ناطق نوری: از روند ساخت آزاد‌راه تهران – شمال رضایت دارم

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۷۳

گروه اقتصادی



آزادراه تهران- شمال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین طرح‌های نیمه تمام دولتی روز گذشته میزبان علی‌اکبر ناطق نوری، مسوول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود تا ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های پیمانکاران قطعات مختلف این آزاد راه، وعده‌های جدیدی برای افتتاح قطعات نیمه آماده داده شود. بازدید از این آزاد راه با تعبیرات خاصی از سوی مسوول دفتر مقام معظم رهبری همراه بود. هرچند وی معتقد است روند گزارش ارایه شده از پیشرفت این آزاد راه با روندی که وی شخصا مشاهده کرده است یکی است اما با به کار بردن تعابیری همچون «پروژه‌ای که مبدا تاریخ شناخته می‌شود»، «دیرکرد افتتاح این آزاد راه به لطیفه میان مسوولان تبدیل شده است»، «سعیدی‌کیا و آخوندی روحیه جهادی را در این پروژه به کار بردند» و... نشان داد که تاخیرهایی که در افتتاح این آزاد راه مورد انتقاد وی نیز هست اما روال طی شده در دولت یازدهم را مورد تقدیر قرار داد.

یکی دیگر از خبرهایی که در جریان این بازدید عنوان شد خداحافظی با چینی‌ها در ماه آینده است. چینی‌ها که تاخیرهای زیادی را به این پروژه تحمیل کرده‌اند یک ماه دیگر و با اتمام قطعه‌ای که موظف به تکمیل آن بوده‌اند باید از ایران بروند و رسما قطعات آزاد راه بدون حضور چشم‌بادامی‌های آسیایی تکمیل شود.


رضایت از روند اجرا

علی اکبر ناطق نوری در حاشیه این بازدید گفت: «خوشبختانه در دولت یازدهم با روی‌ کار آمدن آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و سعیدی‌کیا که از همکاران من از سال ۵۸ در جهادسازندگی بودند، پیشرفت کرد. این دو همان روحیه جهادی را در عصر حاضر اعمال کرده‌اند و به همین خاطر شاهد پیشرفت قابل توجهی در آزادراه

تهران-شمال هستیم. آقایان سعیدی‌کیا و آخوندی در این فرصت کوتاه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رکود و کمبود بودجه و همچنین با وجود پیچیدگی‌های مقرراتی در فاز اول بسیار خوب کار کرده‌اند. در بازدیدی که امروز داشتیم، شاهد بودیم که پیچیدگی کار بسیار بود، اما در حال حاضر پیشرفت کار خوب بوده و آنچه گفتند با آنچه می‌بینیم، منطبق است. آنچه برای من مهم است، اینکه این پروژه در شرایط کنونی کشور روی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار بوده و بیشتر کار به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.»مسوول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری به همین جهت تاکید کرد: «امیدوارم قطعات ۲ و ۳ آزادراه نیز در آینده نزدیک به پایان برسد. کار تبلیغاتی برای معرفی پروژه و تبیین مردم به خوبی صورت نگرفته است؛ کار عظیمی انجام می‌شود و باید عظمت و حجم کار به مردم نشان داده شود. کار تبلیغاتی باید صورت بگیرد تا در مقابل تبلیغات منفی که می‌شود، مردم به شرایط امیدوار شوند.»وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده و اعلام رضایت خود از روند اجرای آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: «با همکاری وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما و بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، خوشبختانه در این فرصت کوتاه و شرایط کنونی کشور با توجه به کمبود امکانات پروژه آزادراه تهران-شمال پیشرفت فیزیکی قابل قبولی داشت و مسوولان عملکرد مطلوبی در این پروژه داشتند.» حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین ناطق‌نوری با تاکید بر اینکه آزادراه تهران- شمال در طول این سه سال گذشته پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است، گفت: «بازدید امروز نشان داد میزان پیشرفت فیزیکی با گزارش کارهای ارایه شده منطبق است و از زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده عقب‌تر نیست.»

وعده جدید

در این بازدید به‌طور رسمی اعلام شد که کل آزادراه تهران- شمال 32درصد پیشرفت دارد و قطعه نخست این آزاد راه با پیشرفت 70درصدی بنا بر وعده وزیر راه، بهار ۱۳۹۶ رسما افتتاح خواهد شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در عین حال از بازگشایی پاکات اسناد مناقصه قطعه دوم خبر داد و اعلام کرد که «عملیات اجرایی قطعه سوم نیز به زودی آغاز می‌شود و قطعه چهارم نیز در حال حاضر زیر بار است. برای این آزاد راه تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، طراحی‌ها به دقت انجام شده و تلاش می‌شود با توجه به طولانی‌بودن تونل‌ها، معماری خوب و چشمنوازی داشته باشیم.»


7 درصد عقب ماندگی

البته سعیدی‌کیا که روزی در کسوت وزیر راه و ترابری در این آزادراه قدم می‌گذاشت، به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه با اشاره به رضایت پیمانکاران از پرداخت‌های اجرایی خیال همه را از بابت تاخیرهای پرداختی راحت کرد.

این پروژه به صورت سرمایه‌گذاری 50درصدی وزارت راه و شهرسازی و 50درصدی بنیاد مستضعفان ساخته خواهد شد. بر اساس گزارش‌هایی که در بازدید روز گذشته مسوول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری و وزیر راه و شهرسازی عنوان شد، این آزاد راه 7 درصد از برنامه خود عقب‌تر است و قرار است پیمانکاران این عقب ماندگی را جبران کنند. البته بنا بر همین گزارش‌ها یک سال پیش یعنی در ابتدای سال ۱۳۹۴ این عقب ماندگی به ۱۸ درصد می‌رسید که ظاهرا تغییر و تحولات انجام شده یا بهتر است بگویم اولتیماتوم‌های داده شده موجب شد تا عقب‌ماندگی به 7درصد برسد و تقریبا درصد پیشرفت ماهانه از دو درصد طی ۱۷ سال، ماهیانه به 3/3 درصد رسیده است. در منطقه یک آزادراه از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ شیب پیشرفت بسیار ملایم بود، اما از سال ۱۳۹۰ تا الان شیب تقریبا به حالت قائم درآمده است. یکی از نکات دیگری که مدیر پروژه اعلام کرد این بود که «شرکت چینی که قرار بود شش قسمت کار را انجام دهد تا یک ماه دیگر کار را تکمیل می‌کند.»


صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیارد تومانی

در ادامه این بازدید محمد‌زاده، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل هم از اعلام برندگان مناقصه قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت: «عملیات اجرایی قطعه ۲ این آزادراه به زودی آغاز می‌شود. با افتتاح پروژه آزادراه تهران - شمال مدت زمان سفر از سه ساعت و ۴۵ دقیقه به کمتر از ۲ ساعت می‌رسد. همچنین با افتتاح این پروژه ظرفیت تردد خودرو از این مسیر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو به ۳۰هزار دستگاه می‌رسد. همچنین برآوردها حاکی از آن است که میزان صرفه‌جویی سوخت و سایر هزینه‌ها به ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

برای احداث کل مسیر به ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در این پروژه کارگاه‌ها در ۱۳۰ نقطه فعال هستند و نزدیک به هزار نفر نیروی انسانی در ۳ هزار و ۸۸ واحد کارگاهی مشغول به کار هستند.» وی با بیان اینکه در حال حاضر برای ساخت تونل‌های این پروژه سی دستگاه قالب فعال است، افزود: «روزی به‌طور متوسط ۷۵ متر لاینینگ تونل انجام می‌شود که این یک رکورد در پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود. در حال حاضر ۴ قطعه آزادراه تهران- شمال ۳۲درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این پیشرفت فیزیکی در حالی است که در ابتدای سال ۹۴ میزان پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصد بود. پیشرفت فیزیکی این قطعه امروز به ۷۲درصد رسیده است و در یک سال و نیم گذشته در این قطعه بیش از ۴۰درصد پیشرفت

فیزیکی داشتیم.»

محمد‌زاده با بیان اینکه در قطعه یک آزاد راه تهران- شمال به‌طور متوسط ماهانه 4/3 درصد پیشرفت فیزیکی داریم، تصریح کرد: «در حالی امروز به این اعداد و ارقام و پیشرفت فیزیکی در این پروژه رسیده‌ایم که در چند سال گذشته میزان پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران- شمال در سال چیزی حدود ۲ درصد بود. قطعه ۲ را به ۶ قسمت تقسیم کرده‌ایم که در این قطعه بلندترین تونل جاده‌ای کشور به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر واقع شده است که بیش از ۴ هزار متر آن حفاری شده است. برای ۴ قسمت قطعه ۲، چهار شرکت برنده امروز معرفی می‌شوند و عملیات اجرایی این قطعه تا یک ماه آینده شروع خواهد شد.»


خداحافظی با چینی‌ها

وی همچنین درباره وضعیت قرارداد پیمانکار چینی گفت: «این پیمانکار با خط اعتباری ۷۲ میلیون دلار در پروژه مشغول به کار بود که در یک ماه آینده تمام تعهدات خود را به پایان می‌رساند و قرارداد چینی‌ها به اتمام می‌رسد. قطعه ۲ این آزادراه از سه راهی شهرستانک تا پیچ سرهنگ امتداد دارد.»

وی با اشاره به استفاده از معماری راه برای نخستین بار در کشور در آزادراه تهران- شمال گفت: در معماری جاده به فاکتورهایی از جمله نورپردازی، نصب حفاظ‌های استاندارد و تطبیق رنگ با طبیعت توجه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر