اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۲۲

افزایش سرمایه 2 شرکت مشمول گره معاملاتی

سیمان آرتا اردبیل که امروز مشمول گره معاملاتی بود برنامه افزایش سرمایه ۷۱درصدی را اعلام کرد. فیبر ایران هم، زمان افزایش سرمایه ۴۳درصدی را تعیین کرده است. سیمان آرتا اردبیل که دیروز مشمول گره معاملاتی بود و با کاهش حدود 14درصدی قیمت و صف فروش روبه‌رو شد، برنامه افزایش سرمایه 71درصدی را بعد از مصوبه 11 آبان هیات ‌مدیره اعلام کرد.

به این ترتیب در صورت تایید حسابرس و موافقت سازمان بورس، سرمایه اسمی «ساربیل» از 14 به 24میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته بوده و برای اصلاح ساختار مالی و حفظ حداقل سرمایه مورد نیاز جهت بقا در بازار دوم معاملات بورس صرف خواهد شد.

همچنین شرکت فیبر ایران بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 43درصدی، زمان تشکیل جلسه هیات‌مدیره را دوشنبه 22 آبان تعیین کرده است.

«چفیبر» می‌تواند سرمایه 7میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 10میلیارد تومان برساند و صرف تامین سرمایه در گردش، خرید تاسیسات و قطعات یدکی و جلوگیری از شمولیت ماده 141 قانون تجارت کند.


افزایش 30درصدی هزینه‌ پتروشیمی‌ها با ارز آزاد

عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن مخالفت با نرخ خوراک پتروشیمی با ارز آزاد، تغییر محاسبه نرخ خوراک را موجب افزایش ۳۰درصدی هزینه شرکت‌های پتروشیمی ارزیابی کرد.

جلال میرزایی با اشاره به تغییر محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از نرخ ارز مبادله‌یی به ارز آزاد به خانه ملت گفت: تغییر محاسبه نرخ خوراک باعث افزایش حدود 30درصدی هزینه پتروشیمی‌ها شده است و شرکت‌های پتروشیمی‌ها معتقدند که با ایجاد شرایط کنونی فشار مضاعفی بر آنها تحمیل می‌شود.

نماینده ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نفت در توضیحات خود اظهار داشته دیگر نمی‌تواند برای زمان طولانی به پتروشیمی‌ها یارانه اختصاص دهد، افزود: استدلال وزارت نفت این است که پتروشیمی‌ها باید به سمت شرایط و وضعیت رقابتی حرکت کنند، در همین راستا کمیسیون انرژی مجلس جلساتی با هر دو طرف برگزار می‌کند تا با جمع‌بندی نظرات تصمیم درستی اتخاذ شود.

میرزایی با بیان اینکه افزایش قیمت نرخ خوراک باید طی چندین مرحله انجام می‌شد، ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از مجتمع‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند، افزایش یک‌باره نرخ خوراک صحیح نیست و باید با اعلام قبلی فرصت بیشتری به پتروشیمی‌ها داده می‌شد تا با آمادگی بیشتری منابع مالی مورد نیاز خود را

تامین کنند.

وی با تاکید براینکه آزادسازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: اگر در شرایط رشد و رونق اقتصادی قرار داشتیم شاید اقدام وزارت نفت کمی توجیه داشت، اما در شرایط کنونی رکود کشور، تغییر محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از نرخ ارز مبادله‌یی به ارز آزاد اقدامی شتابزده است.

وی تصریح کرد: مجلس و کمیسیون انرژی در صورت نیاز، دستورالعمل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی‌بر اینکه نرخ خوراک مایع واحدهای پتروشیمی به جای ارز مبادله‌یی با نرخ دلار آزاد محاسبه شود را بررسی کرده و تذکرات لازم را در این خصوص به شرکت ملی پالایش می‌دهد و از مسوولان شرکت توضیحات لازم را اخذ خواهد کرد.


نگاهی به عملکرد

یک‌ماهه «سیدکو»

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در دوره یک‌ماهه منتهی به 30 مهرماه 95 را به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. ارزش بازار «سیدکو» در دوره یک‌ماهه منتهی به 30 مهرماه 95 معادل 13.6میلیارد تومان افزایش یافت.

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان در ابتدای ماه گذشته تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 356میلیارد تومان در سبد سهام خود داشت. بهای تمام شده سهام بورسی این شرکت طی یک‌ماه معادل 3.3میلیارد تومان کاهش یافت و به مبلغ 349میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ارزش بازار سهام بورسی این شرکت طی دوره یک‌ماهه یاد شده با 13.6میلیارد تومان، افزایش مبلغ 3979 میلیارد محاسبه شد.


کسب 2.6میلیارد تومان سود واگذاری «وامید»

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در دوره یک‌ماهه منتهی به 30 دی‌ماه 95 از بابت واگذاری تعدادی از سهام چند شرکت بورسی معادل 2.6میلیارد تومان سود را شناسایی کرد.

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در این دوره، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 131میلیارد تومان و مبلغ 1344میلیارد تومان واگذار کرد و از این بابت معادل 2.6میلیارد تومان سود کسب کرد. این شرکت همچنین تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 374 میلیارد تومان خریداری کرد. «وامید» در ابتدای ماه گذشته تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 443میلیارد تومان و ارزش بازار 513.3 میلیارد تومان در سبد سهام خود داشت.


عملکرد 6 ماهه «حتوکا»

شرکت حمل و نقل توکا اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌یی 6ماهه سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 1395 را با سرمایه ثبت شده 20.6میلیارد تومان به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

سود خالص شرکت حمل و نقل توکا در این دوره، مبلغ 4.6 میلیارد تومان محاسبه شد و بر این اساس مبلغ 22.5تومان سود به هر سهم اختصاص یافت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل 17درصد کاهش را نشان می‌دهد. «حتوکا» در دوره واقعی منتهی به 31 شهریورماه 1394، سود خالص را 5.5میلیارد تومان و سود به ازای هر سهم را 27.1تومان اعلام کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر