زنجیر مجامع بر پای سهامداران خرد

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۳۶

گروه بورس علی رمضانیان

طبق قانون تجارت، همه شرکت‌ها موظفند برای ارائه صورت‌های سود و زیان و ترازنامه، سال مالی انتخاب کنند و اغلب شرکت‌ها در داخل کشور 29اسفند هر سال را به‌عنوان سال مالی انتخاب می‌کنند؛ لذا بعد از پایان دوره مالی شرکت‌‌های سهامی عام موظفند ظرف 4ماه مجامع عمومی خود را برگزار کنند که 31تیر ماه هر سال پایان مهلت برگزاری مجامع شرکت‌هایی است که سال مالی آنها پایان سال شمسی است، به‌همین روی روز گذشته نزدیک به 32شرکت متوقف و آماده پذیرایی از سهامداران در مجامع شدند. به گزارش «تعادل»، در دو، سه سال اخیر، در قبل و بعد از برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، شاهد عرضه‌های سنگینی روی نمادها هستیم. این عرضه‌ها به دلیل این است که رکود اقتصادی عاملی برای زیان‌ده شدن شرکت‌ها شده و به همین دلیل مجامع برای سهامداران جذاب نیست بنابراین از سهام خارج می‌شوند. لذا برخلاف سال‌های گذشته که شور و هیجانی در فصل مجامع برپا بود، در دو سال اخیر، برگزاری مجامع خود مشکلی شده افزون بر مشکلات دیگر که بازدهی پایین را نصیب سهامداران و فعالان بازار می‌کند.


تاثیر علت‌های بیرونی بر برگزاری دیرهنگام مجامع

در همین رابطه علی‌رضا کدیور در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: فصل مجامع طبق قانون تجارت تعیین شده و 31 تیر ماه ضرب‌الاجل شرکت‌هاست و برگزاری مجامع در آخرین روز تخلف محسوب نمی‌شود، اما بهتر بود که حداقل زمان‌بندی بهتری صورت می‌گرفت تا بازار با فشار روبه‌رو نشود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: البته بخشی از مشکل به حسابرسان نیز برمی‌گردد، زیرا در چهارماه ابتدای سال چنان حجم بالایی از شرکت‌ها به این سازمان مراجعه می‌کنند که زمان‌بندی برای آنها مقدور نخواهد بود و تا گزارش حسابرسی شده شرکت‌ها منتشر نشود شرکت نمی‌تواند مجمع برگزار کند.

کدیور در پایان گفت: دلیل عدم استقبال از برگزاری مجامع نیز وضعیت اقتصادی کشور است. شرکت‌ها با مشکل فروش مواجهند و از طرف دیگر نرخ ارز ثابت بوده و در رفع تحریم‌ها نیز اتفاق قابل‌توجهی رخ نداده است؛ لذا شرکت‌ها عایدی خاصی برای سهامداران در مجامع ندارند.


توقف نماد 32شرکت بورسی

در پایان معاملات دیروز نماد 32شرکت بورس برای مجمع سالانه بسته شد و سه شرکت هم علاوه بر مجمع سالانه، مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه تشکیل خواهند داد. در حالی آخرین روزهای تیرماه هر سال اوج برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و فرابورسی دارای سال مالی 29 اسفند است که در پایان معاملات دیروز نماد 32شرکت بورسی بسته می‌شود تا طی روز چهارشنبه امکان تشکیل این رویداد سالانه فراهم شود. به این ترتیب نماد شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، پارس خودرو، بانک ملت، توسعه معادن و فلزات، بانک سینا، پست بانک، آذرآب، بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه ملت، محورسازان ایران‌خودرو، لیزینگ ایران، پتروشیمی خارک، داروپخش (هلدینگ)، سرامیک‌های صنعتی اردکان، قند قزوین، کمباین‌سازی، تامین ماسه ریخته‌گری، سایپا دیزل، مهندسی نصیرماشین، ایران مرینوس، بهنوش ایران، لنت ترمز، نورد و قطعات فولادی، لبنیات کالبر، رادیاتور ایران، کاشی و سرامیک حافظ، دشت مرغاب، توسعه صنایع بهشهر (هلدینگ)، بیسکویت گرجی و پلاسکوکار بسته شد. در این میان 3شرکت بانک ملت، توسعه معادن و فلزات و پلاسکوکار علاوه بر برگزاری مجمع سالانه، مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه برگزار خواهند کرد. بانک ملت هم مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب هیات‌مدیره دارد. مجوز افزایش سرمایه بانک ملت و توسعه معادن و فلزات 25 و 27.5درصدی است اما تا به دیروز مجوز برای افزایش سرمایه 140درصدی «پلاسک» صادر نشده است. این شرکت که سایپا مالک 69درصد سهام آن بوده و دارای P/E حدود 566مرتبه‌یی است، درخواست افزایش سرمایه 140درصدی را ارائه کرده تا قادر به خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت و همچنین اصلاح ساختار سرمایه شود.


جزییات تیپکس

روز گذشته در ادامه ناکامی‌های چند وقت اخیر خود، شاخص کل بورس و فرابورس به ترتیب با رشد 2.08درصدی و افت 0.1درصدی به کار خود پایان دادند؛ دلیل ناکامی‌های اخیر را می‌توان به چند علت نسبت داد. یکی از این موارد بسته شدن 32نماد در روز گذشته به‌دلیل برگزاری مجمع و از طرف دیگر تعداد باقی‌مانده مجامع شرکت‌هاست که این موضوع عرضه در بازار را افزایش داده است.

ازسوی دیگر با کاهش قیمت نفت در سطح بین‌الملل، قیمت محصولات کامودیتی بیس نیز با کاهش همراه بود که این موضوع به بازار داخلی سرایت کرد و اما از طرف دیگر با کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، انتظار می‌رود قیمت محصولات خودرویی افزایش یابد که البته به‌دلیل برگزاری مجامع، روز گذشته عرضه در این گروه افزایش یافت و معمولا با 5درصد افت قیمت همراه بودند. در مجموع به‌دلیل ترافیک شدید شرکت‌ها در هفته جاری برای برگزاری مجمع، شاهد افزایش عرضه در بازار سرمایه هستیم. بر همین اساس، شاخص کل بورس تهران روز گذشته با افزایش 2واحدی به رقم 74هزار و 196واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 4واحد کاهش عدد 13هزار و 685واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 231واحدی عدد 82هزار و 730واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 25واحدی عدد 51هزار و 843واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با کاهش 136واحدی به رقم 162هزار و 704واحد رسید. براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر با 47واحد، مخابرات ایران با 25واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 22واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 33واحد، سایپا با 20واحد و بانک پاسارگاد با 19واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیده است. ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 206میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 952میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 59هزار و 483نوبت دادوستد بود. دیروز در نماد بانک صادرات ایران 18میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده با معاملات انتقالی درون‌گروهی روبه‌رو شد. در نماد فولاد هرمزگان جنوب نیز اندکی بیش از 15میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان کد به کد شد. در صنعتی دریایی ایران اما 14.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان کد به کد شد. 8میلیون سهم صنایع انرژی آذراب نیز به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان کد به کد شد. همین وضعیت در نماد معاملاتی مخابرات ایران نیز تکرار شد به‌طوری که اندکی بیش از 6.5میلیون سهم به ارزش کمتر از 1.5میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. در بانک تجارت نیز معاملات کد به کد در جریان بازار خرده‌فروشی به جابه‌جایی بیش از 38.5میلیون سهم این بانک به ارزش بیش از 3.5میلیارد تومان منتهی شد. در عین حال نماد معاملاتی حق‌تقدم استفاده نشده بانک آینده نیز با کد به کد شدن 159میلیون حق‌تقدم به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان روبه‌رو شد.


دادوستدهای فرابورس

در معاملات 28تیرماه فرابورس ایران، 352میلیون و 420هزار ورقه بهادار به ارزش 875میلیارد و 690میلیون ریال در 22هزار و 816نوبت معامله شد. صنایع بهداشتی ساینا در کنار گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و توسعه خدمات بندری سینا بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند درحالی که سهام شرکت‌های روان فن‌آور و نفت ایرانول با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. این گزارش حاکی است بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز دراختیار مدیریت انرژی تابان هور با خرید و فروش 17میلیون و 700هزار سهم بود که ارزش آن معادل 35میلیارد ریال شد. همچنین آیفکس با حدود یک واحد افت، عدد 771.9واحد را نشان داد و نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. در بازار اول 30‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 52‌میلیارد و 340‌میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد تابان هور اتفاق افتاد. علاوه بر این 80‌میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 204‌میلیارد و 960‌میلیون ریال خرید و فروش شد. طبق این گزارش، اوراق تسهیلات مسکن در روز دوشنبه در محدوده 896 تا 940‌هزار ریال معامله شد و نماد آبان‌ماه 93 بیشترین افت قیمت را در میان نمادهای اوراق تسهیلات نشان داد. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله یک‌میلیون سهم، بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم معاملات متعلق به اوراق اجاره چادرملو بود ضمن آنکه درمجموع یک‌هزار و 175‌میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در این بازار دادوستد شد. این گزارش می‌افزاید، دیروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد، شرکت پالایش نفت تهران، شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد و شرکت پتروشیمی امیرکبیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بودیم و در پایان معاملات امروز، نمادهای معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت اعتباری کوثر مرکزی و شرکت بانک سرمایه جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌‌گذاری مسکن تهران باتوجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1395 و نماد معاملاتی شرکت بیمه کوثر جهت برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عادی سالانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه متوقف شد.


عرضه ۲۰کیلوگرم شمش طلا در تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، دیروز ۲۸تیرماه میزبان عرضه ۲۰کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان بود. طی این روز و در تالار مذکور ‌هزار و ۱۰۰تن ورق گرم شرکت نورد و تولید قطعات فولادی، ۲۰۰تن شمش p۱۰۰۰-99.8 و ۸۰۰تن بیلت ۶۰۶۳-۷ شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، دو‌هزار و ۲۰۰تن ورق گرم B، دو‌هزار و ۲۰۰تن ورق گرم C،‌هزار تن ورق سرد B و ۵۰۰تن ورق گالوانیزه G عرضه شده توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان عرضه شد. بر اساس این گزارش، ۵۵‌هزار و ۱۰۰تن انواع قیر تولید شده توسط شرکت‌های نفت جی، پترو پالایش دالین، نفت پاسارگاد تهران، تبریز، اراک، شیراز، بندرعباس و آبادان، ۲‌هزار و ۸۰۰تن گوکرد گراتوله پالایش نفت تهران (تندگویان) و پالایش نفت شازند اراک، ۱۰‌هزار تن وکیوم باتوم و ۵‌هزار تن لوب‌کات سنگین تولیدی شرکت پالایش نفت بندرعباس و درنهایت ۱۳‌هزار و ۸۰۰تن محصولات پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. همچنین تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه‌ هزار تن قیر ۶۰۷۰ شرکت نگین فخر آذربایجان را در این روز تجربه کرد. در این روز تالار محصولات کشاورزی میزبان عرضه ۷۶‌هزار ۴۱۷تن جوی دامی از استان‌های اردبیل، اصفهان، همدان، لرستان، سمنان، البرز، قم، کرمانشاه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، استان مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی، خوزستان و ایلام در قالب طرح قیمت تضمینی بود.

علاوه بر این ۸‌هزار تن شکر سفید شرکت‌های قند امیرکبیر، قند و شکر دعبل، کشت و صنعت فارابی، کشت و صنعت دهخدا، قند میبد، قند کرج و قند فیروزکوه در این تالار به صورت سلف و ۱۰۰تن برنج وارداتی از هندوستان عرضه شد.


رقابت خریداران برای خرید گاز مایع خام

در جریان معاملات روز یک‌شنبه (27تیرماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالای گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی مورد عرضه قرار گرفت که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ و عرضه‌های مازاد معادل 1‌هزار و 572تن و به ارزش بیش از 9‌میلیارد و 68‌میلیون ریال بود. از اتفاقات مهم معاملات این روز می‌توان به رقابت خریداران در عرضه گاز مایع خام پالایش گاز ایلام اشاره کرد که حجم تقاضایی دو برابری نسبت به حجم عرضه برای آن به ثبت رسید.

طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 51قرارداد معادل 424مگاوات ساعت به ارزش بیش از 120‌میلیون ریال بود. لازم به ذکر است، در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 26مردادماه 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 31تیرماه 95 متوقف شدند. در این روز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در تمامی نمادهای فعال، 11قرارداد با ارزش بیش از 103‌میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. درمجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران بیش از 9‌میلیارد و 291‌میلیون ریال شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز (دوشنبه 28تیرماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای نیتروژن مایع پتروشیمی مبین، برش سنگین پتروشیمی جم، برش سنگین پتروشیمی شازند، پنتان پالایش نفت کرمانشاه، حلال 410 پالایش نفت آبادان، حلال 402 و حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر