سورپرایز شاخص کل برای سهامداران بورسی

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۴۰

گروه بورس

رشد جهشی شاخص کل بازار سهام در روز گذشته اگرچه از تیررس تحلیل‌های تکنیکالی پنهان نبود و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه رسیدن شاخص کل به عدد 80هزار واحدی را در هفته گذشته پیش‌بینی می‌کردند اما گام بلندی که بورس در روز گذشته برداشت، اندکی فراتر از پیش‌بینی‌ها بود، زیرا ارزش معاملات بورس با وجود رشد 1040واحدی شاخص کل بیشتر از 277میلیارد نشد که نشان از غافلگیری فعالان بازار سرمایه از رشد جهشی شاخص بود.

به گزارش «تعادل»، انتشار گزار‌ش‌های 6ماهه عملکرد شرکت‌ها تاثیر ژرفی بر رشد بورس در روزهای اخیر داشته‌اند اما مهم‌ترین عوامل رشد جهشی روز گذشته به الگوهای تکنیکالی و رشد قیمت کامودیتی‌ها مربوط است. شاخص، سال 95 را در اوج شروع کرده و آرام‌آرام از رقم 81هزار واحدی به 76هزار واحد سقوط کرد. این افت چند هزار واحدی نهایتا سبب بازگشت شاخص به سمت اوج شده و در صورت همگامی صنعت خودروسازی و پالایشی می‌تواند این رشد را در روزهای آتی تداوم بخشد، چراکه هنوز بازار سرمایه ایران از تصمیم‌های نهایی اوپک در مورد جزییات توافق کاهش تولید نفت در روزهای آینده تاثیر نگرفته که این موضوع نیز می‌تواند جو روانی بازار را طی معاملات آتی تقویت کند.

با این حال روز گذشته بیشترین تاثیر مثبت در رشد شاخص کل به فلزات اساسی اختصاص داشت. در پی گزارش‌های مالی مثبت و امیدوار‌کننده برخی شرکت‌های معدنی نظیر فملی و رشد صادرات این صنایع در روزهای اخیر این گروه افزایش شاخص روز گذشته را به دوش کشیدند. از سوی دیگر فولادی‌ها نیز که در پی تحولات مثبت جهانی برای رشد تقاضای فولاد، امید تازه‌یی برای افزایش تولید یافتند، پیش‌بینی می‌شود صورت‌های مالی تاثیرگذاری را منتشر کنند. قدرت‌نمایی و معاملات مثبت گروه فلزی و معدنی در نمادهای کگل و ذوب در کنار اکثر نمادهای گروه روی صف خرید خوبی را تجربه کردند.

علاوه بر این به نظر می‌رسد، این روزها بازار سرمایه ایران نیز نسبت به تاثیرات تحولات خارجی و داخلی بی‌تفاوت نیست. انتخابات امریکا همچنان مهم‌ترین مساله روز بورس ایران است و انتشار هر خبری از این تحولات همچون بورس‌های دنیا بازار سرمایه ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر نیز اخبار بین‌المللی حاکی از آن است که عراق در یک قدمی نابودسازی نیروهای داعش قرار گرفته که این خبر برای شرکت‌ها و بازارهای صادراتی ایران بسیار جالب توجه است، زیرا صنایعی چون سیمان، بانک، بیمه، پالایشی، معدنی، فلزی و خودروسازها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بازارهای همسایه غربی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

گروه قندی مثبت و صف خرید و گروه غذایی پس از شروعی مثبت با افزایش عرضه‌ها بیشتر متعادل و حتی برخی منفی شدند در این میان نمادهای غگلستا، غمارگ و غبشهر همچنان پراقبال‌تر بودند. نماد کسرا پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده مبنی بر تصویب و اعمال افزایش سرمایه 1098درصدی با رشد خیره‌کننده حدود 90درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و با توجه به این بازگشایی قابل تامل پر ریسک ارزیابی می‌شود.

نماد کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. در گزارش شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، برآورد کاهش 19درصدی مبلغ فروش در مقابل کاهش 11درصدی بهای تمام شده موجب شده سود ناخالص برای سال جاری در بودجه فعلی 142درصد کمتر از بودجه قبلی پیش‌بینی شده و با تعدیل منفی 96درصدی مواجه شود.

نمادهای خودروسازی و پالایشی‌ نیز در بازار سهام همچنان درجا می‌زنند. طی روزهای گذشته خودروسازها حتی با اخبار مثبتی که از تولیدات آینده خود ارائه کردند اما همچنان در حال اصلاح شاخص خود بوده و به روند نزولی خود ادامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، دیروز در حالی نماد حکشتی پس از گشایش 20ثانیه‌یی در طول معاملات، بیشترین تاثیر منفی (معادل 154واحد) را در شاخص کل ایفا کرد که بررسی گزارش‌های مالی نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، وضعیت کنونی این شرکت در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. سودهای صفر درصدی و صورت‌های مالی ناامید‌کننده موجب شده تا صف فروش سهام این نماد پررونق‌تر از گذشته باشد. در همین راستا، اگرچه محمدی سعیدی، مدیرعامل شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های خود می‌کوشد تا آینده روشنی از صنعت کشتیرانی ایران ارائه دهد و به عنوان مثال در گفت‌وگوی خود با رویترز از حل گام به گام مشکلات سخن می‌گوید و نیمه اول سال 2017 میلادی را زمان اتمام معضلات کنونی اعلام می‌کند یا در گفت‌وگویی دیگر پیش‌بینی می‌کند که تجارت دریایی ایران و اروپا سال آینده تا حدود زیادی افزایش خواهد یافت چرا که جمهوری اسلامی در حال صدور پتروشیمی است و ایران به صنایع و ماشین‌آلات سنگین، نیروگاه برق و فناوری جدید برای منطقه اروپا نیاز دارد اما با همه این اخبار مثبت، نگاه سهامداران این شرکت به آینده بازار آن منفی است و احتمال می‌رود در روزهای آتی اگر نماد حکشتی در زمان‌های طولانی‌تری باز باشد، تاثیرات منفی بیشتری را بر شاخص کل داشته باشد.

داد و ستدهای بورس

شاخص کل بازار سهام با رشد ۱۰۴۱ در پایان معاملات دیروز، شنبه 8 آبان ماه 95 به رقم 80 هزار و 340واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 133واحدی به عدد 15هزار و 848 واحد دست یافت؛ دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1240واحد افزایش با رقم 89هزار و 308واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 984واحدی به عدد 56 هزار و 629 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 758واحد افزایش روی رقم 173هزار و 255واحد ایستاد.

براساس این گزارش روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 105واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 98واحد و فولاد مبارکه با 96واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 17واحد، پالایش نفت تبریز با 11واحد و گروه صنعتی بارز با 10واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 277واحد میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 237میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 83هزار و 348 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات صنعتی آزمایش، مجتمع معادن مس تکنار، معدنی کیمیای زنجان گستران، تولید خودرو ساپیا کاشان، کارخانجات کابل‌سازی ایران، سبحان دارو، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، سیمان هرمزگان، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی خراسان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، کشتیرانی ج. ا. ا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، اوراق اجاره نفت پارس، سیمان مازندران، تولیدی کاشی تک سرام‌، لیزینگ ایرانیان، ملی صنایع مس ایران، خوراک دام پارس و معاملات ثانویه اوراق مرابحه گندم بازگشایی شدند. در این روز نماد معاملاتی بیمه رازی یکصد میلیون سهم به ارزش 10میلیارد تومان از کد شخص حقیقی به کد شخصی حقوقی در راستای معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال داده شد. در نماد معاملات معدنی و صنعتی چادرملو نیز یکصد میلیون سهم به ارزش بیش از 19میلیون سهم دیروز به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال داده شد. شرکت آهن و فولاد ارفع اما کمتر از 36میلیون سه به ارزش بیش از 11.5میلیارد تومان را به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال داد. همچون روزهای گذشته 16میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب به ارزش بیش از 3میلیارد تومان کد به کد شد. 8 میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش 12میلیون تومان میان سهامداران عمده انتقال داده شد.


افزایش حجم و ارزش معاملات فرابورس

شاخص فرابورس دیروز رشد یک واحدی را تجربه کرد و در رقم 827 واحدی ایستاد. نمادهای «ذوب»، «مارون» و «زاگرس» با رشد قیمتی خود بالاترین تاثیر مثبت را بر نماگر فرابورس داشتند و در نهایت رشد یک واحدی آیفکس را رقم زدند. معاملات بازار فرابورس ایران روز گذشته شاهد افزایش شاخص کل، حجم و ارزش معاملات بود. دیروز بیش از 346میلیون ورقه بهادار به ارزش 215میلیارد تومان در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی مورد مبادله قرار گرفت که این حجم دادوستد در 33هزار و 902دفعه صورت گرفت. رقمی حدود 33درصد از ارزش مبادلات صورت گرفته در فرابورس ایران به بازار سهام اختصاص داشت. روز گذشته در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 273میلیون سهم به ارزش حدود 69 میلیارد تومان نقل و انتقال یافت که سهم 33درصدی از ارزش معاملات فرابورس را به خود اختصاص می‌داد.

در این بازار نماد شرکت ریل‌پرداز سیر بالاترین حجم و ارزش دادوستدهای صورت گرفته را در میان سایر نمادها از آن خود کرد. در نماد «حریل» تعداد 101میلیون سهم به ارزش 15میلیارد تومان دست به دست شد و این نماد بین 8 نماد پربازدید روز جاری جای گرفت. نماد معاملاتی«شتران» که در پایان بازار به علت انتقال به بازار معاملاتی بورس تهران بسته شد نزدیک به 2واحد تاثیر منفی بر آیفکس گذاشت. نمادهای «شاوان» و «شراز» نیز پس از «شتران» بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. نمادهای«ذوب»، «مارون» و «زاگرس» اما با رشد قیمتی خود بالاترین تاثیر مثبت را بر نماگر فرابورس داشته و در نهایت رشد یک واحدی آیفکس را رقم زدند.

بخش زیادی از ارزش معاملات صورت گرفته در فرابورس مرتبط با بازار اوراق با درآمد ثابت بود به طوری که تعداد 1.3میلیون ورقه به ارزش بیش از 127میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله هشت با ثبت نقل و انتقال 113هزار ورقه به ارزش 9میلیارد تومان در صدر سایر اوراق مورد مبادله در این بازار قرار گرفت. پس از آن نماد اسناد خزانه مراحل 7، 6 و 10 بیشترین حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند. بررسی معاملات انجام شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز نشان می‌دهد، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر بیشترین حجم و صندوق اعتماد آفرین پارسیان بالاترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. در ETFها دیروز تعداد 1.9میلیون ورقه به ارزش یک میلیارد تومان خرید و فروش شد.


عرضه‌های بورس کالا

بورس کالای ایران روز شنبه 8 آبان میزبان عرضه 45هزار و 500 تن انواع قیر شرکت‌های نفت جی، شعب مختلف نفت پاسارگاد، مهندسی قیر و آسفالت غرب و پالایش نفت تبریز بود. در این روز 7هزار تن وکیوم باتوم، 2هزار تن لوب کات، 3هزار و 701 تن مواد شیمیایی، یک هزار تن سلاپس واکس و 747 تن مواد پلیمری نیز در این تالار عرضه شد. علاوه بر این 200 تن عایق رطوبتی شرکت پشم شیشه ایران نیز به قیمت 444دلار در هر تن در تالار صادراتی دادوستد شد.

از سوی دیگر در تالار محصولات کشاورزی 883 تن جو دامی استان‌های خراسان رضوی، همدان، گلستان و اصفهان در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. همچنین 2هزار و 5 تن جو دامی، 414 تن برنج وارداتی، 295 تن ذرت دامی، یک هزار تن گندم خوراکی، یک هزار تن گندم دوروم، 100 تن کنجاله سویا و 700 تن شکر سفید نیز در این تالار به فروش رسید. یک هزار و 427 تن ذرت 7 انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان به صورت گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی نیز عرضه ‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر