اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۴۲

افزایش یک شرکت حمل‌و‌نقل ریلی به فرابورسی‌ها

شرکت ریل سیر کوثر از دیروز به عنوان یکصد و چهل و هفتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد. براساس این گزارش؛ این شرکت با نماد معاملاتی«حسیر» که در روز دهم مهر امسال نزد سازمان بورس ثبت شده است در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و زیرگروه حمل و نقل از طریق خطوط راه آهن روی تابلو فرابورس ایران رفته است. گفتنی است؛ شرکت ریل سیر کوثر از سال 1382 با موضوع خرید واگن‌های مسافری و باری از داخل و خارج کشور و استفاده از آن در ناوگان ریلی کشور- راهبری واگن‌های مسافری و باری- تعمیر و نگهداری واگن‌های مسافری باری- ایجاد تعمیرگاه‌های مجهز در این رابطه و خرید و سفارش قطعات یدکی و ابزارآلات در اداره کل نسبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.


انتشار جزئیات افزایش سرمایه سه نماد بورسی

رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌یی سازمان بورس گفت: براساس بند13 دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شدن نزد سازمان بورس، تمام ناشران باید هرگونه تصمیم‌گیری مربوط به افزایش سرمایه را با رعایت جزء «ب» ماده13 این دستورالعمل اجرایی نسبت به افشای فوری تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین مالی ناشر ازجمله افزایش کاهش سرمایه یا شرکت‌های تحت کنترل خود اقدام کنند.

ابوترابی با بیان اینکه ناشران بازار سرمایه باید حداکثر تا 20روز اظهارنظر بازرس قانونی درخواست خود را برای افزایش سرمایه با سازمان بورس ارائه دهند، گفت: افشای گزارش‌های توجیهی به معنای موافقت 100درصدی بورس با این گزارش‌ها نیست.

غلامرضا ابوترابی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: باتوجه به افشای مستقیم اطلاعات ناشران در سال1394 از طریق سامانه کدال و باتوجه به مغفول ماندن دستورالعمل افشای تغییرات ساختار سرمایه که به‌دلیل وجود برخی نواقص به‌طور معمول در پیش‌بینی‌ها آورده می‌شد، در سوم مهر1394 اطلاعیه‌یی در سامان کدال مبنی بر تکلیف جدید ناشران برای انتشار هرگونه تصمیم‌گیری بر افزایش سرمایه منتشر شد. براساس این گزارش، ناشران بورسی مکلف هستند، در دو مقطع زمانی شامل تایید گزارش توجیهی ازسوی هیات‌مدیره و دیگری در زمان اظهارنظر بازرس قانونی درمورد این گزارش نسبت به تصمیم‌گیری‌ برای تغییرات سرمایه‌یی به بازار سهام اطلاع‌رسانی کنند. وی ادامه داد: همه ناشران پس از این اقدام‌ها مکلف هستند، حداکثر 20روز پس از اخذ گزارش حسابرس و بازرس قانونی، درخواست خود مبنی بر تغییر سرمایه را به سازمان بورس اعلام کنند.

بر این اساس، شرکت ذوب‌آهن اصفهان درراستای افشا و ابلاغیه جدید سازمان بورس به مدت 20روز فرصت خواهد داشت تا درخواست خود را برای افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال کند. ابوترابی با بیان اینکه هنوز پرونده درخواست ذوب‌آهن برای افزایش سرمایه در دستور کار سازمان بورس قرار نگرفته، عنوان کرد: موافقت با این درخواست به شرط تایید ازسوی سازمان بورس خواهد بود. در حال حاضر بازرس قانونی ذوب‌آهن نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه اظهارنظر کرده که به معنای اطلاع‌رسانی ناشر برای بازار سهام است و باید منتظر موافقت نهایی سازمان بورس پس از ارائه درخواست، ناشر با کل یا بخشی از طرح توجیهی یا حتی عدم تایید آن بود. ابوترابی درباره اینکه چنین واکنشی از طرف سازمان بورس در مواجهه با گزارش‌های توجیهی شرکت‌های دیگری نیز سابقه داشته، گفت: پیش از این درخواست افزایش سرمایه ازسوی ناشر پارس‌خودرو یا سایپا دیزل براساس اطلاعیه 7خرداد ماه1394 سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته و به‌طور کلی سازمان بورس با احصا و شفاف‌تر کردن این دستورالعمل قانونی امکان افشای اطلاعات ناشران را فارغ از اینکه سازمان بورس با آن موافقت یا رد کند، فراهم کرده است. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه افشای گزارش‌های توجیهی تا قبل از ارائه درخواست به سازمان بورس تنها درراستای اطلاع‌رسانی است و به معنای موافقت 100درصدی سازمان بورس با این گزارش‌های نیست، گفت: درمورد شرکت پلی‌اکریل، پس از تغییر هیات‌مدیره این شرکت و استقرار نمایندگان دولت در هیات‌مدیره براساس قانون حمایت از صنایع، ابتدا نسبت به افزایش 290درصدی سرمایه این شرکت ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز داده شد، اما به‌دلیل عدم اجرای این مجوز در مهلت قانونی داده شده ازسوی هیات‌مدیره قبلی، متاسفانه هم‌اکنون این درخواست لغو و باید درخواست جدید دیگری برای افزایش سرمایه ارائه شود.

وی درباره موضوع افزایش سرمایه شرکت کنتورسازی ایران نیز عنوان کرد: موضوع افزایش سرمایه «آکنتور» نیز مشابه رویه ذوب‌آهن تاکنون در دو مرحله افشا و تنها برای عموم بازار ازسوی این ناشر اطلاع‌رسانی شده است، این درحالی است که هنوز با درخواست ناشر کنتورسازی برای افزایش سرمایه ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت نشده است.


2 صورت مالی از «فسرب»

شرکت ملی سرب و روی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم 6 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفندماه 1395 و اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌یی 6ماهه منتهی به 30 شهریورماه 1395 را با سرمایه 322 میلیارد ریال، به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت ملی سرب و روی ایران، سود خالص دوره منتهی به 30 اسفندماه 1395 را مبلغ 30 میلیارد و 80 میلیون ریال پیش‌بینی کرد و بر این اساس، مبلغ 93 ریال سود به‌ازای هر سهم برآورد کرد. «فسرب» در نیمه نخست سال با محاسبه سود خالص 809 میلیون ریال و اختصاص 3 ریال سود به‌ازای هر سهم، معادل 3 درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر