اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۴۹

دو شرکت بزرگ نفتی

کد معاملاتی گرفتند

مدیرعامل بورس انرژی از مجوز ثبت نخستین صندوق سرمایه‌گذاری پروژه در حوزه برق و انرژی خبر داد و گفت: به زودی از ماه آینده پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای عموم آغاز خواهد شد.

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی گفت: پس از پیگیری سه ساله در تاریخ 8 آبان‌ماه امسال مجوز ثبت نخستین صندوق پروژه در حوزه برق و انرژی صادر شده است.

وی از آغاز پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق از ماه آینده خبر داد و گفت: استراتژی بورس انرژی در حوزه بین‌المللی و مجموعه توسعه بازارهاست، هم‌اکنون نیمی از بازار بورس انرژی به معاملات فرآورده‌های نفتی صادراتی اختصاص داشته و به تازگی نیز دو شرکت بزرگ بین‌المللی در بازار نفت برای فعالیت در بورس انرژی ایران اقدام به دریافت کد معاملاتی کردند.


مقررات عامل اصلی توقف طولانی مدت برخی نمادها

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه طولانی شدن برخی نمادهای معاملاتی به دلیل وجود برخی مقررات و دستورالعمل‌ها است، گفت: اختلال در هسته معاملات ناشی از تحریم‌ها در سال‌های گذشته و عدم به‌روزرسانی آن شده است.

حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی به هیچ‌وجه مورد علاقه نهاد ناظر و نهاد اجرا در بورس و فرابورس نبوده و همواره نقدشوندگی دارایی‌ها مورد تاکید ناظران این دو بازار است، اما براساس دستورالعمل‌ها و مقررات موجود در برخی موارد چاره‌یی جز این وجود ندارد.

وی ادامه داد: برخی ناشران به دلایلی حتی امکان برگزاری مجامع سالانه یا تصویب صورت‌های مالی یا ارائه گزارش‌های عملکردی حسابرسی شده را ندارند و این در حالی است که براساس آمارهای موجود نمادهای معاملاتی که در هر لحظه آن زمان فعال هستند، نسبت به نمادهای معاملاتی متوقف در سال‌های اخیر بیشتر بوده است، منتهی موضوع گزارش‌گری و مجامعی که برگزار نشده، باعث شده تا نهاد ناظر با توقف طولانی برخی نمادهای معاملاتی مواجه باشد. وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا در برخی نمادهای معاملاتی قیمت بازاری سهم متناسب با سود تحقق یافته در بودجه‌های ناشران نیست، گفت: بازار قیمت سهام را تعیین کرده و بورس تنها به عنوان ناظر بستر عرضه و تقاضا را فراهم می‌کند و در فرآیند قیمت‌گذاری دخالتی ندارند. قالیباف‌اصل در ادامه با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی هسته معاملات برای بازار سهام، توضیح داد: هسته معاملات بورس ناشی از وجود نرم‌افزار بین‌المللی است که به دلیل سایه تحریم‌ها در سال‌های گذشته امکان به‌روزرسانی آن فراهم نشده و حتی باگ‌هایی را نیز شاهد بوده است، ضمن اینکه شاید در برخی مواقع از جمله در عرضه‌های اولیه که با افزایش تقاضای سهام در بازار مواجه هستیم، به درستی از این نرم‌افزار استفاده نشده باشد.

وی با اشاره به تغییر رویه عرضه‌های اولیه سهام در حداکثر 2ماه آینده، گفت: هم‌اکنون با تغییر برخی دستورالعمل‌ها فرآیند عرضه اولیه سهام براساس کشف قیمت دفتری (بوک بیلدینگ) در دستور کار قرار گرفته تا نحوه تخصیص سهام برای متقاضیان در بازار حل و فصل شود. در عین حال شرکت ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری بورس جلسه‌یی را با شرکت بورس داشته، مبنی‌بر اینکه نرم‌افزار هسته معاملات در اختیار آنها قرار داده شود تا مشکلات نرم‌افزاری به این ترتیب حل شوند. قالیباف‌اصل در عین حال از رشد 60درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2014 براساس آمار بانک جهانی خبرداد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این سال در حالی 1670میلیارد دلار بوده که هزار و116میلیارد دلار از آن در بورس‌ها انجام شده است.


فروش سهام شرکت‌های دولتی به سرمایه‌گذاران خارجی

رییس سازمان خصوصی‌سازی سه راهکار وصول مطالبات این سازمان از بدهکاران را تغییر نام سهام‌ها، فروش سهام وثیقه و فسخ قرارداد دانست.

میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی در جمع خبرنگاران از مذاکره سرمایه‌گذاران خارجی با سازمان خصوصی‌سازی برای خرید سهام برخی شرکت‌های دولتی خبر داد و گفت: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در نیروگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی بیشتر از سایر بخش‌هاست و امیدواریم امسال تا پایان سال این سرمایه‌گذاران وارد مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی شوند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: سازمان خصوصی‌سازی امسال از تعهدی که به خزانه برای واریز وجوه حاصل از خصوصی‌سازی دارد، عقب است و نیمه اول امسال ۵۰درصد از وظایف تعهدی را متناسب با یک‌دوم تعهد سالانه به خزانه انجام داده است اما متاسفانه عده‌یی از خریداران که بیشتر شبه‌دولتی و خصولتی‌ها هستند به جهت اینکه نتوانستند مطالبات خود را از دولت دریافت کنند، وجوه این سازمان را نمی‌پردازند. وی تصریح کرد: البته ما نیز این منطق را قبول داریم که اگر فردی از دولت طلبکار و به دولت بدهکار است، طرف طلب آنها را بگیریم و اگر این موضوع به مصوبه دولت تبدیل شد و دولت برای تهاتر مصوبه‌یی را صادر کرد ما از آن تمکین کرده و البته چاره‌یی جز این نداریم.

به گفته پوری‌حسینی هر دو طرف طلبکار هستند اما برخی موفق شده مصوبه‌یی از دولت دریافت کنند تا این بدهی‌ها از مطالبات دولت کسر شود اما برخی هنوز موفق نشده‌اند و بدون اخذ مصوبه، پول سازمان را نمی‌پردازند و این بزرگ‌ترین آفت در 6ماهه اول امسال بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی از طریق سه راهکار، وصول مطالبات را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: ممکن است در برخی موارد سهام را به نام فرد دیگری کنیم یا سهام در وثیقه را بفروشیم یا حتی قرارداد را فسخ کنیم و این ابزارها همگی مورد استفاده قرار می‌گیرند ضمن اینکه اگر استدلال محکمه پسندی برای عدم پرداخت مطالبات وجود داشته باشد که مصوبه یا مجوز داشته باشد با آن همراهی خواهیم کرد و به قدر کافی به همه مهلت داده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر