رفت و برگشت شاخص در مسیر نرخ سود

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۱۲

گروه بورس

روز گذشته با توجه به انتشار خبر رسمی کاهش نرخ سود بانکی بازار سرمایه در میانه روز واکنش مثبت به این خبر نشان داده و از منفی 200 واحد به مثبت 184 واحد صعود کرد. شاخص کل با این تحرک، از رقم 72هزار و 563 واحد ظرف چند دقیقه با 336 واحد افزایش به ارتفاع 72هزار و 799 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 45 واحدی به عدد 13هزار و 400 واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 531 واحدی عدد 81 هزار و 122 واحد را تجربه کرد.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 272 واحدی به رقم 50 هزار و 647 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 452واحدی عدد 160هزار و 934 واحد را تجربه کرد. بر اساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملات سه شرکت بانک ملت با 87 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 52واحد و بانک صادرات با 24واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 95واحد، صنعتی و معدنی چادرملو با 39 واحد و گل‌گهر سیرجان با 30 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 176 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 924 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 60 هزار و 109 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی مینو، پرمیت، اوراق اجاره بوتان، قند اصفهان، دارویی و بهداشتی لقمان، معدنی دماوند، آهنگری تراکتورسازی ایران، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری بازنشستگی کشوری، قند مرودشت از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی سولیران، داروسازی فارابی، داروسازی اسوه، لیزینگ ایرانیان، سایپا شیشه، فنرسازی زر، سرمایه‌گذاری پارس توشه، محورسازان ایران خودرو و تسه خرداد ماه 95 دیروز بازگشایی شدند.

دیروز، 99.59درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل به قیمت پایه هر سهم 80 ریال در بازار پایه فرابورس به یک شخص حقیقی به ارزش بیش از 457 میلیون تومان واگذار شد. در نماد معاملاتی باغ‌میشه اما دیروز کمتر از 40میلیون سهم به ارزش بیش از 9.5میلیارد تومان میان کدهای سهامدار عمده حقوقی منتقل شد.

در نماد معاملاتی توسعه اعتباری اما دیروز اندکی بیش از 387 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان از کد سهامدار عمده حقوقی به کد سهامدار حقیقی منتقل شد. در میدکو نیز دیروز حدود 8 میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان کد به کد شد.

در گسترش صنایع انرژی آذراب اما دیروز 8میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان از کد سهامدار حقیقی با معاملات انتقالی روبه‌رو بود.

دیروز بازار سهام همپای بازارگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد حضور حقوقی‌ها در طرف تقاضا بود. اقبال برای خرید سهام ارزان‌ شده با انگیزه حمایت از بازار سهام دیروز در حالی به بازار اندکی شادابی داد که هنوز حجم معاملات بورس چنگی به دل نمی‌زند. در این میان بانک‌ها و خودرویی‌ها همچنان با افزایش تقاضای سهام با وجود حضور فروشندگان سهام روبه‌رو هستند.

بر اساس این گزارش در میانه بازار دیروز شایعاتی مبنی بر نامه‌نگاری رییس‌جمهور به معاون اول خود مبنی بر بررسی موضوع تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها و امکان معافیت مالیاتی این موضوع شنیده شد که برای برخی سهامداران قابل تامل بود. از سویی دیگر بانک ملت در حالی با انبوه تقاضا مواجه شد که در پایان معاملات دیروز این شرکت با صف خرید بیش از 20میلیون سهمی مواجه بود. در بانک ملت شنیده می‌شود، برای تسویه مطالبات با کارخانه آزمایش بناست نیمی از زمین‌های این شرکت به تملک بانک ملت درآید.

در گروه بهمن نیز دیروز، عنوان شد شرکت گلرنگ موتور فامیلی با سرمایه یک میلیارد و 700 میلیون تومانی توانسته سهام مدیریتی گروه بهمن را در ازای پرداخت مبلغ 300 میلیارد تومان پول نقد به عنوان پیش پرداخت از موسسه اعتباری کوثر خریداری کنند. بر این اساس این شرکت باید

2 هزار و 300 میلیارد تومان دیگر به عنوان اقساط این معامله به کوثر پرداخت کند که به نظر می‌رسد، با توجه به سرمایه پایین این شرکت که خود نمایندگانی شرکت هوندا را نیز در ایران دارد گمانه حضور غیرمستقیم کروز را برای تملک دارایی در آینده‌یی نزدیک تقویت کند.


نوسانات آیفکس

در روز گذشته ضمن معامله بیش از 600 میلیون اوراق بهادار در بازار فرابورس، ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی بالغ بر 120میلیارد ریال شد. در نخستین روز تیر‌ماه 1395 با خرید و فروش 600 میلیون ورقه بهادار در 31 هزار و 218 نوبت به ارزش یک هزار و 530 میلیارد و 680 میلیون ریال به کار خود پایان داد.

نیرو سرمایه به همراه فرآوری زغال‌سنگ طبس و سرمایه‌گذاری سبحان بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند در حالی که سهام شرکت‌های قند شیروان، زرین معدن آسیا و مس تکنار با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. در جریان معاملات دیروز، 47 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا3» معامله شد و به این ترتیب این نماد به لحاظ حجم و ارزش معاملات در صدر بازار اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت. ارزش معاملات در تمام نمادهای اسناد خزانه نیز بالغ بر 120 میلیارد ریال شد.

طبق این گزارش، بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز در بازار سهام با داد وستد 71میلیون ورقه بهادار به ارزش 126میلیارد ریال در نماد فولاد هرمزگان اتفاق افتاد. همچنین آیفکس با 6.3 واحد رشد نسبت به دیروز به عدد 763.97 واحد رسید و معاملات نماد پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر را در این رشد داشت.

در بازار اول 105میلیون و 550 هزار سهم به ارزش 224میلیارد و 500میلیون ریال خرید و فروش شد و 173میلیون و 890هزار ورقه بهادار به ارزش 357 میلیارد ریال در بازار دوم معامله شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن دیروز هم در ادامه روند روز گذشته رو به کاهش گذاشت و در محدوده 835 تا 899 هزار ریال معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: صندوق اعتماد آفرین پارسیان با معامله 4میلیون و 540هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد.

گفتنی است، در روز گذشته، بلوک 99.59درصدی سهام سرمایه‌گذاری توسعه وعمران استان اردبیل به ارزش 4میلیارد و 577میلیون ریال در نماد «ثتوسا4» واگذار شد. علاوه بر این در پایان معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت صنعتی مینو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز شنبه متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر