تنور تالار نقره‌ای داغ شده است

۱۳۹۵/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۲۳

گروه بورس

هفته‌یی که گذشت، تالار بورس کالای ایران روزهای پرکاری را سپری کرد؛ در 4روز معاملاتی هفته اغلب محصولات در تمام تالارها با افزایش تقاضا و قیمت همراه بودند. از سوی دیگر اغلب محصولات فلزی که از ابتدای ماه گذشته با افت قیمت‌های جهانی در مسیر عرضه قرار گرفته بودند، از ابتدای خردادماه و با افزایش قیمت جهانی این محصولات دوباره با تقاضای معامله‌گران روبه‌رو و تولیدات فولاد خراسان و ذوب‌آهن اصفهان در بازار تهران با رشد قیمت همراه شد. در مجموع بورس کالای ایران در نخستین هفته از خردادماه سال جاری به استقبال گرمای تابستان رفت.

در نخستین روز از خردادماه، معاملات محصولات شیمیایی با آرامش دنبال شد، به‌طوری‌که آمونیاک مایع پتروشیمی خراسان و شیراز با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت. این کالاها به ترتیب با حجم ۹۰ و ۵۰تن با قیمت ۲۱ تومان خریداری شدند. در همین حال اوره صنعتی گرانوله پتروشیمی کرمانشاه و پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ پلیمر کرمانشاه وارد سیستم مچینگ شد.

پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی سوپر برایت پتروشیمی تندگویان هم که به صورت سلف عرضه شده بود، با قیمت پایه ۲هزار و ۸۸۹تومان فروخته شد. در همین حال در این روز استایرن بوتادین رابرهای تیره و روشن پتروشیمی تخت‌جمشید ازسوی معامله‌گران خریداری نشد، آمونیاک گاز پتروشیمی خراسان و شیراز، اسیدکلریدریک پتروشیمی آبادان و کارون هم مورد استقبال قرار نگرفتند.

از سوی دیگر تالار صادراتی بورس کالا شاهد معامله ۶۰۰تن قیر۶۰۷۰ شرکت پویندگان فن و تجارت بین‌الملل و ۵هزار تن قیر۶۰۷۰ شرکت فراشیمی روز بود. همچنین ۳۲۰تن مواد شیمیایی تولیدی شرکت‌های پتروشیمی کرمانشاه، خراسان، شیراز و کارون و هزار و ۳۳۲تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، پلیمر کرمانشاه و پتروشیمی شازند در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی دادوستد شد. علاوه بر این، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز شاهد معامله ۱۰تن جو دامی روسیه به صورت نسیه بود.

بورس کالای ایران روز پرکاری را پس از یک روز تعطیلی آغاز کرد و در روز دوشنبه معاملات پلی‌پروپیلن‌ها پس از تعطیلی روز یک‌شنبه در شرایط آرامی برگزار شد. به این ترتیب برخی گریدها با افزایش اندک تقاضا روبه‌رو شدند و برخی دیگر نیز روندی معمولی داشتند. پلی‌پروپیلن نساجیSF۰۶۰ پتروشیمی پلی نار به میزان هزار تن عرضه و ۱۲۸۰تن تقاضا داشت. پلی‌پروپیلن نساجی ZH۵۵۲R نویدزرشیمی هم به میزان ۱۰۰۸تن عرضه و ۹۴۵تن تقاضا داشت و با قیمت پایه موردمعامله قرار گرفت.

در همین حال عرضه ۱۴۷تنی پلی‌پروپیلن شیمیایی ZB۳۳۲C این مجتمع ۴۹۳۵تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳هزار و ۸۷۰تومان و نرخ خرید آن هم ۴هزار و ۲۵۷تومان رقم خورد. عرضه ۲۰۲۴تنی پلی‌پروپیلن نساجی C۳۰S پتروشیمی مارون هم ۱۱۲۲تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۳هزار و ۲۸۲تومان مورد معامله قرار گرفت. با این حال پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ و پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP۱۰۰N این مجتمع با تقاضایی بیش از عرضه روبه‌رو شدند، به‌طوری‌که عرضه ۸۸۰تنی پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ به میزان ۱۳۶۴تن تقاضا داشت.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه از ابتدای اردیبهشت‌ماه قیمت اغلب مصنوعات فولادی در مسیر کاهش قرار داشت، روز دوشنبه رشد محدود قیمت‌ها زمینه را برای تغییر جهت بازار فراهم آورد که می‌توان به دورنمای بازار بیش از پیش امیدوار بود. بر همین اساس، در ساعات ابتدایی روز دوشنبه شاهد نخستین رشد قیمت مصنوعات فولادی پس از یک ماه کاهش نرخ مداوم بودیم. از طرفی پس از مشاهده این رشد قیمت، اغلب تولیدکنندگان کوچک و بزرگ به سمت افزایش قیمت‌ها متمایل شدند تا جایی که تولیدات فولاد خراسان و ذوب‌آهن اصفهان در بازار تهران نیز با رشد قیمت همراه بودند.

در طرف دیگر بازار بورس کالای ایران، عرضه شکر داخلی مانند روزهای گذشته در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران با استقبال مشتریان مواجه شد. در این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران میزبان ۴هزار و ۹۱۰تن انواع مس شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و گیل راد شمال، هزار تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند، ۳تن کنسانتره فلزات گرانبها شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۳۰تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران و ۱۳کیلوگرم طلای معدن زرشوران بود. در مجموع ۷۰هزار و ۳۳۶تن انواع کالا به ارزش بیش از هزار و ۸۶۰میلیارد ریال در تالار معاملات بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.


رونق معاملات محصولات پلیمری

در روز سه‌شنبه، معاملات محصولات پلیمری همچون هفته گذشته با رونق همراه بود؛ به‌طوری‌که پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم، پلی‌استایرن‌های معمولی، مقاوم و انبساطی، پی‌وی‌سی‌ها و ایکس‌تری با رقابت ازسوی معامله‌گران خریداری شدند. همچنین در غیبت پتروشیمی اروند، تولیدکنندگان پی‌وی‌سی با افزایش تقاضا برای محصولات‌شان روبه‌رو بودند. به این ترتیب عرضه ۳۰۰۳تنی پی‌وی‌سی گرید۶۵ پتروشیمی بندر امام که به‌صورت سلف بود، ۸۴۸۱تن تقاضا داشت.

در همین حال پلی‌اتیلن‌های سبک فیلم پتروشیمی بندر امام و لاله نیز معاملات خوبی را پشت‌سر گذاشتند، به‌طوری‌که گرید۰۰۷۵ به میزان ۵۰۰تن عرضه و ۱۰هزار و ۵۵۰تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا نیز ۳هزار و ۷۲۹تومان و قیمت خرید آن هم ۴هزار و ۱۰۲تومان بود. گرید۰۲۰ هم به میزان هزار تن عرضه و ۱۵۳۰تن تقاضا داشت.

در مجموع روز سه‌شنبه تالار معاملات بورس کالای ایران میزبان ۸۹هزار و ۳۳۱تن انواع کالا به ارزش بیش از هزار و ۷۲۲میلیارد ریال بود. همچنین ۱۰تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار محصولات صنعتی و معدنی مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این تالار محصولات کشاورزی شاهد دادوستد ۳هزار تن ذرت دانه‌یی دزفول به قیمت ۸هزار و ۵۰ریال بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز شاهد معامله ۳۸هزار و ۱۸تن انواع مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی بود.

علاوه بر مواد پلیمری، ۲هزار و ۵۰۰تن سلاپس واکس شرکت پالایش نفت بندرعباس، هزار و ۴۰۰تن گوگرد شرکت‌های پالایش نفت تبریز، تهران و شیراز، ۹هزار تن لوب‌کات سنگین پالایش نفت تهران و ۲۷هزار تن وکیوم باتوم شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تبریز و تهران در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی دادوستد شد. در تالار صادراتی نیز ۶هزار و ۵۰۰تن قیر و ۵۰تن عایق رطوبتی معامله شد.


استقبال مشتریان از معاملات فولاد و آلومینیوم

معاملات محصولات شیمیایی در آخرین روز از هفته گذشته با رونق دنبال شد. در این روز اکثر محصولات عرضه شده با رقابت ازسوی معامله‌گران خریداری شد. به این ترتیب سودکاستیک پتروشیمی بندر امام و اروند، اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان، اسیداستیک فن‌آوران، منواتیلن گلایکول و دی‌اتیلن گلایکول شازند و مارون در کانون توجه خریداران قرار داشتند.

در همین حال استایرن منومر پتروشیمی پارس برخلاف هفته قبل‌تر با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت، این کالا با حجم ۱۱۷۶تن و قیمت ۳هزار و ۲۴۲تومان معامله شد. اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان هم که به صورت سلف به میزان ۱۰۰تن عرضه شد۵۸۰تن تقاضا داشت.

منواتیلن گلایکول و دی‌اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند هم که به‌صورت سلف عرضه شده بود، تقاضایی بیش از عرضه داشت. دی‌اتیلن گلایکول این مجتمع هم به میزان ۱۱۰تن عرضه و ۲هزار و ۷۹تن تقاضا داشت. همچنین اسیداستیک فن‌آوران هم ۸۲۸تن عرضه و ۱۶۳۳تن تقاضا داشت.

تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در این روز شاهد معامله ۳۸هزار و ۵۰۰تن انواع محصول بود. طی این روز و در تالار مذکور ۱۰هزار و ۸۰تن شمش هزار پوندی ۹۹.۸ شرکت ایرالکو به قیمت ۵۸هزار و ۸۰۰ریال، ۱۸هزار و ۵۰۰تن تختالc شرکت فولاد خوزستان به قیمت ۱۳هزار و ۵۱۲ریال و ۲۰هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان به قیمت ۱۴هزار و ۲۰۰ریال همچنین ۱۱کیلوگرم شمش طلای معدن زرشوران در تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله شد.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز ۱۵هزار و ۴۰۴تن مواد شیمیایی، ۵۰۰تن گوگرد گرانوله، ۷هزار تن لوب‌کات سنگین، ۲۰۰تن قیر و ۱۷هزار تن وکیوم باتوم داد‌وستد شد.

همچنین تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز میزبان معاملات ۸هزار و ۵۹۰تن قیر بود. علاوه بر این ۴هزار تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت دهخدا و کشت و صنعت فارابی در تالار محصولات کشاورزی معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر