ابهامات حمایت دولت از بورس رفع شود

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۲

سرمایه‌گذاران براساس انتظار سودآوری که با نوع حمایت دولت از بخش تولید برآورد می‌کنند اقدام به معامله سهم می‌کنند، لذا پیش از هر چیز لازم است سازوکار حمایت از بخش تولیدی کشور به‌صورت شفاف مشخص شود.

مدیرعامل کارگزاری سهام پژوهان شایان، با اشاره به شرایط بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر به سنا گفت: تصمیمات خوبی درخصوص حمایت از بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه بازار اولیه گرفته شده، اما در‌عین‌حال مناسب است برنامه‌یی مدون و مشخص به‌ویژه برای تقویت بازار ثانویه از سوی دولت ارایه شود.

محمدابراهیم قربانی‌فرید با اشاره به تاکید دولت بر تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه فرصت خوبی است که بار بانک‌ها برای تامین مالی شرکت‌های تولید به‌خصوص شرکت‌های بزرگ کم شود، اما نباید از بازار مهمی چون بازار ثانویه که سرمایه‌های ریز و درشت مردم در صنایع اصلی کشور به مشارکت گرفته شده غفلت شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: به‌دلیل برخی ابهامات درباره آینده اقتصاد کشور، مردم درباره خرید‌و‌فروش سهام ابهام دارند، زیرا سرمایه‌گذار سهم را براساس سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خریداری می‌کند، بنابراین اگر نسبت به آینده ابهام داشته باشد، از خرید‌و‌فروش سهم اجتناب می‌کند. عضو هیات‌مدیره شرکت کارگزاری سهام پژوهان شایان با بیان این نکته که انتظارات سودآوری سرمایه‌گذاران در فضای اقتصادی شفاف رخ می‌دهد توضیح داد: سرمایه‌گذاران زمانی اقدام به خرید‌و‌فروش سهام می‌کنند که بدانند شرایط اقتصادی کشور در جهت سودآوری شرکت‌های تولیدی است، لذا افزایش شفافیت در حوزه صنایع بسیار اهمیت دارد. قربانی‌فرید با بیان اینکه لازم است شفاف‌سازی لازم از سوی سیاست‌گذاران در این خصوص انجام شود، گفت: وقتی سود شرکت‌ها براساس بهای تمام‌شده و نرخ فروش محاسبه می‌شود، ضروری است دولت و مجلس به‌صورت شفاف مشخص کنند چه برنامه‌یی برای اداره بخش تولیدی کشور دارند. وی تصریح کرد: برخی شرکت‌های تولیدی زیر ظرفیت اسمی مشغول به فعالیت هستند و برای جان‌گرفتن نیاز به حمایت ابتدایی دولت در قالب تسهیلات و روشن‌شدن قیمت نهایی محصولات‌شان هستند. مدیرعامل کارگزاری سهام پژوهان شایان با بیان اینکه حمایت دولت از تولید و اطمینان مردم از این حمایت منجر به ورود مردم به بازار سرمایه می‌شود، گفت: مردم نسبت به موضوعات اقتصادی حساس هستند و حتی اهالی بازار سرمایه زمانی پای در میدان ریسک می‌گذارند که از نحوه حمایت از بخش تولید مطمئن باشند. قربانی‌فرید در پاسخ به این پرسش که بسته حمایتی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود را در این خصوص چطور ارزیابی می‌کند، گفت: بسته حمایتی دولت بخش‌های مثبت و قابل‌قبولی دارد، اما باید دورنمایی از وضعیت سودآوری شرکت‌ها و زمینه افزایش تولید را به‌طور شفاف نشان دهد. وی در بخش پایانی گفت‌وگو با سنا تاکید کرد: ساختار بازار سرمایه ایران هیچ مشکلی ندارد و هر‌آنچه هر از چند‌گاهی در بازار سرمایه به‌عنوان نوسانات خارج از نورم دیده می‌شود به‌دلیل بازتاب شرایط اقتصادی کشور است. سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌شان هوشمندانه عمل می‌کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: دولت حمایت از تولید را در برنامه‌اش دارد، اما هنوز برخی ابهامات درخصوص سازوکار دولت برای حمایت از صنایع وجود دارد، به‌عنوان مثال این حمایت چگونه می‌خواهد صورت بگیرد، آیا می‌خواهند به شرکت‌ها کمک کنند، آیا می‌خواهند وام و تسهیلات بدهند؟ تسهیلات را بر چه اساسی می‌خواهند پرداخت کنند؟ آیا ورود مواد خام و اولیه به کشور تسهیل می‌شود؟ ارز مورد نیاز صنایع چطور محاسبه می‌شود؟ اینها همه پرسش‌هایی است که صنایع و تولیدکنندگان به‌دنبال پاسخ آنها هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر