اخبار بورسی

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۲۸

چکاپا 150 تومانی وارد بازار شد

گروه صنایع کاغذ پارس بعد از پذیرش و درج در تابلوی فرابورس با کشف قیمت 1500 ریالی وارد فرابورس شد. 79 میلیون سهم «چکاپا» به ارزش 118 میلیارد و 500 میلیون ریال 150 تومان کشف قیمت شد و بدین‌ترتیب نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس با موفقیت انجام گرفت. 52 میلیون و 559 هزار و 600 سهم متعلق به معامله‌گران آنلاین است که ساعت 40 و 12 دقیقه قابل خریداری است.

طبق این گزارش، گروه صنایع کاغذ پارس در سال 1349 به عنوان نخستین واحد تولید‌کننده کاغذ از خمیر ویرجین به بهره‌برداری رسید و در سال 1392 سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد؛ در حال حاضر گروه صنعتی گلریز قم سهامدار گروه صنایع کاغذ پارس است. این شرکت در پایان آذر 1394 در فرابورس ایران پذیرش و نماد معاملاتی آن در تاریخ 4 اردیبهشت‌ امسال در بازار دوم درج شد.


خرید 100درصد سهام یک بنگاه

برای سرمایه‌گذاران خارجی

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی در همه زمینه‌ها که امکانات آن برای واگذاری به سرمایه‌گذاری خارجی فراهم باشد، بدون هیچ محدودیتی بنگاه را عرضه می‌کند و به سرمایه‌گذاری خارجی اعلام می‌شود که می‌تواند 100درصد یک بنگاه را خریداری کند.

داودخانی گفت: از زمانی که توافقات هسته‌یی ایران به سرانجام رسید، گروه‌های تجاری و شرکت‌های بزرگ خارجی در قالب هیات‌های سرمایه‌گذار وارد کشور شدند تا از وضعیت نحوه خرید و سرمایه‌گذاری در ایران مطلع شوند.

وی افزود: در این راستا سازمان خصوصی‌سازی نیز بنگاه‌های بسیاری برای واگذاری آماده کرده است. اصولا بحث فروش یک شرکت به سرمایه‌گذار خارجی به مراتب از ورود اولیه سرمایه توسط یک سرمایه‌گذار خارجی مشکل‌تر و پیچیده‌تر است.

به‌طوری که یک سرمایه‌گذار خارجی زمانی که سرمایه خود را برای سرمایه‌گذاری اولیه وارد کشور می‌کند، بسیاری از اختیارات مانند جذب نیروی انسانی، تعیین محل سرمایه‌گذاری توسط وی تعریف می‌شود، زیرا سرمایه تحت اختیار سرمایه‌گذار است. اما موضوع خرید یک شرکت، توسط سرمایه‌گذار خارجی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، زیرا سرمایه‌گذار خارجی مجبور است شرکت را همراه با نیروی کار، دارایی‌ها و بدهی‌های آن خریداری کند که معمولا این عوامل برای یک سرمایه‌گذار خارجی ایجاد ابهام می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی گفت: سازمان خصوصی‌سازی برای حل این مشکل، مجبور است، زمانی که یک شرکت را به فعالان اقتصادی خارجی معرفی می‌کند، همزمان راجع به تک تک جزییات آن نیز توضیح دهد.

علاوه بر آن، برای یک سرمایه‌گذار خارجی، هیچ الزامی وجود ندارد که مجوزی برای سرمایه‌گذاری اولیه خود بگیرد، اما زمانی که بحث خرید شرکت از سوی سرمایه‌گذار خارجی مطرح می‌شود، قانون اصل 44 این امر را به یک الزام تبدیل می‌کند، زیرا با این الزام، در زمانی که سرمایه‌گذار خارجی مسیر قانونی را طی می‌کند، سازمان خصوصی‌سازی فرصت دارد تا سرمایه‌گذار خارجی را از لحاظ ظرفیت و پتانسیل بهتر بشناسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی در همه زمینه‌ها که امکانات آن برای واگذاری به سرمایه‌گذاری خارجی فراهم باشد، بدون هیچ محدودیتی بنگاه را عرضه می‌کند و به سرمایه‌گذاری خارجی اعلام می‌شود که می‌تواند 100درصد یک بنگاه را خریداری کند.


«کدال همراه» راه‌اندازی شد

نسخه موبایل «سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران» (کدال) موسوم به «کدال همراه» (به صورت آزمایشی) راه‌اندازی شد. این نرم‌افزار قابل اجرا روی گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های دارای سیستم عامل Android و IOS است.

برای هم‌گام شدن با فناوری روز دنیا از یک‌سو و پوشش نیازهای نوین کاربران و دسترسی آسان، مطمئن و نامحدود آنان به اطلاعیه‌های شرکت‎های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، نسخه موبایل «سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران» (کدال) موسوم به «کدال همراه» (به صورت آزمایشی) راه‌اندازی شد.

این نرم‌افزار قابل اجرا روی گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های دارای سیستم عامل Androidو IOS است.

بر اساس این گزارش، این نرم‌افزار دارای ویژگی‌هایی است که کاربری آن را بسیار آسان می‌کند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها شامل پشتیبانی از Androidنسخه 2.2 به بالا، پشتیبانی از IOSنسخه 5 به بالا، پشتیبانی از زبان فارسی حتی در گوشی‌های فاقد این زبان، دریافت اطلاعیه‌های روز جاری از سایت کدال بدون وقفه و به صورت همزمان بایگانی کردن اطلاعیه‌ها در پایان روز، مکان جست‌وجو در اطلاعیه‌ها بر اساس نام نماد، تاریخ انتشار یا هر دو، امکان تهیه خروجی با فرمت‌های HTML, PDF و امکان تهیه خروجی با فرمت XBRL در آینده‌یی نزدیک است.


رفت و آمدهای روز گذشته تالار

نمادهای معاملاتی «دالبر»، «سبحان»، «سصفها» و «درازک» به تابلوی معاملات بازگشتند و نمادهای «وبوعلی»، «سقاین» و «رتاپ» متوقف شدند. بر اساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت‌های البرز دارو، سبحان‌دارو و سیمان اصفهان با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت معامله شدند.

نماد معاملاتی شرکت دارویی رازک با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی به تابلوی معاملات بازگشت.

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوعلی، سیمان قاین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی - عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

بازار ترکیه درگیر آشفتگی‌های سیاسی

تغییرات سیاسی در بدنه دولت ترکیه و کناره‌گیری داووداوغلو، نخست‌وزیر این کشور، از قدرت موجب آشفتگی در بازار سهام این کشور شد. شاخص‌ها در بازار ترکیه با افت شدیدی همراه شدند و بدترین عملکرد خود را طی پنج روز گذشته به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، داووداوغلو در زمان نخست‌وزیری اردوغان، وزیر امور خارجه این کشور بود و هر دوی این افراد از جمله ارکان اصلی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه بودند، این روند تا جایی ادامه داشت که حتی پس از آغاز ریاست‌جمهوری اردوغان در ترکیه، داووداوغلو به عنوان نخست‌وزیر و رییس حزب عدالت و توسعه انتخاب شد، اما در روزهای اخیر مناقشه قدرت بین این دو شخصیت به حدی بالا گرفت که داووداوغلو نه تنها از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد بلکه از ریاست حزب حاکم نیز کنار رفت.

آشفتگی‌های سیاسی موجب افت 1.3درصدی شاخص BIST 100 شد و این متغیر را به مرز 77 هزار واحد رساند و میانگین افت هفته جاری را به 9 درصد رساند و بیشترین میزان افت هفتگی را از سال 2011 میلادی به ثبت رساند. تموتی‌اش، کارشناس اقتصادی موسسه مالی بین‌المللی نومورا در این خصوص اظهار داشت: سیگنال‌های کوتاه‌مدت با تغییرات در کابینه و کناره‌گیری نخست‌وزیر از قدرت، در بازار سهام ترکیه پیچیده است. اما به نظر می‌رسد هر گونه تغییرات سیاسی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار ترکیه یک امتیاز منفی باشد.

در این بین، نوسان نرخ ارز در بازار ترکیه یکی دیگر از درگیری‌های اقتصادی وابسته به سیاست در این کشور قلمداد می‌شود. نوسان قیمت لیر ترکیه و ناپایداری این ارز در مقایسه با دلار امریکا، بازار صادرات و واردات این کشور را دچار اختلال شدیدی کرده است. در روزهای پیشین، ارزش لیر با افت 4.2 درصدی نسبت به دلار همراه شد و در واقع کمترین نسبت برابری را در مقایسه با ماه‌های گذشته از آن خود کرد.


رشد حجم معاملات هفتگی پتروشیمی

طی هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت ماه، در حالی حدود ۴۴۲هزار و ۷۲۰ تن انواع کالا به ارزش نزدیک 5هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که در گروه‌های کالایی قیر و مواد پلیمری به ترتیب افزایش ۱۰ و ۱۷درصدی حجم معاملات ثبت شد. طی هفته مذکور، در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۲۴۳هزار و ۹۷۷ تن انواع کالا به ارزش بیش از 2هزار و ۷۸۲ میلیارد ریال به فروش رسید؛ در این تالار، ۱۱۹هزار و ۵۳۱ تن انواع قیر، ۲۶ هزار و ۶۱ تن مواد پلیمری، ۴۱ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۶هزار تن لوب کات، ۱۶ هزار و ۵۷۷ تن مواد شیمیایی، ۶۵۰ تن عایق رطوبتی، 4هزار و ۶۰۰ تن گوگرد و ۲۰ تن گاز آرگون معامله شد.

بر اساس این گزارش، در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی نیز ۱۸۷ هزار تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 2هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال معامله شد. گفتنی است در تالار مذکور، ۱۲۶ هزار و ۴۳۳ تن انواع فولاد، 3هزار و ۹۹۰ تن انواع مس، یک هزار و ۲۴۰ تن آلومینیوم، ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۳ کیلوگرم شمش طلا، ۲۰۰ تن کک متالورژی و ۵۵ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی از سوی مشتریان خریداری شد. تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله ۲۵۰ تن گندم، 7هزار و ۷۰۰ تن شکرسفید، ۶۰۰ تن جو، ۱۱۰ تن کنجاله سویا، یک هزار و ۷۵۰ تن ذرت، ۱۰ تن برنج و ۲۰۰ تن روغن خام بود. طی هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت ماه، برای گروه‌های کالایی قیر، عایق رطوبتی، مواد پلیمری، شکر و کنسانتره رشد معاملات ثبت شد.


افزایش سرمایه ۲۵درصدی بانک ملت

بانک ملت درخواست افزایش سرمایه ۲۵درصدی از محل جذاب را به سازمان بورس داد و منتظر مجوز شد. بانک ملت درحالی بهمن سال گذشته از طریق محمد بیگدلی عضو هیات‌مدیره، توضیحاتی درباره افزایش سرمایه 25درصدی داده که درخواست این افزایش سرمایه را به سازمان بورس داد و منتظر مجوز شد. براساس این گزارش، این بانک بعد از مصوبه 24 آذر سال گذشته، اقدام به ارسال گزارش حسابرس درباره افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی به سازمان بورس کرد تا در صورت موافقت، سرمایه 4هزار میلیارد تومانی را از محل سایر اندوخته‌ها به 5هزار میلیارد تومان برساند و صرف کفایت سرمایه کند. «وبملت» با سرمایه 4هزار میلیارد تومانی، نخستین سود سال جاری را 501ریال پیش‌بینی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر