روند سینوسی بورس در کانال فرسایش

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۵۱

گروه بورس

روز گذشته نوسانات بازار سرمایه به گونه‌یی بود که شاخص کل بورس تهران از دامنه منفی 70 تا مثبت 70 در جریان بود؛ علت عمده این نوسان، عرضه اولیه، مثبت و منفی شدن صنعت خودور طبق روال روزهای گذشته و درنهایت عرضه و تقاضا روی نمادهای لیدری بازار بود

به گزارش «تعادل»، در ابتدای روز، عرضه در شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان سبب افت شاخص تا 70واحد شد اما در پایان روز با افزایش تقاضای برای جمع‌آوری شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، کشتیرانی جمهوری اسلامی و گروه مپنا ورق بازار به سمت مثبت شدن برگشت و نهایتا تیپکس با 79واحد افزایش به رقم 76هزار و 692واحد رسید.

در این روز 30میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند با نماد «ثالوند» برای نخستین بار در بازار فرابورس عرضه شد. از سوی دیگر بازگشایی نماد «وامید» در قیمت 1390ریال و همچنین معامله بلوک در نمادهای «رمپنا» و «وبملت» توانستند این میزان رشد شاخص کل را رقم بزنند.

بر همین اساس شاخص کل بورس تهران با افزایش 79واحدی به رقم 76هزار و 692واحد رسید. شاخص کل‌ هم‌وزن نیز با 32واحد افزایش عدد 13هزار و 871واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 39واحدی عدد 85هزار و 634واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 86واحدی به رقم 53هزار و 779واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 16واحدی عدد 167هزار و 32واحد را به نمایش گذاشت.

از طرفی ارزش معاملات روز گذشته 266میلیارد و 473میلیون و 600هزار تومان برآورد شد که این مقدار ناشی از دست به دست شدن 896میلیون و 802هزار سهام و اوراق مالی قابل معامله طی 79هزار و 276 نوبت معامله بود. گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مپنا به ترتیب با 51، 47 و 45واحد افزایش بیشترین تاثیر را در رشد شاخص و نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صنایع ملی مس ایران و ایران‌خودرو به ترتیب با 57، 45 و 37واحد کاهش، بیشترین تاثیر را در روند منفی شاخص کل داشتند. از سوی دیگر بیشترین افزایش قیمت در این معاملات مربوط به پشم شیشه ایران، ماشین‌سازی نیروی محرکه و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بود و در مقابل حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، شهد ایران و کارتن ایران شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

بیشترین تقاضا در چهارمین روز از معاملات تالار شیشه‌یی مربوط به مشارکت ملی نفت ایران، گروه بهمن بود. همچنین فیبر ایران و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس بیشترین عرضه را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی، مدیریت سرمایه‌گذاری امید، ماشین‌سازی نیرومحرکه، گروه دارویی سبحان، چرخشگر، سیمان فارس نو، دوده صنعتی پارس، پشم شیشه ایران، صنایع خاک چینی ایران، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی و فیبر ایران نیز دیروز بازگشایی شدند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع کاشی و سرامیک الوند، داروسازی ابوریحان، کارتن ایران و سیمان اصفهان در پایان معاملات متوقف شدند.


تعادل در معاملات آیفکس

در معاملات 4خرداد‌ماه، 426میلیون و 840هزار ورقه بهادار در 53هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به بیش از 968میلیارد ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت، اما در ادامه افت کرد و درنهایت با تغییر نامحسوس نسبت به روز قبل‌ روی عدد 814.08واحد متوقف شد.

بیشترین حجم معاملات بازار سهام متعلق به نماد ریل پرداز سیر به میزان 38میلیون سهم بود و بالاترین ارزش معاملات با رقم 66میلیارد ریال مربوط به سرمایه‌گذاری مسکن الوند بود. در بازار اول 55میلیون اوراق بهادار به ارزش 118میلیارد و 870میلیون ریال دادوستد شد. همین‌طور 117میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 297میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین افزایش قیمت این بازار مربوط به زغال سنگ پروده طبس بود.

روز گذشته داد و ستد اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا2» به میزان 51میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را از آن خود کرد. همچنین در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی درمجموع، 91میلیارد ریال مبادله شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به یک میلیون و 990هزار ورقه بهادار رسید. طبق این گزارش، سهام شرکت‌های روان فن‌آور، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و نیرو سرمایه شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند و شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و بهمن لیزینگ بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در بازه 790 تا 840هزار ریال معامله شد. همچنین در روز گذشته نماد اوراق مربوط به اردیبهشت 95 با عنوان «تسه 9502» گشایش یافت.


عرضه‌های تالار نقره‌ای

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 4 خردادماه، میزبان عرضه 51هزار و 172تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی جم، شازند، غدیر، لاله، مهاباد، مهر، ایلام، آبادان، آریاساسول، بندرامام، پلی نار، تندگویان، تبریز، پلی پروپیلن جم و پلیمر کرمانشاه بود.

همچنین 14هزار تن لوب کات سنگین و سبک، 28هزار تن وکیوم باتوم و یک هزار و 400تن گوگرد در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. این گزارش حاکی است، 10هزار و 550تن قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. همچنین 11هزار تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو به همراه 10تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار محصولات صنعتی و معدنی روی تابلوی عرضه رفت.

افزون بر این، 8هزار و 117تن انواع محصولات کشاورزی شامل 21کیلوگرم زعفران رشته‌یی فردوس، یک هزار و 500تن گندم دوروم کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان و لرستان، 3هزار تن کنجاله سویا شرکت فرآوری سبوس کندوج، 200تن جو دامی روسیه، سه هزار تن ذرت دانه‌یی دزفول و 417تن جو دامی خوزستان در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر