اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۹۵

پذیره‌نویسی اوراق اجاره 16 درصدی در فرابورس

اوراق اجاره تامین سرمایه لوتوس پارسیان با نرخ سود 16درصد از تاریخ 17 الی 19مهر ماه در بازار ابزارهای نوین مالی ایران پذیره‌نویسی می‌شود.

شنبه هفته آینده به مدت سه روز اوراق اجاره تامین سرمایه لوتوس پارسیان با نماد «لوتوس99» به تعداد 480هزار ورقه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد.

به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس ایران؛ ارزش این اوراق 48میلیارد تومان بوده و سررسید آن 48ماهه است ضمن آنکه نرخ سود اوراق اجاره لوتوس پارسیان نیز 16درصد است که سود آن هر سه ماه یک ‌بار پرداخت می‌شود.

نکته قابل ذکر آنکه هدف از انتشار این اوراق، تامین نقدینگی مورد نیار برای خرید نقدی دارایی‌ها توسط نهاد واسط و اجاره به شرط تملیک آن به شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان برای توسعه فعالیت‌های عمرانی است. از دیگر موارد با اهمیت درخصوص«لوتوس 99» باید به با نام بودن و قابلیت معامله آن در فرابورس ایران اشاره کرد ضمن آنکه محدودیت خرید نیز برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی وجود ندارد.

ارکان این اوراق شامل ناشر؛ شرکت واسط مالی آبان و بانی؛ شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان بوده و حسابرس آن موسسه حسابرسی دش و همکاران است. همچنین متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان این اوراق شرکت تامین سرمایه کاردان و ضامن اوراق نیز شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر است. به این ترتیب اوراق اجاره لوتوس پارسیان که دهم مهر ماه در فرابورس ایران پذیرش شده و دارای سررسید 17مهر سال 99 است؛ از تاریخ 17 الی 19مهر ماه در بازار ابزارهای نوین مالی پذیره‌نویسی خواهد شد.


۲۰ درصد از کل معاملات

در اختیار ۵ کارگزاری

تعداد ۵ شرکت کارگزاری در 6 ‌ماهه اول امسال 20.4درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

به گزارش «تعادل» و براساس اطلاعات منتشره توسط اداره آمار و اطلاعات بازار شرکت بورس در نیمه نخست امسال از 107کارگزار فعال در بورس 104کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند.

براساس این گزارش بیش از 34.73درصد از کل معاملات الکترونیکی در این مدت در 5 کارگزاری انجام شده که به‌ ترتیب کارگزاری‌های مفید با 21.49درصد، فارابی با 3.69درصد، آگاه با 3.44درصد، مبین سرمایه با 3.32درصد و بانک کشاورزی با 2.79درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند.

همچنین از کل معاملات انجام‌ شده در 6 ماه نخست امسال بیش از 16.4هزار میلیارد تومان خرید و فروش الکترونیکی بوده که بیش از 25درصد کل خرید و فروش‌ها را شامل می‌شود.

بنا بر این گزارش، ارزش کل خرید و فروش‌های 107کارگزار فعال بورس تهران در این مدت بیش از 64.4 هزار میلیارد تومان بوده است، افزون بر این؛ ارزش خرید و فروش خرد و بلوک در نیمه نخست سال جاری معادل 83درصد کل معاملات بوده و ارزش خرید و فروش عمده و سایر هم 27درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش؛ تعداد 5 شرکت کارگزاری 20.4درصد کل ارزش معاملات را در 6 ‌ماهه اول امسال به خود اختصاص دادند که شرکت‌های کارگزاری مفید با 6.6 درصد، کارگزاری بانک پارسیان با 4درصد، کارگزاری بانک پاسارگاد با 3.8درصد، کارگزاری امین آوید با 3درصد و بانک توسعه صادرات ایران با 3درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.


اعتماد به بازار سرمایه در گرو اجرای درست مقررات

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر مقررات به درستی اجرا شود، اعتماد به بازار سرمایه برمی‌گردد و شرایط بهتری در بورس حاکم می‌شود. او همچنین معتقد است علت به تعویق افتادن تقسیم سود شرکت‌ها، کمبود نقدینگی آنهاست.

ابوالقاسم آقادوست در گفت‌وگو با ایسنا درباره حقوق سهامداران خرد و نقش سازمان بورس در این مورد اظهار کرد: در سال‌های قبل برای دریافت به موقع سود سهامداران خرد از شرکت‌ها، اقدام‌هایی انجام شد و وظیفه‌یی در این مورد برعهده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفت تا سهامداران بتوانند سود سهام‌شان را به موقع دریافت کنند. شاید اقداماتی که در این مورد انجام شد چندان خوشایند شرکت‌های بورسی مخصوصا آنها که با مشکلات نقدینگی روبه‌رو بودند، نبود.

وی افزود: اگر این رویه با الزاماتی روبه‌رو شود، نفع آن به سهامداران خرد خواهد رسید و حقوق آنها بیشتر رعایت خواهد شد. این موضوع بستگی دارد به اینکه چقدر در این مورد اجبار وجود داشته باشد و اینکه شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام‌شان حاضر به همکاری باشند.

مدیرعامل سابق شرکت‌های کارگزاری بانک رفاه و آثل ادامه داد: سازمان بورس بسیار مایل است که حقوق سهامداران خرد رعایت شود چراکه اگر قوانین و مقررات به درستی اجرا شود، اعتماد به بازار سرمایه بیشتر شده، اقامه دعوا کمتر صورت می‌گیرد و این موارد برای بازار سرمایه مطلوب است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: البته بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی که در وضعیت نقدینگی خود دارند، می‌خواهند پرداخت سود سهام به تعویق بیفتد اما از دیدگاه من سازمان بورس عزم و اراده خوبی درباره‌ این موضوع دارد. آقادوست در مورد اینکه فرابورس حجم مبنا ندارد اما بورس دارای حجم مبناست، گفت: برای من هم خیلی توجیه ندارد که فرابورس حجم مبنا نداشته باشد و بورس داشته باشد. به نظر من حجم مبنا جلو بسیاری از دستکاری‌های قیمتی را می‌تواند بگیرد.

وی ادامه داد: درست است که در بورس‌های دنیا حجم مبنا وجود ندارد ولی دامنه نوسان در خیلی از بورس‌ها وجود دارد. این دو مورد ابزاری هستند برای جلوگیری از نوسانات شدید، هیجان‌های زیاد و جلوگیری از امکان دستکاری قیمت‌ها چراکه درحال حاضر خیلی از شرکت‌های کوچک از لحاظ تعداد سهام شناور، سهامشان در حد معقول نیست و در مقطع زمانی فعلی و برای جلوگیری از دستکاری عامدانه آنها چاره‌یی جز ایجاد محدودیت‌هایی همانند حجم مبنا وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر