فرا رسیدن موج جدید ریسک گریزی

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۶۴

گروه بورس|

این روزها بازار سهام به محلی برای شناسایی سود معاملامه‌گران کوتاه‌نگر تبدیل شده است. در دوره‌یی که بسیاری از تصمیم‌های سرنوشت‌ساز اقتصادی چه در داخل و چه در خارج، هنوز مشخص نشده و تردیدهای آینده اقتصاد جهان را دوچندان کرده است، بی‌تردید چشم‌اندازهای بازارهای مالی نیز در هاله‌یی از ابهام فرو خواهد رفت. در چنین شرایطی دادوستدها بیشتر میان معامله‌گران کوتاه‌نگر و حقوقی‌ها انجام می‌شود و این یعنی ورود به بازاری فرسایشی و رخوت‌بار که همه معاملات با محوریت شناسایی سود انجام می‌شود.

به گزارش «تعادل»، با این حال با بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران، گمان می‌رود موج خروج از رکود برخی از بخش‌های اقتصادی کشور هنوز فراگیر نشده یا شاید آنچنان اثرگذار نبوده است که بتواند دیگر حوزه‌های اقتصادی را به تکاپو وادار کند و از این رو بازارهای مالی نیز کمتر تحت تاثیر این رشدها قرار گرفته‌اند. با این حال بازار سهام در دوره‌های اخیر، به صورت کج‌دار و مریز به حیات خود ادامه می‌دهد. بررسی‌ها از معاملات سهام در روزهای گذشته نشان می‌دهد ریسک خرید حقیقی‌ها در بورس تشدید شده است به‌طوری‌که برای پوشش ریسک بازار کنونی، خریداران به گروه‌های سرمایه‌گذاری اقبال بیشتری نشان دادند. این عامل موجب می‌شود تا با افزیش سهام پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نوسانات آتی بازار نسبت به گذشته فروکش کرده و روند صعودی شاخص برخی سهام تداوم بیشتری داشته باشد؛ چراکه به دلیل تغییر مالکیت سهام از حقیقی‌های اغلب کوتاه‌نگر به حقوقی‌ها، شناسایی سود در برهه‌های کمتری محقق

شود.

در معاملات روز یک‌شنبه هفته جاری، گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و روانکارها، متانول‌سازها از اقبال بیشتری برخوردار بودند و با صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه‌های مذکور نمادهای شیراز، شلعاب، شکربن، فارس، شخارک، شسینا، شپدیس، شفن، شپمچا، شاوان و ونفت مثبت و مابقی منفی دنبال شدند و نماد زاگرس با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود (تعدیل مثبت حدود 41 درصدی) متوقف شد.

از سوی دیگر نماد «حکشتی» نیز در حالی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سهام داشت که خبر بهبود صنعت کشتیرانی موجب شد تا چشم‌انداز صنعت کشتیرانی در بورس تهران، آینده روشن‌تری داشته باشد. سهامداران نسبت به خبر بازگشت 17 خط کشتیرانی لاینر (خطوط منظم) به بنادر استان هرمزگان واکنش نشان داده و آینده سهام این نمادها را در روزهای آینده بهبود خواهد داد. با این حال معاملات دوطرفه و بلوکی نمادهای «حکشتی» و «فارس»، عامل اصلی رشد شاخص‌های قیمت سهام این نمادها بود.

در گروه‌های بانکی، بیمه‌یی، لیزینگی و سرمایه‌گذاری که با ادامه توقف نمادهای «وبصادر»، «وبملت» و «وتجارت» روبه‌رو بودند، نمادهای «ولبهمن»، «البرز»، «آسیا»، «دانا» و «ملت» و گروه بیمه‌یی «وساپا»، «گوهران» و «پردیس» مثبت به کار خود پایان دادند و نماد بانک خاورمیانه در همان شروع بازار به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شد. از سوی دیگر حجم عرضه‌ها در گروه‌های فلزی و معدنی افزایش یافت به‌طوری‌که بیشتر نمادها با دامنه‌یی متعادل و منفی به کار خود پایان دادند. نمادهای معدنی پس از رشدهای اخیر خود اینک به مرحله شناسایی سود رسیده و احتمال می‌رود در روزهای آتی با ریزش‌های بیشتری روبه‌رو باشند. در این میان تنها نمادهای گروه روی از گزند عرضه‌ها در امان بودند و همچنان مثبت و همراه با صف خرید دنبال شدند. نماد هرمز پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود و افزایش قابل توجه زیان متعادل مورد بازگشایی قرار گرفت.

گروه‌های ساختمانی و سیمانی پس از شروعی منفی اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند اما نمادهای سصوفی، سکرد، سخوز، سبجنو، سخزر، وتوس، وآذر، آ س پ، ثمسکن و ثاژن معاملاتی مثبت داشتند. عضو انجمن سیمان با اشاره به بالابودن هزینه تولید سیمان در کارخانه‌های جدید نسبت به قدیمی به دلیل نصب فیلتر و تجهیزات جدیدتر، از شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان خبر داد. این موضوع سبب شده برخی کارخانه‌ها، سیمان تولیدی خود را زیر قیمت کارخانه‌های دیگر بفروشند. مدیرعامل شرکت ساختمانی سخت آژند گفت: پروژه‌های در دست اقدام شرکت شامل پروژه‌های چابکسر، دیلمان و مشهد مقدس بوده که پیشرفت قابل ملاحظه‌یی دارند. به عنوان نمونه پروژه چابکسر با پیشرفت 90درصدی همراه است و در سال مالی جاری تمامی واحدها فروش خواهند رفت. وی افزود: در این میان برنامه افزایش سرمایه چند برابری از محل مطالبات و سود انباشته در دستور کار شرکت است که گزارش طرح توجیهی آن در مراحل پایانی بوده و به زودی در کدال درج خواهد شد.

در گروه بنیادی محور دارویی شاهد افزایش تقاضا‌ها بودیم به‌طوری‌که اکثر نمادهای گروه مثبت دنبال شدند در این بین حجم دادوستدهای نماد دکوثر در درصدهای مثبت چشم‌نوازی می‌کرد و نمادهای دلر، دبور، کی‌بی‌سی و دسانکو معاملات منفی را سپری کردند. نماد کمرجان پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود (49درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی قبلی) متعادل مورد بازگشایی قرار گرفت.

در گروه‌های کاشی و سرامیک، نماد کچینی همچنان متوقف، نمادهای کلوند و کسعدی با جهش قیمتی به صف خرید رسیدند و مابقی هم گروهی‌ها متعادل دنبال شدند. در شروع بازار نماد اپرداز با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سود (طبق شنیده‌ها تعدیل مثبت حدود 20 درصدی) متوقف شد. در گروه غذایی نماد غپینو با انتشار خبر شاهد افزایش سرمایه صف خرید شد و نمادهای غپاک و غمهرا همچنان صف خرید، نمادهای غمارگ و غفارس مثبت و مابقی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. شرکت صنعتی پارس مینو پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه 100 درصدی (630 میلیارد ریال به مبلغ 1,260 میلیارد ریال) از محل سود انباشته را منتشر کرد. گروه قندی نیز معاملاتی متعادل با گرایشی مثبت داشتند و در کل حجم پایین دادوستدها با توجه به روزهای تعطیل پیش رو موجب کم فروغ بودن مجدد بازار امروز بود، موضوعی که احتمالا در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه داشته باشد.


دادوستدهای بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز یک‌شنبه 7 آذرماه 95 با افزایش 84واحدی به رقم 79هزار و 625واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 62واحدی عدد 16هزار و 144واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 23واحدی روی رقم 88هزار و 834 واحد ایستاد. شاخص بازار اول در حالی با کاهش 31 واحدی به عدد 56هزار و 517واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 703واحد افزایش به عدد 169 هزار و 489واحد رسید. ارزش کل معاملات بورس تهران در این روز به بیش از 194میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 779میلیون و 820هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56هزار و 308 نوبت دادوستد بود.

روز یک‌شنبه هفته جاری نیز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 57 واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 49 واحد و پتروشیمی فناوران با 16واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان هر یک به میزان 21 واحد گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 12واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات این روز نماد معاملاتی شرکت‌های مارگارین، حق تقدم خرید سهام سیمان مازندران، تولید مواد اولیه داروپخش، دشت مرغاب، ریل‌پرداز سیر، فولاد هرمزگان جنوب، بازرگانی و تولیدی مرجان کار از سوی ناظر بازار بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری جامی، توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان، پتروشیمی زاگرس و آتیه داده‌پرداز متوقف شدند. همچنین شرکت توسعه کسب و کار سبا وابسته به بیمه ایران بلوک 12.25 درصدی بیمه ملت را به قیمت پایه هر سهم 202 تومان روی میز فروش بورس تهران گذاشت.

در این روز 68میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از 12میلیارد تومان با هدف تجمیع سهام به کدهای درون گروهی کد به کد شد در نماد سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین نیز 40 میلیون سهم به ارزش کمتر از 17میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامداران عمده منتقل شد. کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران اما به ارزش بیش از 8میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم کد به کد شد.

همچنین 25میلیون سهم ملی صنایع مس ایران نیز به ارزش بیش از 5میلیارد تومان، 16میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان از سوی شرکت آذراب 13میلیون سهم پالایش نفت تهران نیز به ارزش 4میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال داده شدند.


دادوستدهای بورس کالا

60هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن، 903تن سبد میلگرد مخلوط و 393تن تیرآهن 18 شرکت ذوب‌آهن اصفهان، 110تن سبد میلگرد32 تا 10-A3 شرکت فولاد آذربایجان در گروه فولاد عرضه شد. افزون بر این یک‌هزار تن مس مفتول، یک‌هزار و 500تن مس کاتد، 20هزار تن مس کم عیار، 12تن کنستانتره فلزات گرانبها، 120تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران، 100تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال، 100تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان، 100تن شمش روی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران و 2هزار و 500تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو از دیگر عرضه‌های تالار محصولات صنعتی و معدنی بود همچنین 86هزار و 456تن انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در گروه‌های کالایی قیر، مواد شیمیایی، گوگرد، وکیوم باتوم و مواد پلیمری عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه 15هزار و 750تن جو دامی، 150تن شکر سفید و 100تن کشمش بی‌دانه بود. علاوه بر این 4تن جو دامی در قالب قیمت تضمینی و 5هزار و 550تن ذرت دانه‌یی در قالب گواهی سپرده کالایی مورد دادوستد قرار گرفت.


دادوستدهای بورس انرژی

در جلسه معاملاتی روز یک‌شنبه 7 آذرماه 95، افزون بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، حلال 402 و 410 و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه شد.

در این روز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 9هزار و 116قرارداد معادل 123هزار و 320مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 4میلیارد و 451میلیون تومان و نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 4 دی 95، 5 دی ماه 95 و 6 دی 95 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 4 دی 95 گشایش یافتند و در پایان این جلسه معاملاتی نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 10 آذرماه 95 متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغازشد. در مجموع همچنین در جلسه معاملاتی روز (یک‌شنبه 7 آذرماه 95)، افزون بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، حلال 402 و 410 و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر