد و تسویه بدهی‌ها را مطالبه نکند. رییس سازمان خصوصی‌سازی در برابر این پرسش که آیا عرضه بلوک 17درصدی ذوب‌آهن در روز جاری باتوجه به انتظار برای گشایش نماد معاملاتی این سهم با قیمت تئوریک کمتر از قیمت اسمی پس از اعمال افزایش سرمایه به نوعی مُفت فروشی نیست، پاسخ داد: شخصی در گذشته از سازمان خصوصی‌سازی سهمی را خریده و الان پول اقساط را ندارد و بدهکار دولت است و می‌خواهد سهم بفروشد که بدهی دولت را بدهد.

وی گفت: بر همین اساس به جای بدهی دولت اقدام به عرضه سهم کرده و درخواست واگذاری آن و تسویه با خزانه کشور شده است. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی نیز مامور این اتفاق شده است.

پوری‌حسینی ادامه داد: درمورد ذوب‌آهن، سازمان خصوصی‌سازی بلوک 51درصدی تامین‌اجتماعی در این سهم را نمی‌فروشد، بلکه بلوک 17درصدی صندوق حمایت از کارکنان فولاد را به‌جای بدهی این صندوق به دولت می‌فروشد. وی افزود: اینکه چرا این بلوک با کاهش 50درصدی نسبت به نرخ‌های قبلی قیمت‌گذاری شده باید گفت: اساس بورس همین است، سهمی 260تومان معامله می‌شود، اما بلوک 17درصدی آن به‌دلیل اهمیت‌های مدیریتی 350تومان عرضه می‌شود، اما وقتی خریداری وجود ندارد، چه باید کرد؟ باید آن‌قدر قیمت‌ها کاهش یابد، تا مشتری پیدا شود.

به گفته این مقام مسوول وقتی عرضه بلوکی وجود دارد، قیمت پایه یک سیگنال است و اگر دارایی مذکور بیش از آن می‌ارزد، راه برای متقاضیان علاقه‌مند در مزایده که بالاتر خریداری کنند باز است و اگر نمی‌ارزد، آن‌قدر قیمت‌ها کاهش می‌یابد تا بتوان فروخت. وی با بیان اینکه ارزانی یا گرانی سهم از نگاه سازمان خصوصی‌سازی عبارت‌های دقیقی نیستند، گفت: این واگذاری در چارچوب مزایده است و اگر سهمی می‌ارزد، قیمت‌گذاری 290تومانی برای هر سهم ذوب‌آهن در این واگذاری تنها به‌عنوان قیمت پایه رقابت عنوان شده است، زیرا هنوز معامله‌یی نشده و می‌توان در این مزایده به قیمت بالاتر آن را خریداری کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر