اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۴۳

عرضه اولیه سهام «وهور» در فرابورس

عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور امروز در بازار اول فرابورس ایران انجام می‌شود. در این نوبت، 230میلیون سهم معادل 10درصد از کل سهام تابان هور عرضه می‌شود که 100میلیون از این سهام به فرآیند کشف قیمت اختصاص می‌یابد. معامله‌گران آنلاین می‌توانند پس از اعلام ناظر بازار تا سقف 130میلیون سهم در نماد «وهور» خریداری کنند و سهم صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری نیز 480هزار سهم خواهد بود.علاوه بر این، سهم هریک از کارگزاری‌های عضو فرابورس به همراه تمامی ‌شعب، 480هزار سهم تعیین شده است. طبق این گزارش، شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با 230میلیارد تومان سرمایه از زیرمجموعه‌های گروه سرمایه‌گذاری امید است که در زمینه سرمایه‌گذاری و مشارکت در تمامی طرح‌‌های صنعتی برق و انرژی فعالیت دارد و پیش‌بینی سود هر سهم آن برای سال مالی 95 معادل 269ریال اعلام شده است.

همچنین، این شرکت سومین شرکت در صنعت نیروگاهی است که در فرابورس ایران پذیرش شده و پیش از این شرکت‌های برق عسلویه مپنا و تولید نیروی برق دماوند در این گروه وارد فرابورس شده‌اند.


امضای لایحه آزادسازی سهام‌ عدالت

روز گذشته رییس سازمان خصوصی‌سازی از امضای لایحه آزادسازی سهام عدالت توسط رییس‌جمهور خبر داد.

امضای لایحه آزادسازی سهام عدالت توسط رییس‌جمهور در حالی انجام شد که حدود ۴۸میلیون نفر از مشمولان منتظر شنیدن این خبر هستند تا پس از گذشت بیش از ۱۰سال، سرانجام تکلیف برگه‌های سهام‌شان مشخص شود.

«لایحه سهام عدالت به امضای رییس‌جمهور رسیده است و به‌نظر من با توجه به حساسیت‌ها، این طرح در اولویت کاری مجلس دهم قرار خواهد گرفت.» این خبر دیروز به نقل از مشاور سازمان خصوصی‌سازی منتشر شده است.

در حال حاضر حدود 48میلیون نفر از مشمولان منتظر در انتظار آزاد‌سازی سهام هستند تا پس از گذشت بیش از 10سال، سرانجام تکلیف برگه‌های سهام‌شان مشخص شود.

خبر امضای لایحه آزادسازی سهام عدالت صبح دیروز در حالی منتشر شده است که با ارزشی معادل 100هزار میلیارد تومان این لایحه به لحاظ ارزش بزرگ‌ترین لایحه دولت و با وجود حدود 48میلیون سهامدار، یکی از بزرگ‌ترین جامعه‌های هدف را دربرمی‌گیرد و هنوز از جزئیات این لایحه اطلاعات کاملی در دست نیست.


بازارهای آسیایی و موضع فدرال رزرو

بازارهای سهام آسیا روز سه‌شنبه پس از اینکه سرمایه‌گذاران از ارزیابی مثبت رییس بانک مرکزی آمریکا از اقتصاد این کشور دلگرم شدند، پیشروی کردند. شاخص ‌ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا - اقیانوسیه به جز ژاپن پس از اینکه بازارها از موضع محتاطانه جانت یلن استقبال کردند بیش از یک درصد رشد کرد و مجموع رشد در دو هفته اخیر را به 6 درصد رساند.

شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۷درصد رشد کرد و به ۱۶۶۸۸.۳۶ واحد رسید در حالی که کسپی کره جنوبی ۰.۱درصد رشد کرد و در ۲۰۰۶.۰۷ واحد ایستاد. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ ۰.۸درصد صعود کرد و به ۲۱۱۹۸.۰۹ واحد رسید. در حالی که شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین ۰.۲درصد اُفت کرد و در ۲۹۲۹.۷۰ واحد ایستاد. شاخص اس‌اند پی/ای اس ایکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۵درصد رشد کرد و در ۵۳۸۸.۱۰ واحد قرار گرفت. شاخص‌های سهام در تایوان، سنگاپور هم در سطح بالاتری ایستادند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، یلن در سخنرانی روز دوشنبه خود ارزیابی مثبتی از دورنمای اقتصادی این کشور داشت و اظهار کرد: اقتصاد آمریکا با وجود آمار اشتغال ضعیف ماه مه همچنان محکم به نظر می‌رسد. وی خاطرنشان کرد که شاخص‌های دیگر از بازار کار مثبت بوده‌اند و افزایش نرخ‌های بهره انجام خواهد گرفت با این همه به دلیل ابهامات زیادی که وجود دارد به زمان این افزایش اشاره‌یی نکرد. در وال استریت، شاخص‌های سهام روز دوشنبه جهش یافتند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با ۰.۶درصد رشد، در ۱۷۹۲۰.۳۳ و شاخص استاندارد‌اند پورز ۵۰۰ با ۰.۵درصد رشد در ۲۱۰۹.۴۱ واحد بسته شد. نزدک کامپوزیت ۰.۵درصد رشد کرد و در ۴۹۶۸.۷۱ واحد بسته شد.

بهای معاملات نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک ۱۴سنت کاهش یافت و به ۴۹.۵۵دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۱.۰۷دلار یا ۲.۲درصد افزایش یافت و در ۴۹.۶۹دلار ایستاد. نفت برنت که قیمت پایه معاملات بین‌المللی است در بازار لندن ۱۸سنت کاهش یافت و ۵۰.۳۷ دلار معامله شد. دلار از ۱۰۷.۵۲ین در معاملات دوشنبه به ۱۰۷.۷۸ین در روز سه‌شنبه صعود کرد در حالی که یورو از ۱.۱۳۵۷ به ۱.۱۳۵۹دلار افزایش یافت.


اوراق 300 میلیارد تومانی مترو اصفهان

اوراق مشارکت شهرداری اصفهان با نماد «مصفا9712» در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد. براساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، اوراق مشارکت شهرداری اصفهان به مبلغ سه هزار میلیارد ریال با نرخ سود علی‌الحساب 18درصد جهت تأمین مالی پروژه قطار شهری شهرداری اصفهان در فهرست بازار اوراق بدهی این بازار درج شده است. به این ترتیب با درج نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری اصفهان در نماد «مصفا 9712» بستر معاملات ثانویه این اوراق در تالار معاملات بورس تهران فراهم می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شهرداری اصفهام بنا دارد در نصف جهان به عنوان سومین شهر پر جمعیت کشور دو خط درون شهری و سه خط برون شهری برای شبکه قطار شهری در شهر اصفهان راه‌اندازی کند. کار اجرایی این طرح از ابتدای دهه 80 عملیاتی شده و خط شمالی غربی و خط غربی شرقی جزو شبکه درون شهری و نیز خط جنوب غربی، خط اصفهان- شاهین شهر و خط اصفهان_ بهارستان جزو شبکه برون شهری است. در راستای تامین قسمتی از منابع مورد نیاز اجرای این طرح انتشار 450میلیارد تومان اوراق مشارکت در برنامه شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

مجموع هرینه برآوردی این پروژه شهری دو هزار و 143میلیارد و 423میلیون و 500 هزار تومان است که از این مبلغ 150میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق مشارکت در مرحله اول منتشر و در بورس قابلیت معامله پیدا کرده است. در مرحله دوم نیز 300میلیارد تومان از این اوراق با هدف تامین بخشی از منابع مالی جهت تکمیل خط یک قطار شهری اصفهان در تاریخ 25 اسفند ماه سال 94 از طریق شعب منتخب بانک توسعه تعاون پذیره‌نویسی شده است. مطابق با مجوز صادر شده از سوی بانک مرکزی برای پذیره‌نویسی اوراق مقطع پرداخت سود علی‌الحساب 18.5درصدی سالانه اوراق مشارکت شهردای اصفهان هر سه ماه یک بار و تاریخ پرداخت اولین کوپن سود این اوراق 25خرداد ماه امسال است.

نیمی از این اوراق مشارکت 300میلیارد تومانی از سوی شهرداری اصفهان و بقیه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است. منبع درآمدی طرح خط یک مترو شهری اصفهان شامل درآمدهای ناشی از واگذاری محل‌های تبلیغاتی ایستگاه‌ها، اجاره غرفه‌های تجاری واقع در ایستگاه‌ها و فروش بلیت است. مبلغ اسمی اوراق مشارکت شهرداری اصفهان یک‌صد هزار تومان و مدت مشارکت سه ساله است. موسسه حسابرسی مفید راهبر نیز به عنوان امین این طرح اعلام شده است.

براساس طرح توجیهی اوراق مشارکت شهرداری اصفهان در پایان سال چهارم درحالی این طرح بدون محاسبه نرخ تورم به سودآوری 389میلیارد تومانی خواهد رسید که مجموع درآمدهای تنزیل شده (حال شده) آتی در این طرح از رقم یک هزار 824 میلیارد تومان عبور خواهد کرد. با توجه به ارزش اسمی 300میلیارد تومانی این اوراق در پایان سررسید سه ساله و با نرخ سود 18درصدی مجموع اصل و سود پرداختی این اوراق مبلغ 462میلیارد تومان خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر