گردش معاملات بورس کالا معادل 7 درصدGDP

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۴۲

طی سال‌های اخیر گردش معاملات بورس کالا بین 5 تا 7درصدGDP (تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل داده که رقم قابل ملاحظه‌یی به شمار می‌رود.

سلطانی نژاد با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در حال حاضر 3دسته محصولات اصلی یعنی کالاهای پتروشیمی‌و فرآورده‌های نفتی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در همین راستا اگر بخواهیم بورس کالای ایران را با سایر بورس‌های کالایی منطقه مقایسه کنیم، بورس کالای ایران از لحاظ حجم و ارزش معاملات در جایگاه دوم بورس‌های کالایی منطقه قرار دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: جایگاه دوم بورس کالای ایران در منطقه، یک افتخار ملی برای تمام مسوولان و افرادی که طی سال‌های قبل مقدمات راه‌اندازی بورس کالا در ایران را فراهم کرده‌اند به شمار می‌رود که امیدوارم با سرعت بیشتری در مسیر رشد و توسعه بورس کالا در بعد داخلی و بین‌المللی قدم برداریم.

حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به جایگاه بورس کالا به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در اقتصاد ملی اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور، مسوولیت مهمی ‌روی دوش بازار سرمایه به‌خصوص بورس کالا قرار دارد و یکی از راه‌های مناسب آشنایی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی و مردم با کارکردها و ظرفیت‌های بورس، فرهنگ‌سازی از طریق روابط عمومی‌هاست.

سلطانی نژاد در ادامه به‌طور مختصر کارکرد بورس کالا در اقتصاد را برای حاضران تشریح کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، اقتصاد ما همواره در مورد قیمت‌گذاری کالاهای اساسی که در زندگی مردم اثرگذار هستند، با مشکل مواجه بوده است. به‌طوری‌که قیمت کالاها به صورت دستوری تعیین شده و اصطلاحا از مکانیسم کنترلی در اقتصاد ایران استفاده شده است.

اما در دنیا رفته‌رفته از مکانیسم کنترلی به سمت مکانیسم نظارتی حرکت شده است؛ یعنی به جای اینکه برای معامله‌گران و بازیگران بازار کالاها تعیین تکلیف شده و آزادی و خلاقیت از بازارها گرفته شود، معاملات در چارچوبی آزاد و شفاف صورت می‌گیرد و نهادهای مسوول نیز به راحتی امکان رویت و نظارت مبادلات را دارند.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: بورس‌های کالایی یکی از آن مظاهر سیستم‌های نظارتی هستند که در دنیا کاربرد فراوانی دارند؛ بورس‌های کالایی تاکنون علاوه بر سایر رسالت‌های‌شان، توانسته‌اند سازوکار نظارت بر قیمت‌گذاری و اینکه یک کالا با مکانیسمی ‌کارا کشف قیمت شود را مهیا کنند که بورس کالای ایران در همین راستا در اقتصاد ایران به جلو می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر