جذابیت قیمت سهام، عامل رشد شاخص کل

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۱۶

گروه بورس|

بعد از افت 2هزار و 51واحدی شاخص کل در هفته قبل، سرانجام روز گذشته شاخص با افزایش 155واحدی روبه‌رو شد. دیروز گروه‌های تاثیرگذار بر شاخص کل بورس، گروه بانکی، شیمیایی و خودرویی بودند. زیرا در روزهای گذشته، نمادهای این گروه‌ها به دلیل افت شدید قیمتی، ارزنده شده و مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند، تا جایی که در برخی نمادهای بانکی مانند پاسارگاد، نمادهای خودرویی مانند زامیاد و ایران خودرو شاهد صف‌های چند میلیونی بودیم و این تقاضا سبب رشد بازار شد.

از سوی دیگر روز گذشته در بورس تهران شاهد رشد کم‌سابقه ارزش معاملات بودیم؛ به‌طوری‌که ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 150میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 622میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 59هزار و 19 نوبت داد و ستد بود. قابل ذکر است ارزش روزانه معاملات بورس تهران در 29 اسفند سال 92 به رقم 96میلیارد تومان، در سال 93 معادل 54میلیارد تومان و در سال 94 به ارتفاع 47میلیارد تومان رسیده بود. همچنین شاخص کل بورس با افزایش 156واحدی به کانال 76هزار واحد ورود کرد و به ارتفاع 76هزار و 138واحد رسید.

نکته مهم دیگر از اتفاقات روز گذشته بازار سرمایه، عقب‌نشینی گروه خودرویی‌ها در ارزش معاملات بود، از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌ها و بانکی‌ها همچنان در تعقیب لیدر بازار هستند. از سوی دیگر به دلیل تقارن روزهای اخیر با فصل مجامع، بسیاری از سهامداران دست از معامله کشیده‌اند، به‌طوری‌که حجم معاملات روز گذشته نسبت به آخرین روز از هفته قبل حدود 24هزار و 745 نوبت کمتر بود. در مجموع اغلب شاخص‌های منتخب بورس اوراق بهادار تهران سبزپوش بودند و تا حدودی امید را به سهامداران القا کرد.


اقبال سهامداران به تک سهم‌ها

شاخص کل هم‌وزن نیز با 43واحد افزایش عدد 13هزار و 646واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل سهام آزاد شناور با رشد 485واحدی عدد 84هزار و 488واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 196واحدی به رقم 53هزار و 58واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 175واحد کاهش به رقم 167هزار و 796واحد دست یافت.

طبق این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت ایران خودرو با 49واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 33واحد و بانک پاسارگاد با 30واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 25واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 19واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 14واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی تولیددارو، بهمن دیزل، داروسازی زهراوی، رینگ‌سازی مشهد و الکتریک خودروی شرق از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی دریای خزر و حق تقدم خرید سهام آن، سیمان قائن، بیمه آرمان و اوراق اجاره صایتل بازگشایی شدند.

در طرف دیگر بازار، در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر بیش از 14میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده میان کدهای درون گروهی منتقل شد. در نماد معاملاتی صدرا نیز 11میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده روبه‌رو بود. فراوری زغال‌سنگ پرورده طبس نیز شاهد کد به کد شدن 9میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان میان کدهای تابعه سهامدار عمده حقوقی خود بود.

در گروه فلزات اساسی نیز شرکت آهن و فولاد ارفع شاهد معاملاتی متعادل و روان روی صفر تابلو بود. هم‌اکنون صنایع قطعه‌سازی، کانی‌های غیر فلزی، تک سهم‌های بازار پایه و فرابورس در کنار برخی خودرویی‌های پر نوسان مورد توجه بازار هستند.


جزئیات آیفکس

در نخستین روز هفته جاری ضمن آغاز معاملات ثانویه اوراق اجاره جوپار در بازار ابزارهای نوین مالی، ارزش معاملات فرابورس به حدود 2هزار و 100میلیارد ریال رسید. همچنین در مجموع 370میلیون و 690هزار ورقه بهادار در ‏‏42هزار نوبت به ارزش 2هزار و 96میلیارد ریال در بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفت. آیفکس هم رشد 3واحدی را ‏ثبت کرد و به 797واحد رسید. ‏

با خرید و فروش 84میلیون و 540هزار سهم ذوب آهن اصفهان به ارزش 173میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار ‏سهام در این نماد رقم خورد و نماد بانک دی، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و پالایش نفت لاوان پربیننده‌ترین نمادهای روز گذشته بازار ‏بودند. شرکت‌های بهمن دیزل، افرا نت و معادن مس تکنار بیشترین افزایش قیمت و نیرو سرمایه، بیمه نوین و قند چهارمحال بیشترین افت ‏قیمت را تجربه کردند. ‏

طبق این گزارش، در بازار اول 22میلیون و 340هزار ورقه بهادار به ارزش 43میلیارد و 750میلیون ریال و در بازار دوم 237میلیون و 390هزار ورقه ‏بهادار با رقم 686میلیارد ریال داد و ستد شد. در عین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت، بالاترین حجم معاملات مربوط به داد و ستد 400هزار ورقه مشارکت میدکو بود که ارزش ‏آن به عدد 400میلیارد ریال رسید و در بین نمادهای فرابورسی به لحاظ ارزش در جایگاه اول قرار گرفت. علاوه بر این، ارزش ‏معاملات امروز در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی از 114میلیارد ریال گذشت. ‏

در روز گذشته اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ضمن افت قیمت در اغلب نمادها در محدوده 807 تا 830هزار ریال دست ‏به دست شد و بالاترین قیمت این اوراق در نماد فروردین‌ماه 95 رقم خورد. بالاترین حجم و ارزش معاملات ‏ETF‏ نیز متعلق به معامله 4میلیون و 860هزار سهم صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بود ‏و صندوق‌های آرمان آتی کوثر و اطلس در رده‌های بعدی قرار گرفتند. ‏


روند معاملات تالار نقره‌ای

تالار صادراتی بورس کالای ایران روز شنبه 25 اردیبهشت ماه، میزبان عرضه 19هزار و 850 تن لوب کات سبک، عایق رطوبتی و انواع قیر بود. همچنین 400 تن انوع قیر شرکت اصفهان قیر، 400 تن قیر 6070 شرکت عایق ارومیه، 300 تن قیر6070 شرکت بام گستر زرین شرق، 10 هزار تن قیر 6070 شرکت پالایش نفت تبریز، 500 تن قیر 6070 شرکت چتر بام عایق، 5 هزار تن قیر 6070 شرکت فراشیمی روز، یک هزار تن قیر6070 شرکت نفت پاسارگاد تهران، دو هزار تن لوب کات سبک شرکت پالایش نفت تبریز، 50 تن عایق رطوبتی شرکت تولیدی صنعتی و معدنی پترو فردوس و 200 تن عایق رطوبتی شرکت عایق رطوبتی نقره‌یی شرق در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

این گزارش حاکی است 57هزار و 554 تن انواع قیر، وکیوم باتوم، گوگرد، مواد شیمیایی و مواد پلیمری شرک تهای آذربام عایق کار، پالایش نفت بندرعباس، شعب مختلف نفت پاسارگاد، نفت جی، پالایش نفت تبریز و شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، تندگویان، جم، خراسان، شازند، کارون و مهر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.

افزون بر این تالار محصولات کشاورزی عرضه یک هزار تن سویا از کشور برزیل، سه هزار تن کنجاله سویا، یک هزار تن شکر سفید کارخانه قند و شکر دعبل، یک هزار تن شکر سفید کارخانه امیرکبیر، یک هزار تن شکر سفید کارخانه کشت و صنعت دهخدا، یک هزار تن شکر سفید کارخانه کشت و صنعت فارابی، 290 تن کنجاله سویا پلیت کرمانشاه و یک هزار تن برنج وارداتی هندوستان را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر