میدان‌داری حقوقی‌ها برای کنترل شاخص

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۴۶

گروه بورس

شاخص کل بازار سهام پس از ریزش 604واحدی، روزگذشته در رقم 79هزار و 690واحد درجا زد و تنها به رشد 11واحدی بسنده کرد. این‌بار در معاملات روز گذشته حقوقی‌ها به یاری حفظ شاخص کل آمدند و توانستند با افزایش صف خرید در برخی نمادها مانند «فملی» از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کنند. اگرچه آمار معاملات روز گذشته بازار نشان از کاهش نقدینگی بازار است اما احتمال می‌رود پس از پایان عطش سهامداران حقیقی از کسب سود و تغییر مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سوی حقوقی‌ها، شاخص بازار در روزهای آتی نوسانات کمتری را تجربه کند.

در حالی بررسی معاملات روز دوشنبه نشان داد، پالایشی‌ها با بیشترین ریزش‌ ارزش سهام روبه‌رو بودند که این افت در روز گذشته با شیب کمتری تداوم یافت. در هفته‌های اخیر رشد قیمت نفت در کنار خبر تغییر در مبنای ارزی نرخ‌گذاری محصولات فرعی پتروشیمی، انتظار سودآوری این شرکت‌ها را در سهامداران تقویت کرد اما کاهش دوباره قیمت نفت در روزهای اخیر موجب شد تا فشار عرضه سهام بر خرید آن غلبه کرده و دوباره ارزش سهام این گروه در مسیر سقوط قرار بگیرد. با این حال در روزهای گذشته خبر لغو ابلاغیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص تسعیر نرخ دلار محصولات ویژه شرکت‌های پالایشی، از یک سو و کاهش قیمت نفت از سوی دیگر، آینده گروه پالایشی و پتروشیمی را در هاله‌یی از ابهام قرار داده است.


چرخش خرید به سوی فروش

با این حال کاهش شاخص کل بورس پس از رشدهای قابل توجه در دوره اخیر موجب شد تا قسمتی از فعالان بازار برای شناسایی سود قابل قبول کوتاه‌مدت پیشقدم شوند. این موضوع حاکی از آن است که انتظارات بورس‌بازان از سود سهام بازار، بیشتر سمت و سوی محافظه‌کاری دارد چراکه اگر میان برخی سهامداران حقیقی ریزش سهام احساس شود، حقیقی‌ها تلاش می‌کنند با قرار گرفتن در صف‌های فروش سود خود را تضمین کنند. پیامد این رفتار در بازار سرمایه به کاهش نقدینگی بورس دامن می‌زند به‌طوری که ارزش بازار سهام در روز گذشته به رقم 175میلیارد تومان رسیده است. بر همین اساس انتظار می‌رود در روزهای آتی بازار سرمایه، حضور حقوقی‌ها پررنگ‌تر از گذشته باشد تا با حمایت آنها از افت بیشتر شاخص کل جلوگیری شود همان‌طور که در معاملات روز گذشته این ادعا به خوبی اثبات شد و در بسیاری از نمادهایی که ارزش سهام آنها رشد کرده بود یا حتی با ریزش اندک ارزش سهام روبه‌رو بودند، حقوقی‌ها نقش پررنگ‌تری در خرید سهام داشتند. به‌طور مثال در معاملات سهام صنایع مس ایران (فملی) حقوقی‌ها 82درصد از خرید را به ثبت رساندند تا این نماد تاثیر مثبت 48واحدی را در شاخص کل ایفا کند. در نماد فخور نیز حقوقی‌ها حدود 50درصد از خرید سهام را برعهده گرفتند تا این شاخص با رشد 3درصدی، بخشی از افت‌ روزهای گذشته را جبران کند. میدان‌داری حقوقی‌ها در بازار سهام و در اختیار گرفتن بیشتر مالکیت سهام نمادها، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه به رشد پایدار شاخص و کاهش نوسانات بازار کمک خواهد کرد چراکه اغلب حقیقی‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت فعالیت می‌کنند اما حقوقی‌ها در برخی نمادها تلاش می‌کنند تا از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری کنند که این موضوع هم در سیر معاملات روز گذشته و هم در پیش‌بینی‌های آینده بازار به خوبی قابل مشاهده است.


لزوم بازگشایی نمادهای بانکی

از سوی دیگر کاهش نقدینگی بازار در روزهای اخیر، بیش از گذشته بر اهمیت بازگشایی نمادهای بانکی تاکید می‌کند و دغدغه بازگشایی نمادهای بانکی را جدی‌تر کرده است، چرا‌که با آزادسازی نقدینگی‌های فریز شده در نمادهای بانکی انتظار می‌رود بخشی از کاهش نقدینگی فعلی جبران شده و به تبع آن بهبود نرخ بازدهی بازار سرمایه روند صعودی خود را آغاز کند. این در حالی است که برخی اقدامات دولت در راستای تسویه بدهی‌های خود به شبکه بانکی و اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی امید به بازگشایی نمادهای متوقف شده بانکی را در میان فعالان بازار سرمایه تشدید کرده است.

خروج اقتصاد از رکود عمیق کنونی نیز می‌تواند تحولات مثبتی را در بازار سرمایه رقم بزند. بررسی تورم تولید‌کننده در آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی که پس از دوره طولانی منفی بود، نشان از خروج صنعت ایران از وضعیت رکودی است. این آمار در کنار تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی می‌تواند گزارش‌های مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را با گزارش‌های دوره‌یی مثبت و چشمگیری همراه کند. بر اساس اظهارنظرهای کارشناسان بورس، عملکرد 6‌ماهه بسیاری از شرکت‌ها در دوره قبل از ایجاد انگیزه کافی برای خرید سهام شرکت‌ها عاجز بود. با این حال اگر در ماه‌های آتی شرایط فعلی اقتصادی کشور روند بهبودی خود را به صورت ملموس نشان دهد، دور از انتظار نخواهد بود که بازار سرمایه نیز در واکنش به این موضوع سیر صعودی خود را از سر بگیرد.

دادوستدهای بورس تهران

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 12 آبان 95 با وجود 11واحد رشد به نقطه 79هزار و 670 واحد رسید و بنابراین نتوانست کانال 80هزار واحدی را بگیرد. دیروز ارزش روز بازار به 332هزار میلیارد تومان رسید و معامله‌گران بورسی بیش از 689 میلیون برگه بهادار را در قالب 62هزار نوبت معامله و به ارزش 175میلیارد تومان داد و ستد کردند.

روزگذشته در بورس تهران شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزی 4 واحد رشد کرد و به 28هزار و 131 واحد رسید. شاخص کل با معیار وزنی 15واحد تقویت شده و به 15هزار و 743واحد صعود و شاخص قیمت با معیار هم وزن 12واحد رشد کرده و عدد 12 هزار و 563 واحدی را به ثبت رساند.

شاخص آزاد شناور نیز 28 واحد کاهش یافته و به 88 هزار و 660واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با 13 واحد رشد به 56هزار و 49واحد و شاخص بازار دوم با 4 واحد افت به 172هزار و 446واحد رسید. نمادهای موثر در تقویت شاخص بورس طی معاملات این روز شامل فملی، فخوز، بفجر، وامید بودند و نمادهای تاثیرگذار در کاهش شاخص شامل فارس، خودرو و پارسان بودند. دیروز نمادهای پربیننده در بورس مربوط به شرکت‌های ایران‌خودرو، زامیاد، پارس‌خودرو، پالایش نفت بندرعباس، فولادمبارکه اصفهان، ایران ترانسفو و کمباین‌سازی ایران بود.


معاملات فرابورس

در فرابورس ایران شاخص کل با یک واحد تقویت در نقطه 842 واحد ایستاد و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به 51هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معامله‌گران در فرابورس بیش از 183میلیون برگ بهادار در قالب 19هزار نوبت معامله و به ارزش 114 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای موثر در تقویت شاخص فرابورس شامل مارون، شاوان، دماوند و نمادهای میدکو، زاگرس، بمپنا، شراز در افت شاخص اثرگذار بودند. دیروز نمادهای پربیننده معامله‌گران در فرابورس شامل سهامی ذوب‌آهن اصفهان، تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، پالایش نفت لاوان و شرکت آهن و فولاد ارفع بودند.


خرید و فروش‌های بورس کالا

روز گذشته بورس کالای ایران میزبان 55هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ‌آهن سنگان، 5 هزار تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش نفت شازند، 600تن عایق رطوبتی شرکت‌های یکتا بام دلیجان و پیروزبام گلبهار و 15هزار و 650تن قیر شرکت‌های رهیار گستر نوین، فومن شیمی گستر، پالایش و انرژی شمال‌غرب آرکا، صنعت قیر هرمزگان، صنعت قیر پارسیان انرژی و فرا شیمی روز در تالار صادراتی بود.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 237 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 100تن روغن خام سویا، 400تن شکر سفید، 5هزار تن گندم خوراکی، یک‌هزار تن گندم دوروم، 9هزار و 635 تن جو دامی و 400تن تفاله چغندر را تجربه کرد. همچنین 675 تن ذرت دانه‌یی موجودی 5 انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان در قالب گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد.

براساس این گزارش تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز میزبان 5هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان و 100تن شمش روی شرکت سازند روی زنجان بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز 82هزار و 718تن مواد شیمیایی، مواد پلیمری، قیر، لوب‌کات سنگین و وکیوم باتوم عرضه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر