بازی کروز و کوثر در گروه بهمن وارد فاز جدیدی شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۳۱

گروه بورس| رضا امامی|

نامه‌نگاری نهاد‌های بالاسری موسسه کوثر مبنی بر منع این موسسه از هر گونه واگذاری سهام گروه بهمن باعث شده تا قطعه‌سازان کروز از این مزایده فعلا کنار گذاشته شوند. این موضوع باید از سوی ناظر بازار پیگیری شود تا شفافیت در بازار سرمایه لطمه نخورد.

به گزارش«تعادل» موسسه اعتباری کوثر، در مزایده‌ای سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور، فن‌پردازان بهمن و سرمایه‌گذاری اندیشه فردا که در مجموعه مالک 62.2 درصد سهام گروه بهمن هستند امروز به صندوق منحل شده جوانان خیر واگذار کرد. مالکیت این صندوق در اختیار یک شخص حقیقی به نام اصولی است که در موسسه اعتباری کوثر ادغام شده است.

این درحالی است که پیش‌تر گزارش‌های دریافتی از تلاش گروه قطعه‌سازی کروز برای تملک این دارایی مدیریتی حکایت داشت. بلافاصله پس از برگزاری این مزایده نادر، عبدالحسینی سخا، مدیرعامل گروه قطعه‌سازی کروز در گفت‌وگو با فارس گفت: «کروز از موسسه کوثر یک برگه سهام خریداری نکرده» و مذاکره‌یی برای حضور در مزایده خرید سهام گروه بهمن وجود ندارد.

به گزارش«تعادل»؛ قیمت پایه کل این مزایده 16هزار میلیارد ریال و مبلغ سپرده شرکت در مزایده 1.500میلیارد ریال تعیین شده بود.

سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه‌گذاری اندیشه فردا (سهامی عام) 20میلیارد ریال، سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور (سهامی عام) 10میلیارد ریال و سرمایه ثبت شده شرکت فن‌پردازان بهمن(سهامی خاص) 10میلیون ریال اعلام شده و نوع فعالیت هر سه شرکت نیز سرمایه‌گذاری است.

بررسی«تعادل» نشان می‌دهد با وجود انعقاد تفاهمنامه مشترک موسسه اعتباری کوثر و قطعه‌سازی کروز در هفته‌های گذشته اما نامه‌نگاری نهاد‌های نظامی بالاسری موسسه کوثر مبنی بر منع این موسسه از هر گونه واگذاری سهام گروه بهمن باعث شده تا قطعه‌سازان کروز از این مزایده فعلا کنار گذاشته شوند. هر چند که رخدادهای درون‌گروهی خودروسازان حاکی است که کروز از تملک این دارایی دست بر‌دار نخواهد بود زیرا نقشه خرید سهام ایران خودرو از طریق تملک سهام گروه بهمن گویا هنوز روی میز این گروه قطعه‌سازی قرار دارد.

در موسسه اعتباری کوثر وابسته به وزارت دفاع اما این مزایده به ناچار یا مصلحت به نوعی دوباره به این مجموعه فروخته شد.

موسسه جوانان خیر که یک صندوق قرض‌الحسنه منحل شده در استان اردبیل است به دلیل مطالبات بالا و ورشکستگی در سال گذشته با موسسه اعتباری کوثر ادغام شده و ساماندهی آن بر عهده این موسسه است.

عیسی رضایی، مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر طی مصاحبه‌یی در شهریور ماه 94 با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای این موسسه پس از ادغام با صندوق جوانان خیر گفته بود:«این صندوق دارای 1900میلیارد تومان تعهدات بود که 1300میلیارد تومان آن تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده بود ضمن آنکه بخشی از وجوه نیز صرف خرید و ملک شخصی شده بود که هنوز به موسسه کوثر تحویل داده نشده است.»

وی با این ادعا که ساماندهی صندوق جوانان خیر از سوی کوثر جنبه کمک به بانک مرکزی داشته، عنوان کرده بود که «درحالی منابع مردمی با نرخ سود 20 تا 25درصد جذب شده بود که این صندوق حدود 1500میلیارد تومان از منابع خود را به صورت قرض‌الحسنه تا 5 درصد، تسهیلات داده بود که اگر بانک مرکزی جلو این کار را نمی‌گرفت، می‌توانست به یک بحران در 4 استان کشور تبدیل شود.»

رضایی از رسیدگی پرونده کیفرخواست 85 نفر مربوط به صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر در دادگستری آذربایجان‌ شرقی خبر داده و گفته بود: «شاکی این پرونده بانک مرکزی بوده و موسسه کوثر تنها از یک دلال شکایت کرده است.»

به گزارش«تعادل» موسسه منحل شده قرض‌الحسنه جوانان خیر با نام صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر مرند در شهرستان مرند تاسیس و با اخذ پروانه مجوز فعالیت از اطلاعات نیروی انتظامی استان آذربایجان‌ شرقی با امضای اساسنامه تیپ ارائه شده از طرف ناجا به صورت موسسه‌یی غیرانتفاعی به شماره ثبت 17 اداره ثبت شرکت‌های مرند در چهارم تیرماه 1381 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این صندوق با بیش از 50 شعبه در شمال‌غرب کشور در استان‌های شمال‌غرب کشور شامل آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان و اردبیل تسهیلات قرض‌الحسنه تخصیص می‌داده است.

ساختمان اداری موسسه جوانان خیر در تهران، ساختمان‌های محل استقرار اداره‌های سرپرستی در استان‌های مختلف، محل دایمی استقرار شعب که در نقاط مرکزی و مهم شهرها و شهرستان‌های مختلف واقع شده است ازجمله سرمایه‌های ثابت این موسسه است.

خبرهای غیررسمی در این زمینه حاکی است، مجموعه قطعه‌سازی کروز طی سه مرحله 100میلیون تومانی، 45میلیون تومانی و 5 میلیون تومانی اقدام به واریز مبلع 150میلیارد تومان سپرده مورد نیاز برای شرکت در مزایده کرده است.

به گزارش« تعادل» با کنار گذاشتن مصلحتی کروز اکنون دو سناریو به ذهن خطور می‌کند. نخست اینکه سهام مدیریتی گروه بهمن به طور مشارکتی به نام صندوق جوانان خیر خریداری می‌شود سپس کروز سهم شریک خود را خواهد خرید.

سناریو بعدی اینکه کروز در آینده‌یی نزدیک سهم گروه بهمن را که اکنون به صندوق جوانان خیر واگذار شده، خواهد خرید.

هر چه باشد صندوق جوانان خیر به تبع ادغام به موسسه اعتباری کوثر همچون با بدهی‌های سنگینی مواجه است و این درحالی است که اموال مالک حقیقی این صندوق به دلایلی در گذشته از سوی مالکان پیشین سهام مدیریتی گروه بهمن مصادره شده است.

اما در این زمینه دو اشکال اساسی وجود دارد که به نظر می‌رسد از دید نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی پنهان مانده است.

نخست اینکه معامله سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی هور، فن‌پردازان بهمن و سرمایه‌گذاری اندیشه فردا که مالک سهام مدیریتی گروه بهمن هستند نباید خارج از چارچوب مزایده فروخته شود چراکه باید خریدار از اهلیت کافی برای پرداخت اقساط برخوردار باشد.

از سویی دیگر در معامله‌یی که سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر بر سر خرید و فروش نیروگاه کازرون با واگذاری سه شرکت فوق داشت ابتدا موسسه کوثر اقدام به واگذاری سهام نیروگاه کازرون به قیمت 1950میلیارد تومان به مجموعه مهر اقتصاد می‌کند درحالی که بررسی‌ها حاکی از ارزش 1300میلیارد تومانی این دارایی دارد.

در مقابل سهام مدیریتی گروه بهمن که از ارزندگی 1350میلیارد تومانی برخوردار بوده از سوی مهر اقتصاد به قیمت 1560میلیارد تومان به موسسه کوثر واگذار و الباقی با داغ‌تر شدن قیمت سهام تاید واتر و فروش این سهم به آن موسسه، وجوه جابه‌جا شده جبران می‌شود.

قدر مسلم مجموعه کروز یک گروه قطعه‌سازی است که طی سال‌های اخیر و همزمان با شروع تحریم‌ها با هدف تامین ماشین‌آلات قطعه‌سازی اغلی منابع نقدینگی خود را در کشور‌هایی همچون کانادا و چین متمرکز کرد. اما با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها ورود قطعات بی‌کیفیت چینی با برند ایرانی افزایش یافت و از سویی دیگر قطعه‌سازان داخلی از چرخه صنعت خارج شدند.

مجموعه قطعه‌سازی کروز که هم‌اکنون در ترکیب هیات‌مدیره ایران خودرو صاحب کرسی مدیریتی است پیش از این در سال‌های 92 و 93 به طور مشخص با نام مدیران حقیقی این شرکت در ترکیب هیات‌مدیره «خودرو» حضور داشت. اما پس از تغییر مالکیت سهام این اشخاص به نام شرکت آراد ایرانیان این رویه تغییر یافته بود به طوری که با دقت در نحوه ثبت این شرکت و به‌ کار‌گیری حسابرسی موشکافانه می‌توان به روشنی دید اگرچه مدیران کروز به اسم خود در ایران خودرو سهامدار نیستند اما در واقع این دو مدیر مالکیت سهام را همچنان در اختیار دارند.

واقعیت این است که اگرچه مالکیت سهام مدیران کروز در ایران خودرو به اسم شرکت آراد ایرانیان ثبت شده ولی در معاملات با اشخاص وابسته این مجموعه پولی از بابت این واگذاری جابه‌جا نشده است. بنابراین سهام مدیریتی ایران خودرو همچنان به نام علی‌پور و کشاورز باقی مانده و در جلسه‌ها و مجامع کماکان این افراد حضور می‌یابند که نشان‌دهنده معاملات موضوع ماده 129 قانون تجارت است.

یادآور می‌شود، پیش از این شورای رقابت بر عدم ورود اشخاص حقیقی قطعه‌سازی کروز تاکید کرده بود که به ناچار این مالکیت به نام شرکت آراد ایرانیان تغییر داده شد.

به نظر می‌رسد، قطعه‌سازی کروز بیش از آنکه دغدغه سهامداری در غول‌های خودروساز کشور را داشته باشد به دنبال سنگین‌تر کردن سایه خود برای فروش قطعه‌های چینی با مارک ایرانی و وصول درآمد‌های میلیاردی است.

مطابق با آمار خودروسازان، گروه قطعه‌سازی کروز سالانه حدود 2000میلیارد تومان به ایران خودرو و حدود 1000میلیارد تومان به سایپا انواع قطعه می‌فروشد و از این رو خرید سهام مدیریتی 300میلیارد تومانی گروه بهمن برای کروز چندان کار دشواری نخواهد بود. در بازی درون‌گروهی خودروسازان هر آنچه رخ داده حاکی از رخدادهایی است که باید ریشه‌یی مورد بررسی قرار گیرند. حمایت معاون اول رییس‌جمهور از قطعه‌سازی کروز و دیدار اخیر وی از این مجموعه با وجود اختلاف نظر با وزیر صنعت اگرچه برخی احتمال‌ها را در این گروه افزایش داده اما به نظر می‌رسد رد پای فیات در این بازی قابل تامل است. با وجود نظر مثبت بر سر واگذاری فیات به ایران خودرو اما حلقه یاران نعمت‌زاده معتقدند این مجموعه باید به گروه کرمان خودرو برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر