از تعلل در راه‌اندازی بازار آتی ارز تا فروش پراید در بورس کالا

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۲۳


مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد، دلایل تعلل در راه‌اندازی بازار آتی ارز را بیان کرد.

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در خصوص حذف تدریجی تالار فیزیکی اظهار کرد: بازار فیزیکی بورس کالا حذف نخواهد شد. همواره تالارهای معاملاتی به عنوان نماد در بورس‌ها نگهداری می‌شوند. یک کاربرد تالار‌ها این است که اگر زمانی سیستم‌های الکترونیک قطع شدند یا مشکل فنی پیدا کردند، فعالان بازار بتوانند در تالار فیزیکی معاملات خود را انجام دهند. بحث دیگرهم زنده بودن بازار و اینکه فعالان بازار بتوانند تبادل نظر کنند است.

وی افزود: در بازارهای فیزیکی اگر بازار نفت را در نظر بگیرید، می‌بینید که عده‌یی از معامله گران همواره در تالار معاملات جمع شده‌اند و با شور و هیجان معامله می‌کنند. در بازارهای کالایی دنیا به ویژه در بازار‌های نقد محلی برای جمع شدن فعالان بازار ساخته می‌شود. درصدد هستیم که کاربری تالار معاملات بورس کالای ایران را تبدیل به محلی نماییم، برای تبادل اطلاعات همه ذی‌نفعان بازار و اینکه عرضه‌کنندگان بتوانند بازاریابی کنند و بازاریابان بتوانند مشتریان خود را پیدا کنند. بر همین اساس فرم فعلی تالار فیزیکی سعی خواهد شد، با شرایطی پویاتر حفظ شود. از این رو اگر بتوانیم ساختمان جدید بورس کالا را تعویض کنیم، کل آن فرآیند را تغییر خواهیم داد.

مدیرعامل بورس کالا در خصوص پذیره‌نویسی و معاملات ثانویه اوراق سلف سایپا عنوان کرد: این ابزار جدید در هیات پذیرش بورس کالا مطرح شده و منتظر پاسخ آنها هستیم. دغدغه هیات پذیرش این است که کسانی باید از بورس کالا تامین مالی کنند که کالای خود را در بورس عرضه می‌کنند. تامین مالی به پشتوانه قرار داد سلف، تامین مالی مبتنی بر عرضه و تولید است. وی در ادامه افزود: «پراید» روی تابلوی بورس می‌رود ولی در حیطه قیمت‌گذاری این کالا فعلاً وارد نمی‌شویم. اما بحث بر سر این موضوع است که اگر تولید‌کننده‌یی می‌خواهد تامین مالی از بورس کالا کند باید تعهد حجم مشخصی از تولید و فروش در بورس را بدهد. در حال حاضر عرضه‌کننده آماده عرضه است و امید می‌رود هم پراید در بازار عرضه ‌شود و هم اوراق سلف خودرو...

سلطانی‌نژاد گفت: تابلوی قیمت برای خودرو در بورس کالا وجود دارد منتهی چون سلف فروخته می‌شود باید با قیمت ارزان‌تری نسبت به نرخ بازار عرضه شود. شورای رقابت فقط سقف قیمت را تعیین می‌کند و می‌گوید چون بازار خودرو سواری در کشور انحصاری است نباید تولید‌کننده از یک حدی گران‌تر بفروشد، اما قیمت کف را تعیین نمی‌کند و نمی‌گوید ارزان‌تر هم بفروشند که این موضوع در بورس کالا می‌تواند تعیین شود.

مدیرعامل بورس کالا در خصوص راه‌اندازی بورس ارز گفت: در شورای عالی بورس تصمیم گرفته شد که ملاحظات بانک مرکزی مد نظر قرار بگیرد. بورس منتظر اعلام ملاحظات بانک مرکزی است و اینکه بالاخره چه برنامه زمان‌بندی برای تحقق این تصمیم دارد. دوستان گفتند که ارز تک‌نرخی شود اما بالاخره بگویند که چه زمانی ارز تک‌نرخی می‌شود. همان الزاماتی که بانک مرکزی به عنوان الزام راه‌اندازی بازار آتی ارز اعلام کرده بود، اگر هر زمان اراده کنند و برنامه‌ها را اعلام کنند، بورس کالا هم متناسب با آنها برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند.

وی در خصوص فارکس نیز عنوان کرد: فارکس یک بازار جهانی است و نمی‌توان آن را محدود به بورس کرد. پیچیدگی‌های بازار فارکس خاصی دارد و بعضا معاملات فارکس معاملاتی هستند که حدود 100درصد آنها منجر به تحویل کالا نمی‌شوند و مشکل شرعی ایجاد می‌کند. اینکه از پلتفرم‌های فارکس در بورس کالا استفاده شود موضوع دیگری است و باید بررسی شود، اما اینکه فارکس رسمیت بیابد، هنوز در دستور کار چیزی نداریم.


معامله ۱۵کیلوگرم شمش طلای موته در تالار نقره‌ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در آخرین روز کاری هفته گذشته، شاهد معامله ۱۵کیلو گرم شمش طلای معدن موته بوده است.

در این روز و در تالار مذکور ۵ هزار تن تختالC شرکت فولاد خوزستان، ۱۲۰ تن تیرآهن۱۲، ۴هزار تن تیرآهن ۱۴ و ۱۶، ۱۰هزار تن سبد تیرآهن۲۰ تا ۲۷ شرکت ذوب آهن اصفهان و ۲ هزار و ۶۰۴ تن سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۴-A۳ مجتمع فولاد خراسان معامله شد.

شایان ذکر است، ۹۴۰ تن شمش و بیلت آلومینیوم ایرالکو نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی داد و ستد شد. علاوه براین، ۶۲ تن مواد پلیمری، ۱۲هزار و ۱۷۸ تن مواد شیمیایی، ۳هزار تن لوب کات سنگین، ۱۰هزار تن وکیوم باتوم و ۶هزار و ۷۳۵ تن قیر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی معامله شد.

تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز عرضه ۱۰ تن برنج وارداتی، ۲۰۰ تن روغن خام کلزا و ۲ هزار تن شکر سفید را تجربه کرد. علاوه بر این تالار صادراتی بورس کالای ایران معامله ۱۶هزار و ۵۰۰ تن قیر را در تالار صادراتی تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر