دام بورس برای نقدینگی گریزان از بانک ها

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۷۱

گروه بورس

شاخص کل، نخستین روز کاری خود را با روندی سینوسی آغاز کرد و با سرک کشیدن به کانال 78هزار واحدی، مجددا با تاثیرپذیری از فضای منفی صنعت خودروسازی و بانک‌ها به کانال 77 هزار واحد برگشت، اما موضوع جالب توجه در بازار روز گذشته، رشد بیش از62 درصدی ارزش معاملات و رسیدن از رقم 199میلیارد تومان در آخرین روز هفته گذشته، دیروز به مبلغ 326میلیارد تومان رسید. به گزارش «تعادل» رشد ارزش معاملات در بازار موید فعالیت بیشتر سهامداران بوده و نشان از پویایی بازار دارد، زیرا هر رشد ارزش معاملات دو وجهه متفاوت دارد. روی نخست این سکه آن است که اغلب سهامداران به اهداف مورد نظر خود در رشد قیمتی سهم رسیده و اقدام به فروش می‌کنند و در مقابل افراد دیگری مخالف گروه قبلی، قیمت سهام را مناسب دانسته و اقدام به خرید می‌کنند و بدین طریق گردش نقدینگی اتفاق می‌افتد. بنابراین وقتی ارزش معاملات به حداقل خود می‌رسد یعنی هیچ یک از طرفین انگیزه‌یی برای دادوستد در بازار سرمایه نداشته و بر این اساس نقدینگی در بازار به جریان نمی‌افتد تا عاملی برای تزریق پول بیشتر به بازار سرمایه شود.

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر رشد ارزش معاملات این گمانه‌زنی را به وجود آورده که وضعیت بازار می‌تواند، نقدینگی بیشتری را به سمت بازار سرمایه جذب کند و انتشار اخباری مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانکی این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرده است.

علی اسلامی‌بیدگلی در این خصوص معتقد است که تثبیت بازار به عنوان مهم‌ترین عامل جایگزینی بازار سرمایه نسبت به دیگر بنگاه‌های اقتصادی است و رشد نماگرهای بازار همچون ارزش معاملات و غیره در راستای ثبات در بازار رخ می‌دهد. در واقع تثبیت بازار سرمایه به عنوان جایگزین سپرده‌های بانکی، قابل قبول بودن برخی گزارش‌های سه ماهه و افزایش قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی سه عامل مهمی بود که در هفته‌های گذشته باعث رشد بازار شد.

بنا به گفته این کارشناس بازار سرمایه کاهش نرخ سود بانکی به مرور زمان در حال پذیرش توسط مردم است و آنها در حال انتخاب بازار جایگزین بانک‌ها هستند که بازار سرمایه بهترین جایگزین سرمایه‌هایی است که از بانک‌ها در حال خارج شدن هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود منجر به ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه شده است، اظهار داشت: این بخش از جریان نقدی ورودی در بازار ناشی از سررسید شدن سپرده‌های بانکی با نرخ‌های جذاب قبلی و عدم امکان تمدید این حساب‌ها با نرخ‌های قبلی است.

رییس هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی به کاهش نرخ بازده موثر اوراق مشارکت منتشر شده در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز عامل دیگری برای ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه است و ورود این نقدینگی‌ها هرچند آرام و به مرور زمان انجام می‌شود اما باعث افزایش تقاضا در بازار شده است.

وی همچنین عامل دیگر رشد بازار را افزایش تقاضا برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دانست و گفت: در گذشته تقریبا 100درصد منابع این صندوق‌ها در بازار بدهی یا سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌شد اما با توجه به کاهش نرخ سود و نبود فرصت سرمایه‌گذاری جایگزین، صندوق‌ها 10 درصد منابع خود را در بازار سرمایه وارد کرده‌اند.

اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه ارزش صندوق‌های با درآمد ثابت نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان است، 10درصد این مبلغ رقمی قابل توجه برای بازار سرمایه است که باعث تحریک تقاضا می‌شود.

رییس هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی درباره گزارش‌های سه ماهه و تاثیر آنها بر رشد بازار سرمایه اظهار داشت: نمی‌توان گفت گزارش‌های دوره‌یی وزنه سنگینی برای رشد بازار سرمایه بوده است، هرچند برخی از این گزارش‌ها رو به بهبود و باعث رضایت سهامداران بوده است اما در همه موارد این اتفاق رخ نداده است.

وی معتقد است؛ بهبود عملکرد برخی شرکت‌ها باعث ایجاد امیدواری برای سرمایه‌گذارانی شده است که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند و از این نظر می‌توان سهمی از رشد بازار را به دلیل عملکرد مثبت برخی شرکت‌ها دانست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به بهبود قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: تحرک بازارهای جهانی در هفته‌های گذشته منجر به تحریک تقاضا و استقبال سهامداران از شرکت‌های معدنی شده است که این موضوع نیز در رشد بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است چراکه در روزهای رشد بازار، شرکت‌های معدنی سهم بالایی در این صعود داشتند.


دادوستد تالار شیشه‌ای

بازار سهام دیروز در حالی با بازارگردانی حقوقی‌های نفتی و پتروشیمی شاهد حمایت نماگرهای منتخب خود بود که با عبور قیمت جهانی نفت از 50دلار بهانه‌یی برای پیشرو شدن پالایشی‌ها پس از معدنی‌ها پیدا کرد و شاخص کل ۸۹ واحد رشد کرد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 30 مردادماه 95 با افزایش 89واحدی به رقم 77هزار و 968واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 66 واحدی روی رقم 14هزار و 525 واحد ایستاد.

دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 18واحدی عدد 87هزار و 174واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 10 واحدی به رقم 55هزار و 85واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 502واحد افزایش به عدد 167 هزار و 421 واحد رسید.

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات دیروز با کاهش 3واحدی روی رقم 800 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملات سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 67 واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 65 واحد و پالایش نفت اصفهان با 39واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملات سه شرکت گروه سایپا با 29 واحد، ایران ترانسفو با 14 واحد و بانک پاسارگاد با 13واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 326میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 807میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 55هزار و 957نوبت دادوستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، بانک قرض‌الحسنه رسالت، صکوک اجاره «صبصیر و صکاشی» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان و حق تقدم خرید سهام آن آ. س. پ، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، داروسازی الحاوی، حق تقدم استفاده نشده خرید سهام فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس، حق تقدم استفاده نشده صنایع فولاد آلیاژی یزد و در نهایت شرکت شکر متوقف شدند.

دیروز اندکی بیش از 208میلیون سهم سایپا به ارزش بیش از 26.5میلیارد تومان به طور بلوکی میان کدهای درون‌گروهی سهامداران عمده منتقل شد.

در نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان نیز دیروز 5 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در ایران ترانسفو اما دیروز اندکی بیش از یک و نیم میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو بود.

براساس این گزارش، دیروز پس از آنکه قیمت جهانی هر بشکه نفت خام از 50 دلار عبور کرد، بهانه‌یی برای پیشرو شدن پالایشی‌ها پس از بر جا گذاشتن یک دوره نوسان رو به بالا در گروه معدنی‌ها و فولادی‌ها ایجاد شد.

در گروه پالایشی‌ها رشد قیمت‌های جهانی درحالی بهانه‌یی برای شکل‌گیری صف‌های خرید کم‌حجم سهام و رنج شدن قیمت‌ها در بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمتی در این گروه شد که نفت پارس در گروه روان‌کارها هر چند با معاملاتی بی‌روح و کم‌رمق مواجه بود.

دیروز در نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز همزمان با غلبه تقاضا بر عرضه سهام شکل‌گیری صف خرید میلیونی را شاهد بود هر چند که این صف با پایداری چندانی روبه‌رو نشد و در نهایت با معامله بیش از 19میلیون سهمی به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان و ثبت صف خرید 3میلیون سهمی این نماد معاملاتی به کار خود در روز گذشته پایان داد.

دیروز در گروه قطعه‌سازان، شرکت‌های قطعه‌ساز زیرمجموعه سایپا با افزایش تقاضای سهام از سوی خریداران اغلب حقیقی روبه‌رو شد به طوری که در برخی نمادهای شاخص این گروه ازجمله «خاهن، ختوقا، خرینگ و خمهر» شکل‌گیری صف‌های خرید میلیونی جالب توجه بود. در گروه معدنی‌ها اما پس از اصلاح قیمت در نماد توسعه معادن روی دیروز با افزایش حمایت خریداران اغلب حقیقی قیمت این سهم در بالاترین دامنه نوسان قیمتی رنج شد هر چند افزایش عرضه از سوی حقوقی مانع از شکل‌گیری سرخرید در این نماد شده است. انگیزه‌های کوتاه‌مدت‌نگری برای شناسایی بازدهی باعث شده تا دیروز در گروه لاستیک و پلاستیک نماد معاملاتی گروه صنعتی بارز در جایگاه پیشروترین نماد معاملاتی این گروه قرار بگیرد.

در این گروه ابهام در مورد واگذاری زمین شرکت کویر تایر همچنان به درجا زدن قیمت این سهم در محدوده صفر تابلو انجامیده است. در عین حال گروه محصولات شیمیایی نیز دیروز با پیشرو شدن پتروشیمی آبادان حاکی از وجود برخی تک‌ سهم‌های ارزنده در این گروه بود.

برخی خبرها در نماد معاملاتی «شپترو» حاکی است این شرکت به دنبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به دلیل برخورداری از معافیت مالیاتی است. هم‌اکنون در این سهم صندوق بازنشستگی و تاپیکو، عرضه‌کننده سهام و معامله‌گران حقیقی جمع‌کننده آن در بازار خرده‌فروشی هستند.

بازار سهام دیروز بازاری متعادل و همراه با تحرک معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر در تک سهم‌ها و گروه‌های برخوردار از پتانسیل رشد کوتاه‌مدت بود که در این بین رشد قیمت جهانی نفت خام باعث شد تا گروه پالایشی‌ها با عنوان پیشروهای بازار معرفی شوند.

معاملات فرابورس

طی نخستین روز هفته در بازار فرابورس ایران معادل 185میلیون و 460هزار ورقه بهادار داد و ستد شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در معاملات 30مرداد‌ ماه بالغ بر 185میلیون و 460هزار ورقه بهادار در 17هزار و 405 نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 674 میلیارد و 610 میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 3.5واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته رقم 800 واحد را نمایش داد؛ نماد پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی را بر وضعیت شاخص گذاشت.

بیشترین حجم و ارزش معاملات در روز گذشته متعلق به نماد پالایش نفت تهران با 15میلیون و 600 هزار سهم بود که ارزش آن معادل 52 میلیارد ریال شد. در بازار اول 22میلیون و 210هزار اوراق بهادار به ارزش 43میلیارد و 580 میلیون ریال داد و ستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. همچنین 63 میلیون و 190هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 229میلیارد و 280میلیون ریال دست به دست شد. دیروز اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 6» با معاملاتی به ارزش 76میلیارد و 390میلیون ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع 147میلیارد و 870 میلیون ریال مبادله انجام شد. در میان ETFها صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق دیروز به 2میلیون و 640هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی کوثر و صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. طبق این گزارش، نماد شرکت‌های آتیه داده‌پرداز، دامداری تلیسه و زرین معدن آسیا بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های نیرو سرمایه، بیمه میهن و پتروشیمی مارون بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز شنبه در بازه 97تا 102هزار تومان معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد آبان 93 بود. گفتنی است، نمادهای معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی مهر یکم در نماد صبصیر1و شرکت واسط مالی آذر در نماد صکاشی1 پس از پرداخت اجاره‌بهای سه ماهه اوراق بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت آ. س. پ با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1396 نسبت به سال مالی 1395 متوقف شد.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 30مرداد ماه شاهد عرضه 101هزار و 632 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. این تالار همچنین میزبان عرضه یک هزار تن برنج وارداتی از هندوستان، 300تن ذرت دانه‌یی استان‌های فارس و کرمان، 10هزار تن کنجاله سویا پلیت برزیل و آرژانتین، 3هزار و 500 تن گندم دوروم استان‌های تهران، فارس، خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و کرمان، 25تن مرغ منجمد کشتارگاه و تا 9هزار تن شکر سفید بود. براساس این گزارش تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه 2هزار و 418تن آمونیاک، 4هزار و 968تن مواد پلیمری، یک هزار تن سلاپس واکس، 8 هزار و 800 تن انواع قیر، 100تن گوگرد، 2هزار تن لوب کات و 20هزار تن وکیوم باتوم را تجربه کرد. این گزارش حاکی است 4هزار و 900تن قیر، لوب کات و وکیوم باتوم در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. علاوه بر این تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه یک هزار و 500 تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر