مشکلات خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۴۴


عضو ناظر شورای رقابت می‌گوید: خارج کردن معاملات محصولات استراتژیک پتروشیمی از بورس کالا، شفافیت معاملات را کاهش داده و با اقتصاد مقاومتی در تضاد است. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا درباره اعمال فشار برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس افزود: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تمام دستگاه‌ها باید برای اجرای درست اقتصاد مقاومتی و رسیدن به اهداف آن بسیج شوند نه اینکه برای ضربه زدن به پایه‌های اساسی اقتصاد اصرار کنند. به گزارش «تعادل» دیروز قرار بود که موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا با حضور فعالان صنعت پتروشیمی در شورای رقابت بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا غیرمنطقی است، تاکید کرد: قیمت‌ها و روند معاملات در بورس کالا شفاف است. قاضی‌پور ادامه داد: بازار محصولات پتروشیمی پس از عرضه این محصولات در بورس کالا به تعادل رسیده بنابراین خروج حتی بخشی از معاملات پتروشیمی از بورس، بازار را آشفته و شرایط را پیچیده می‌کند.

عضو ناظر شورای رقابت با بیان اینکه با خروج محصولات از بورس کالا پای دلالان و رانت به بازار پتروشیمی باز می‌شود، گفت: اگر تلاش‌هایی برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس صورت می‌گیرد تحت فشار دست‌اندرکارانی است که از شفافیت معاملات بورس کالا متضرر می‌شوند. قاضی‌پور تاکید کرد: اگر در بورس کالا کم و کاستی‌هایی دیده می‌شود باید از سوی فعالان و مسوولان مربوطه مرتفع شود، این کاستی‌ها عامل به هم ریختن نظم بازار نیست و باید با حمایت از سازوکار بورس، زمینه تامین نیاز آسان تولیدکنندگان به مواد اولیه را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه اگر توزیع مواد اولیه به صورت منطقی بین خریداران انجام شود دیگر جای هیچ شکایتی باقی نمی‌ماند، گفت: شفاف‌سازی اقتصاد به ویژه در بازارهای مالی یکی از بندهای مورد تاکید برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که به طور حتم رویکرد کلی دولت نیز همین سیاست است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر