خودروسازها ترمز بورس را کشیدند

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۴۲

گروه بورس

بورس اوراق بهادار طی هفته گذشته مغلوب صنایع بزرگ بود و سرعت شارپی شاخص کل با ترمز ناگهانی خودروسازها متوقف شد. این اتفاق در حالی افتاد که هفته گذشته، هیات اقتصادی ایتالیایی در تهران بودند.

این خبر از آن روی برای بورس مهم بود که خبر نیامدن فیات برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران، به دلیل پارک شدن بیشتر نقدینگی بازار در این گروه، عاملی برای کاهش شاخص کل تا کانال 79هزار شد.

شایان ذکر است که از رقم 400میلیارد تومان ارزش روزانه معاملات، حدود 236میلیارد آن در صنعت خودروسازی و 100 میلیارد در گروه بانکی عملیاتی شده است. بر همین اساس، صنایعی همچون بیمه و ساختمانی که در ابتدای هفته با بازدهی مناسبی شروع به کار کردند با توجه به فضای منفی بازار در پایان هفته با صف‌های فروش به کار خود پایان دادند.

این وضعیت به گفته آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه، به گونه‌یی رقم خورد که در 10روز گذشته زمزمه‌ها و پرسش‌هایی در خصوص نحوه برطرف شدن تحریم‌ها مطرح شده که منجر به واکنش بورس در چند روز اخیر شده است اما ظرف سه هفته سپری شده از سال جاری نه‌تنها هیچ گونه تغییر عمده‌یی در سودآوری شرکت‌ها جهت منفی دیده نشده بلکه موارد مثبت و تعدیل‌های مثبت در برخی شرکت‌ها به وضوح دیده شده است.

وی با اشاره به رشد شارپی گروه خودرویی در چند ماه اخیر گفت: اخبار خوب در صنعت خودرو همچنان وجود دارد و مذاکراتی در این صنعت به صورت جدی انجام می‌پذیرد اما به دلیل رشد شارپی و بیشتر از متوسط بازار و همچنین آزاد شدن سهام جایزه سایپا که به زودی در چرخه عملیات بازار قرار می‌گیرد انتظار اصلاح در این گروه وجود دارد و از آنجایی که این گروه لیدر بازار تلقی می‌شود، افت چند روز اخیرشان دامن سایر صنایع را نیز گرفته است.


روند بازار در هفته گذشته

بورس تهران در ادامه روند نزولی خود، روز شنبه نیز کار خود را بی‌جان آغاز کرد، به‌طوری‌ که در پایان معاملات این روز حتی با وجودی ‌که کار خود را با روند مثبت آغاز کرده بود، با افت 98واحدی در کانال 81هزار و 654واحد متوقف شد. به این ترتیب رشد پرشتاب و هیجانی بورس تهران در روزهای پایانی سال 1394 در حالی متوقف شد که به نظر اکثر فعالان بازار سرمایه روند حرکتی بورس بعد از رشدهای هیجانی سال گذشته در شرایط فعلی طبیعی بوده و بورس تهران مجددا رشد خود را آغاز می‌کند. به‌دنبال این اتفاقات، روز یک‌شنبه روند کاهشی را تشدید کرد و با افت قیمت و تقاضا مواجه شد. بر این اساس می‌توان گفت بورس تهران که در ماه‌های گذشته سودآوری آتی شرکت‌ها را پس از اجرای برجام پیش‌خور کرده بود، اکنون در انتظار خبرهای جدید و همچنین انتشار گزارش‌های سه ماه شرکت‌ها و برگزاری مجامع است تا با امید بیشتری بتواند به روند خود ادامه دهد.

به این ترتیب در بازار روز یک‌شنبه که با افزایش عرضه و افت قیمت همراه شد، شرکت‌های خودرویی به عنوان لیدر بازار سرمایه که در سه ماه اخیر بازده‌های رویایی را کسب کردند، روند نزولی به خود گرفتند و با افت قیمت و صف‌های طولانی فروش مواجه شدند که این اتفاق منجر به منفی شدن جو کلی بازار سرمایه و ریزش سایر سهم‌ها شد؛ به‌طوری‌ که در معاملات روز مذکور، شاخص بورس افت 373واحدی را تجربه کرد و به سطح 80هزار و 280واحد رسید.

در ادامه روند بازار سرمایه در هفته گذشته، روز دوشنبه بازاری متعادل و به نسبت پرحجم بود که ترجیح می‌داد با نزدیک شدن به موعد تسویه معاملات اعتباری و همسو با تحرک بازارگردان‌ها، حول و حوش صفر تابلو نوسان کند. به همین ترتیب در پایان معاملات با کاهش 18واحدی به رقم 80هزار و 262واحد منتقل شد.

روز سه‌شنبه نیز بورس تهران با 153واحدی روبه‌رو شد و به ارتفاع 80هزار و 109واحد منتقل شد.

ادامه‌دار شدن افت شرکت‌های خودرویی در سال جدید و کاهش بازدهی سهامداران این گروه موجب شد تا فعالان بازار سرمایه به‌دنبال یافتن یک لیدر جدید باشند؛ البته در این میان شرکت‌های بانکی و بیمه‌یی نیز تلاش‌هایی در این خصوص کردند اما گروه بانکی با افت پیاپی خود در روزهای گذشته هنوز موفق نشده است تا جایگزین مناسبی برای گروه خودرویی باشد.

از طرفی نبود خبر مثبت در حوزه سیاسی و اقتصادی و همچنین ادامه دوران استراحت و اصلاح قیمت‌ها و همچنین رفتار محتاطانه سهامداران موجب شده است تا بورس تهران روند کاهشی به خود گرفته و در کنار نبود لیدر مناسب به جای شرکت‌های خودرویی منفی شوند.

در آخرین روز از معاملات هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران باز هم با افت قیمت و کاهش تقاضا همراه شد و 528واحد دیگر کاهش پیدا کرد و تا کانال 79هزار و 580واحدی افت کرد؛ با رفتن شاخص بورس به کانال 79هزار واحد وارد محدوده زیان شد و زیان خود را تا سطح یک درصد افزایش داد.

این روند نزولی بورس در حالی شدت گرفته است که ورود یک هیات ایتالیایی به کشور و امضای تفاهمنامه‌های جدید خارجی هم نتوانست بورس تهران را از مسیر نزولی خود منصرف کند.


نمادهای متوقف تا پایان هفته گذشته

در حال حاضر 24 نماد از شرکت‌های بورسی و فرابورسی متوقف هستند، به‌طوری‌که یکی از این نمادها از سال 92 متوقف شده است، نماد کاصفا از تاریخ 2 آذرماه سال 92 برای برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف شد اما تا به امروز با وجودی که سهامداران خود را متضرر کرده است، نتوانسته شفاف‌سازی لازم را ایجاد کند؛ بنابراین لازم است سازمان بورس در این زمینه اقدام جدی صورت دهد.

البته نمادهای دیگری نیز در حالی از سال گذشته تا به امروز متوقف شده‌اند که نتواسته‌اند سازمان بورس را قانع کنند.

همچنین از بین این 24 نماد، 15 نماد نیز در سال جدید متوقف شده‌اند که در واقع روال عادی خود را طی می‌کنند.

افت 1.44 درصدی شاخص کل بورس

به گزارش «تعادل»، در پایان معاملات هفته منتهی به 25 فروردین95، شاخص کل با 1.44درصد کاهش روبه‌رو شد و در مجموع 1170واحد افت را شاهد بود.

شاخص بازار اول با 1075واحد کاهش به رقم 55866واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 999واحد کاهش عدد 173028واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 1.89درصد و 0.57درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 16826میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 1.5درصد کاهش یافته است.

در ضمن تعداد 6513میلیون سهم و حق تقدم در 494هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 1.2درصد افزایش و 4.7درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

بر این اساس ارزش معاملات نرمال به 16767میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نرمال با 6499میلیون سهم به ترتیب با 2درصد کاهش و یک‌درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. تعداد 190609 برگه اوراق مشارکت نیز به ارزش 191میلیارد ریال معامله شد و به ترتیب 82.5درصد و 82.6درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طی هفته گذشته سایر محصولات کانی غیرفلزی با 4.19درصد، خدمات فنی و مهندسی با 3.75درصد، انتشار، چاپ و تکثیر 2.91درصد، محصولات غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر با 1.35درصد، فلزات اساسی با 1.18درصد و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با 0.94درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.


افزایش 76درصدی ارزش معاملات فرابورس

ارزش معاملات بازار فرابورس ایران در هفته معاملاتی منتهی به 25 فروردین‌ماه با افزایش 76درصدی نسبت به مدت مشابه هفته قبل، بالغ بر 10هزار و 619میلیارد ریال شد. بازار فرابورس در هفته چهارم سال 1395 با داد و ستد یک میلیارد و 518میلیون ورقه بهادار در 156هزار نوبت به کار خود خاتمه داد. این وضعیت بیانگر افت 3درصدی حجم و رشد 76درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین است.

طی این مدت، معاملات بازار اول تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و 190میلیون ورقه بهادار به ارزش 387میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت؛ در بازار دوم نیز 689میلیون ورقه بهادار به ارزش 2میلیارد و 340میلیون ریال داد و ستد شد که افت اندکی در مقایسه با هفته گذشته داشت. از سوی دیگر حجم و ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی بیش از 180درصد افزایش داشت و 68میلیون اوراق بهادار با رقمی معادل 7میلیارد و 120میلیون ریال در آن دست به دست شد. در 5 روز معاملاتی هفته گذشته، 3هزار و 11میلیارد ریال خرید و فروش در تمامی نمادهای اسناد خزانه اسلامی ثبت شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار مربوط به روز چهارشنبه بود. در عین حال معامله 571میلیون اوراق بهادار به ارزش 771میلیون ریال در بازار پایه رخ داد.

طبق این گزارش، در این هفته بالاترین حجم و ارزش معاملات روزانه در روز سه‌شنبه با داد و ستد 502میلیون ورقه بهادار با رقم 2هزار و 910میلیارد ریال انجام شد. ارزش بازار فرابورس ایران در روز چهارشنبه با 1.2درصد افت نسبت به مدت مشابه هفته قبل، معادل 966هزار و 269میلیون ریال شد که 48درصد از این رقم مربوط به بازار دوم و 11.6درصد آن مربوط به بازار اول بود. آیفکس نیز در این روز با کاهش 2درصدی، نمایشگر رقم 791واحد شد.

گروه فلزات اساسی در هفته چهارم سال 95 با در اختیار داشتن 19درصد از معاملات بازار سهام به ارزش 544میلیارد ریال، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم سهم 13درصدی از معاملات داشت و گروه بانک‌ها با معاملاتی به ارزش 251میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد.


جزئیات معاملات پلیمری‌ها در هفته گذشته

در هفته‌یی که گذشت معاملات محصولات پلیمری همچنان با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی روندی مثبت داشت، به‌طوری‌ که اکثر محصولات با افزایش حجم تقاضا و همچنین با رقابت خریداری شدند.

در روز سه‌شنبه هفته گذشته، ۵۷ گرید محصول پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که از این تعداد ۳۵ گرید با رقابت از سوی خریداران مواجه شدند.

به عقیده کارشناسان بازار پتروشیمی، معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد همچنان بازار پلیمرها با رونق روبه‌روست و احتمالا روند قیمت‌ها همچنان صعودی باشد.

با این حال در هفته‌یی که گذشت پی وی سی‌ها، پلی‌استایرن‌های معمولی و مقاوم، پلی‌پروپیلن‌ها و... از محصولاتی بودند که مورد توجه خریداران قرار داشته و با رقابت از سوی معامله‌گران روبه‌رو شدند.

در همین حال در گروه محصولات شیمیایی نیز برخی محصولات با رقابت و برخی دیگر نیز با نرخ پایه خریداری شدند. به گفته کارشناسان این بازار، حجم تقاضا در بازار محصولات شیمیایی واقعی‌تر از پلیمرهاست.

از سوی دیگر بازار محصولات شیمیایی با آرامش بیشتری نسبت به پلیمرها روبه‌روست.

البته در گروه شیمیایی‌ها، اوره، کریستال ملامین، زایلین مخلوط، منومر وینیل استات، منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند با رقابت از سوی معامله‌گران روبه‌رو شدند.

از سوی دیگر محصولاتی همچون اسیداستیک، سودکاستیک، دی اتیل هگزانول، الکیل بنزن خطی و استایرن هم با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفتند. به عقیده کارشناسان بازار گرچه روند بازار پتروشیمی‌ها افزایشی پیش‌بینی می‌شود ولی احتمالا روند مثبت بازار در گروه پلیمرها بیش از شیمیایی‌ها باشد و از این رو به نظر نمی‌رسد که در آینده شاهد تغییرات عمده در بازار محصولات شیمیایی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر